Redningsselskapet på ville veier

Redningsskøyta ”Peter Henry Koss” er nå framme i Middelhavet, og klar til å gå i gang med sitt oppdrag for EU. Der de skal patruljere Europas yttergrense. Og der de også skal ta om bord såkalte ”immigranter” som prøver å komme seg over til italiensk eller gresk område.

Som vi alle vet, så fører denne redningsskøyta som opererer sammen med supplyskipet ”Siem Pilot” norsk flagg. Og det er vel ikke en dag for tidlig at det blir spredd litt kunnskap om hvilket ansvar den såkalte flaggstaten påtar seg når man redder folk i havsnød. Eller noe man selv har skapt? Ved vanlig havsnød, dvs når et ordinært skip forliser, er dette sjelden eller aldri noe problem. Da vil de man redder først og fremst være oppsatt på å komme seg tilbake til eget heimland. Men når det gjelder båtflyktninger som har skapt sin egen havsnød, da stiller situasjonen seg helt annerledes. Disse folka vil IKKE heim igjen! Og ingen stat i Europa vil nødvendigvis anerkjenne dem som borgere heller. Sine pass har de jo for lengst kvittet seg med.

Og da faller ansvaret til syvende og sist tilbake på flaggstaten for den båten som redder dem. Absolutt ALLE som er reddet av et fartøy som fører norsk flagg, noe som både denne redningsskøyta og ”Siem Pilot” gjør, de kan med loven i hånd, om de så ønsker – ha krav på opphold i Norge. Når vi så vet at en rekke IS-terrorister og andre kriminelle nå bruker denne anledningen til å krysse over Middelhavet, da er det god grunn til stor bekymring.

Støtte til redningsselskapet (NSSR) er dermed faktisk med på en økonomisk støtte til IS. Likeså er det sponsing av av ran, overfall, tortur, voldtekter, drap, kjønnslemlestelse og tvangsekteskap etc. over hele Europa. Det er det kanskje ikke så mange som er klar over? Men som det er på tide å ta inn over seg. Ja, ikke minst tenke over, og hva Norge er med på å støtte! Det hele er bare tragisk og trist. Og ikke minst veldig skremmede!

NARVIK, 14.07.2015 AMUND GARFORS

Kommentarer