Kronikk av David Lindhjem
Preterister og andre erstatningsteologer
hevder og tror at de fleste endetidsprofetiene i Bibelen allerede
er oppfylt og at den historiske ødeleggelsen av Jerusalem i år 70
var oppfyllelsen av den store trengsel.
Preterismen
sier i korte trekk; Ikke bruk tid på å studere profetiene, de er
allerede oppfylt.
Hvis denne læren er
feil, så trenger man ikke være teolog for å forstå at preterismen
er en forførelse av dimensjoner.
Preterister forfører
mennesker til å tro at profetiene ikke lenger er relevante og de
står i fare for å ignorere dem uansett hva som måtte skje i tiden
som kommer.
Den store trengsel ender ved oppstandelsens dag
Den store trengsel ender ved oppstandelsens dag
Men faktum er at
Jesu avskjedstale slår bena under den preteriske teorien.
Problemene blir
åpenbare når vi studerer talen som Jesus holdt på Oljeberget:
Jesus sa: "Når
dere ser at det motbydelige som
ødelegger, det som profeten
Daniel har talt om, står på
hellig sted – la den som leser opp, tyde det!...
For da skal det komme en
trengselstid så stor som det aldri har vært fra verdens begynnelse
og til nå, og som det heller aldri skal bli." (Mat.24:15
og 21)
Jesus sier at vi må
studere Daniels bok for å forstå hva som skal skje og ikke minst
når det skal skje. Det store problemet med å sette den store
trengsel i sammenheng med hendelsene i
år 70, er at Daniel plasserer trengselstiden
i sammenheng med den første
oppstandelse, når de døde i Kristus står opp, verdens forløsnings
dag:
"Det skal
komme en trengselstid som det ikke har vært maken til fra folkeslag
oppsto og helt til den tiden.
Men på den tiden
skal ditt folk bli berget, alle som er skrevet opp i boken. De
mange som sover i jordens muld, skal våkne opp, noen til evig liv,
andre til spott og evig avsky..." (Daniel 12:1-2)
Daniel er krystall
klar, han sier at på den tiden
skal alle som er skrevet inn i livets bok bli reddet og det skjer
samtidig som de døde gjenoppstår, altså ved den første
oppstandelse.
"Fra den tid
da det daglige offeret blir avskaffet og det
motbydelige som ødelegger, blir
stilt opp, skal det gå 1290 dager. Salig er den som venter og
når fram til 1335 dager. Og du, gå endetiden i møte! Du skal
hvile og stå opp til din lodd ved dagenes ende." (Daniel
12:11-13)
Jødene og Jerusalem
har opplevd mange trengsler opp gjennom historien, men
Den store trengsel som Jesus og Daniel
snakker om varer i 1335 dager (3,5 år) og avbrytes ved
oppstandelsens dag. De som hevder at oppfyllelsen av den store
trengsel skjedde i år 70 har her et
uoverstigelig problem. I dag, 2000 år senere har hverken
forløsningen
eller oppstandelsen
skjedde enda.
Israels
største trengsel i historien
En annen detalj som
preterismen sliter med å komme forbi, er det faktum at både Daniel
og Jesus legger vekt på at trengselen på den tiden blir historiens
største for det jødiske folk.
"For da skal
det komme en trengselstid så stor som det aldri har vært fra
verdens begynnelse og til nå, og som det heller aldri skal bli."
(Mat.24:21)
"Det skal
komme en trengselstid som det ikke har vært maken til fra folkeslag
oppsto og helt til den tiden."
(Daniel 12:1)
Under hærfører
Titus sin ødeleggelse av Jerusalem i år 70 ble ca. 1,5 millioner
jøder drept. Dette var en stor trengsel, men det var ikke historiens
største. 1870 år senere, under andre verdens krig ved Hitlers
ledelse, ble ca. 6 millioner massakrert bare fordi de var jøder,
altså seks ganger fler drepte.
