Kronikk av David Lindhjem
Evangeliet til
Johannes gjør ikke det, derimot forfattet han Åpenbaringsboken som
i gir en meget detaljert oppsummering om hva som skal skje i endens
tid, spesielt de 3,5 siste trengselsårene.
Åpenbaringsboka ble
forfattet under romertiden ved slutten av det første århundre e.kr.
Apostelen Johannes
var da i eksil på øya Patmos som ligger på vestkysten til dagens
Tyrkia. Hovedtema er Jesu gjenkomst, og den første delen av boken er
brever adressert til syv menigheter i Lille-Asia, som ligger i dagens
Tyrkia.
Skrift
tolker skrift
Åpenbaringsboken er
i stor grad bygd opp på avsnitt og symbolikk fra det Gamle
Testamentet. Fordi den er full av dyp symbolikk, tenker mange at den
neste er umulig å forstå, men faktum er at boken tolker seg selv
flere steder. Når den ikke tolker seg selv, må vi lete i GT for å
finne ut hvilke avsnitt og symbolikk som blir referert.
Det er et viktig
prinsipp som sier: "skrift tolker skrift". Skriften tolker
seg selv bare vi er tålmodige å leter godt nok. Åpenbaringsboken
forteller egentlig ikke så mye nytt om endetiden, men gir en
supplerende og utfyllende oppsummering av det de andre profeten har
fortalt.
Ett eksempel er
avsnittet der Johannes beskriver Jesus gjenkomst, hvor hans klær er
tilsølt med blod:
"Og jeg så
himmelen åpen, og se! – en hvit hest. Han som satt på den, heter
Trofast og Sannferdig, for han dømmer og kjemper rettferdig. Øynene
hans er som flammende ild, på hodet har han mange kroner, og han
bærer en innskrift med et navn som ingen kjenner, bare han selv. Han
er kledd i en kappe dyppet i blod, og hans navn er Guds
Ord. Himmelens hærskarer,
kledd i hvitt og rent lin, følger ham på hvite hester. Ut av
munnen hans går et skarpt sverd; med det skal han slå folkene.
Han skal styre dem med
jernstav og tråkke vinpressen
fylt av vredesvin, av Guds, Den allmektiges harme. Og han
har et navn skrevet på kappen og ved hoften: Kongenes konge og
herrenes herre." (Åp.19:11-16)
Dette avsnittet
henter Johannes fra Jesaja 63, og Jesaja avslører hvor blodet på
klærne kommer fra:
"Hvem er han
som kommer fra Edom, fra Bosra i røde klær, han med den staselige
drakten, han som skrider fram med stor kraft? «Det er jeg, som taler
i rettferd og har makt til å frelse.» Hvorfor er drakten din så
rød, lik klærne til en som tråkker druer? «I vinpressen tråkket
jeg alene, ingen av folkene var med meg. Jeg tråkket på dem i min
vrede og trampet dem ned i min harme. Saften deres sprutet på klærne
mine, hele drakten min ble tilsølt. For jeg hadde hevnens dag i
hjertet, året for å løse ut var kommet. Jeg så meg om, det var
ingen som hjalp, jeg undret meg, men fikk ingen støtte. Armen min
hjalp meg, og harmen min støttet meg. Jeg
trampet folkene ned i min vrede og knuste dem i min harme, og blodet
deres lot jeg renne til jorden." (Jesaja
63:1-6)
Vi ser at Johannes
bekrefter det Jesaja har sagt. De forteller samme historie og
beskriver Herrens Dag som er hevnens dag for Sion. Blodet på klærne
kommer fra folk i dagens Jordan (Bosra i Edom), som Jesus har knust i
sin vrede.
På samme måte som
dette avsnittet (Åp.19:11-16) er bygd opp på Jesajas bok, så er
Johannes beskrivelse av "Dyret med syv hoder og ti horn",
bygd opp fra Daniels bok.
Dyret
som stiger opp fra havet
"Da
så jeg et dyr stige opp av havet….(Åp.13:1..)
Mange putter her inn
sin egen tolkning og hevder dette havet er Middelhavet, men dette er
en subjektiv tolkning, avsnittet forklarer selv hva hav og vann
symboliserer:
"Vannene
du så,.... er folk og
folkemasser og nasjoner og mennesker med ulike tungemål."
(Åp.17:15)
Hav og vann blir
brukt som bilde på folkehav og hedningenasjoner gjennom hele Guds
Ord, og her understrekes dette. Dyret stiger derfor opp fra
folkehavet og ikke Middelhavet.
Hvilket folkehav det
er snakk om får vi også vite.