Vi har sett følgende
om den store trengsel:
- Varer i 3,5 år og
ender ved den første oppstandelse.
- Blir den største
for Guds utvalgte folk noensinne.
Det fundamentale
spørsmålet blir da:
- Er det Jesus og
Daniel eller den preteriske teorien som tar feil?
Jeg velger å tro
det siste. Jesus underviser på en så enkel og lettfattelig måte at
alle som vil kan forstå følgende:
En vanære av
Tempelplassen og trengsel for Israel som ikke ender med oppstandelse
av de døde og guddommelig inngripen etter 3,5 år, kan ikke være
oppfyllelse av profetien om den store
trengsel!
Verden
skal gjenfødes
Akkurat som Daniel,
forsto disiplene at Jesus gjenkomst står i sammenheng med
tidsaldernes ende:
"Da han satt
på Oljeberget og disiplene var alene med ham, kom de og spurte: Si
oss: Når skal dette skje, og hva er tegnet på ditt
komme og verdens ende?"
(Mat. 24:3)
Jesus bruker fødsel
som bilde på verdens forløsning og alle vet at fødselsrier ikke
kommer før helt på slutten av svangerskapet:
"Dere skal
høre om kriger, og det skal gå rykter om krig. Se da til at dere
ikke lar dere skremme! For dette må skje, men ennå er ikke enden
kommet. Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike, og det
skal være hungersnød og jordskjelv mange steder. Men
alt dette er bare begynnelsen på fødselsriene."
(Mat.24:6-8)
Ved å følge Jesu
enkle undervisning så skjønner vi at slutt riene/den store trengsel
ikke kan være hendelsene i år 70. De mest smertefulle veene kommer
alltid helt på slutten i et svangerskap.
Israel som fødte
verdens frelser har vært borte fra kartet lenge og fødselsveene til
Jesu gjenkomst har derfor ikke kunne starte, men verden skal
gjenfødes og jorden er i dag "gravid" igjen. Israel, Guds
rikes livmor, er som et mirakel tilbake på kartet. Og faktum er at
det strammer seg til rundt livmoren som aldri før, kynnere er i
gang. De sterkeste riene ligger derfor foran oss og Jesus forklarte
hva som vil komme til å skje med Israel ved tidens ende:
"Da (den
store trengsel) skal de utlevere dere til forfølgelse og slå dere i
hjel; ja, dere skal hates av alle folkeslag for mitt navns skyld."
(Mat.24:9)
Preterisme
på fremmarsj
På tross av de
mange åpenbare problemene med preterismen er teorien på sterk
fremmarsj, spesielt blant den yngre garde. Læren er faktisk en av de
store forførelsene som har fått fotfeste i vår tid og det samtidig
som vi nå går inn selve avslutningen av endetiden.
Preterismen har på
en måte blitt en moderne form for erstatningsteologi. Akkurat som
det kristne jødehatet ble frontet av erstaningsteologer frem til
andre verdenskrig, så ser vi at de mest rabiate kristne Israel
kritikerne står for denne teologien i dag.
Det å stå opp imot
løgn og hat mot jødestaten er svært kontroversielt og politisk
ukorrekt.
Nå som konflikten
og demoniseringen av Israel tilspisses kan det være fristende å
omfavne slik forførende teologi. Preterismen er på en måte litt
behagelig fordi
den er tilpasset denne verdens ånd og
forsøker å bortforklarer Skriftens store fokus på den største
kontroversen i vår tid, nemlig striden om Judea og Jerusalem.
Til tross for
Bibelens sentrale Israel fokus og de store lidelsene i endens tid,
forkynner preterister at:
- Den store
trengsel er oppfylt, landet Israel er
ute av frelses historien, verden skal fra nå av bli et fredeligere
sted og at de kristne til slutt vil servere jorden over til Jesus på
et "sølvfat".
Men alle
sannhetssøkende kristne som leser Skriften i sin sammenheng ser at
dette er et falsum.
Hvorfor
raser verden mot Israel?
Når vi i dag ser
hvordan verden beveger seg bort fra Gud, ja så blir preterisme å
leve i fornektelse av de faktiske forhold. Midtøsten og Nord-Afrika,
Bibelens kjerne område, er på vei inn i totalt lovløse tilstander.
Forfølgelse av kristne er historisk høyt og nedtellingen til det
siste slaget mot Jerusalem har startet, det blir varslet i mediene daglig.
Det faktum at det er
slik enorm spenning rundt Jerusalem, Israel og det jødiske folk, er i seg selv et bevis
for at Herren ikke er ferdig med dem. Hvis det er slik at Israel er
ferdige i frelseshistorien så er det tydelig at Satan ikke har fått
dette med seg.
Hvorfor har FNs
menneskerettighets råd flere fordømmelser av Israel enn resten av
verden til sammen?
Jøder kan bo og
bygge hus i New York, Paris og alle andre steder i verden uten noen
fordømmelse. Men hvorfor går hele
verden av skaftet når jøder bygger
hus i Judea og Jerusalem, i sin egen hovedstad i sitt eget hjemland
som Gud har gitt dem?
Hvorfor blir det
meldt i alle nyhetsmedier
hver gang jøder planlegger nye boligfelt i området hvor selve
navnet jøde kommer fra og hvor de har flere tusen år gammel
historie?
Hva var den egenlige
grunnen til at 6 millioner jøder ble utryddet kort tid etter
bestemmelsen (1922) om at Judea og Jerusalem igjen skulle bli et
jødisk nasjonal hjem?
Hvorfor samarbeidet
Stormuftien av Jerusalem,
Haj Amin al-Husseini, med
Hitler om den "endelige løsningen" og sørget for at
jødiske flyktninger på vei til Palestina heller ble sendt direkte
til utryddelsesleirer i Polen?
Hvorfor planla
Hitler og den muslimske stormuftien å utrydde alle jøder i
Midtøsten etter hvert som det tredje riket vokste frem?
Hvorfor var det en
utbredt oppfatningen i den muslimsk verden om at Allah måtte ha
sendt islams Messias, den tolvte imam, til verden i Adolf Hitlers
skikkelse?
Hvorfor har de
muslimske nabofolkene forsøkt å utslette Israel fra dag èn?
Bibelen beskriver
forfølgelse og masseslakt av Guds folk rett før oppstandelsens dag.
Hvorfor forkynte Muhammed at muslimenes oppstandelse kommer når de
har nedkjempet og utryddet jødene?
Hvorfor forkynner
dagens radikale muslimer at de vil iverksette noe som er helt identisk med den
store trengsel som Bibelen beskriver?
Hvorfor står
Israels søsken, de kristne, nå i fare for å bli utslettet der hvor
radikal islam er på fremmarsj?
Det finnes ingen
rasjonell forklaring på alt dette, det er dypest sett en åndskamp
og det bør ringe noen bjeller hos en hver.
"Juble
derfor, dere himler og dere som bor i dem! Men ve over jorden og
havet!
For djevelen er kommet ned til dere, og hans raseri er stort for han vet at hans tid er kort...
For djevelen er kommet ned til dere, og hans raseri er stort for han vet at hans tid er kort...
Dragen (Satan)
ble rasende på kvinnen (Israel som fødte Jesus) og dro av sted for
å føre krig mot de andre i hennes ætt, mot dem som følger Guds
bud og holder fast på vitnesbyrdet om Jesus." (Åp. 12:12 og
17)
Verden ligger i det
onde og det vil den fortsatt gjøre helt frem til Jesus kommer
tilbake, men med Israel tilbake på kartet vet Satan at han har kort
tid igjen. Derfor vil raseriet og spenningen mot Israel og de kristne
øke frem mot klimaks, til den store
trengsel som ender ved verdens
gjenfødelse.
David
Lindhjem
Kommentarer
Legg inn en kommentar