Dyr
er bilde på imperier og riker
Johannes beskriver
dyret på følgende måte:
"Da
så jeg et dyr stige opp av havet….(hedningenasjoner).
Dyret
jeg så lignet en leopard,
men hadde føtter som en bjørn
og gap som en løve."
(Åp.13:1..-.2..)
Dyret er en
sammensmelting av tre forskjellige dyr. Det er fordi han låner
symbolikken fra Daniel 7, der stiger de samme dyrene også opp av
havet (hedningenasjoner).
"Fire store
dyr steg opp av havet,
det ene forskjellig fra det andre" (Dan.7:3)
Det første dyret
var lik en løve…(4)
det andre…lignet
en bjørn…(5)
Deretter så jeg,
og se! – ett til. Det var som en leopard.
(6)
Dyr blir brukt som
bilde på kongeriker gjennom hele Skriften, og Daniel 7 forklarer
dette:
"Disse store
dyrene,
fire i tallet, betegner fire konger
som skal stå fram på jorden." (Dan.7:17)
Det er bred enighet
om at visjonen i Daniel 7 er en gjenfortelling av Nebukadnessars drøm
om metallstatuen i Daniel 2. De tre første delene på metallstatuen
og de tre første dyr i Daniel 7, symboliserer de historiske rikene
Babylon, Media-Persia og Grekenland.
Knusende
rike
Riket som Johannes
beskriver, er det samme som det fjerde riket i Daniel 2 og 7.
I Daniels bok blir
det fjerde imperiet, riket til Antikrist, kjennetegnet på en
spesiell måte. Det var helt annerledes enn de tre første og skulle
knuse og sluke
de tre første rikers geografiske områder.
"Det
fjerde riket skal være sterkt
som jern. Slik jernet knuser og ødelegger alt, skal det knuse og slå
i stykker alle de andre( gull, sølv og bronsje), lik jern som slår
i stykker." (Dan.2:40)
"Det
fjerde dyret betyr at det skal
komme et fjerde rike på jorden, et som er forskjellig fra alle de
andre rikene. Det skal sluke hele jorden (til løve, bjørn og
leopard), tråkke den ned og knuse den." (Dan.7:23)
Det islamske
imperium erobret hele området som Daniel og Johannes beskriver,
pluss mye mer. Romerriket erobret kun 1/3 del av området og knuste
aldri hverken Babylon eller Media-Persia. Og hele området består i
dag kun av stater med muslimsk majoritet, med unntak av Israel.
Og islams sanne
natur er mye mer destruktiv og knusende en det den romerske var.
Romerne lot jøder og andre beholde sin religion, kultur og språk
så lenge de ikke gjorde opprør, og Romerriket ble til slutt
"kristnet".
Når vi ser på
islams historie og dagens kalifat slik som ISIS, ja så ser vi at
dens karakter er helt annerledes og mye mer knusende. Islam knuser
alle andres religion, språk, kultur og historie. Se bare på hvordan
ISIS utrydder de kristne og hvordan de bokstavelig knuser
uerstattelige historiske kultur minner i Irak og Syria. Islam knuser
all religiøs historie som stammer fra tiden før islamsk tid !
Riket(dyret)
stiger opp fra folkehavet(havet)
Når vi lar Bibelen
tolke seg selv, så ser vi hvordan Skriften henger sammen. Dyret som
Johannes beskriver, forteller ikke så mye nytt, men oppsummerer det
profeten Daniel har sagt.
Så langt har vi
kommet frem til følgende:
Johannes beskrivelse
av "Dyret som stiger opp fra havet", symboliserer et mektig
imperie som stiger opp fra folkehavet som utgjør det geografiske
området til Babylon, Media-Persia og Grekenland, d.v.s. Midtøsten
og Nord-Afrika (ikke EU og Roma).
Dette stemmer 100%
med alle de andre profetiene i GT, de blinker ut folk og nasjoner fra
samme området til dom på Herrens dag!
I del 2 skal vi
nærmere på betydningen av hodene på dyret, og hvordan de
oppsummerer historien fra tiden Israel folket var slaver i Egypt, og
frem til romer tiden. Men ikke bare det, Johannes sin visjon avslører
faktisk mektige regionale riker i Midtøsten helt frem til tiden når
Jesus kommer tilbake.
Vi skal se at
Johannes sin helt spesifikke profetiske beskrivelse av rikers vekst
og fall i endetiden, faktisk bekreftes på samme spesifikke måte av
historien bøkene. Og vi skal se at hodet på det helt siste
imperiet, riket til Antikrist, faktisk peker på dagens Tyrkia.
David Lindhjem
Kommentarer
Legg inn en kommentar