Av Fallout2
Hvis vi ser litt på saken om arbeid og arbeidsledighet:
1. Statoil gir kontrakter ut i fleng i Asia. Nærmest på måfå.
2. Ledelsen (100 direktører+) får feite, grisefeite bonuser inkludert styret bestående av bl.a. AP-folk. Deres inkompetente innkjøpsdirektører mesker seg på 5-stjerners hoteller og blir vist rundt på gedigne verft... i buss med tour-guide, og de er strålende fornøyd med det. De har ikke snøring. Disse verftene er ENORME og inkompetente direktører er bare glade for å slippe å forlate bussen på området.
3. Det gikk åt finnskogan. Tapsprosjekter i milliardklassen.
4. Her må folk som advarte og visste hva de snakket om, sies opp. 200 Ingeniører sies opp (tenkt tall).
5. Oppsigelsene var så vellykket at det ble ytterligere bonuser på dem som kuttet, med bind for øynene, samt de som burde klynges opp for tapsprosjektene.
6. Man får nye prosjekter i gang.
7. De går nesten utelukkende til de samme verftene i Busan (Hyunday, Samsung etc), Abu Dhabi, Singapore, Vietnam.
8. Verftene i Norge går på nødbluss. At de leverer på tid og reell pris: Uvesentlige bagateller!
9. Aker Solutions, Subsea7, Nexans og lignende bedrifter nedbemanner. 4000 (tenkt tall) må gå.
10. Dermed har vi dekket punkt en og punkt to.
11. Til slutt kommer punkt tre, der alle andre i det marine klusteret (som er indirekte involvert i nærsamfunnet langs hele norskekysten) må nedbemanne. 10 000 må gå (tenkt tall).
Statistikken blir da:
200
4000
10000
Dette er bare ett av oljeselskapene.
Og bare fordi feil folk styrer...
Så kom fallet i oljeprisen, styrt av Saudi Arabia og USA. Det ble ikke stort bedre. Nå er det ENDA viktigere å se på "første prisen" og glemme sluttsummen på kassalappen. Læringskurven er like bratt som trollveggen... nedover.
Dette er det som skjer med samfunnet pga økonomer som kun tenker på sin egen bonus og politikere som ser seg selv i speilet med et selvsikkert smil og neste posisjon i karrieretrappa.
Jeg husker på nittitallet at en foreleser prøvde å forklare hvor mange direktører det var i Statoil (underdirektører ikke medregnet), og det skulle skje på en A4-side. På den siden måtte skriftstørrelsen forminskes så mye at den ble uleselig på overhead, selv med sterke kjørebriller.
For å ta fastlands-økonomi:
Dette vet dere sikkert fra før.
1. Kabinansatte fikk ultimatum om enten å gå ned i lønn eller å miste noen arbeidsplasser i SAS.
2. De valgte å være solidariske og gikk ned i lønn.
3. Resultat 1: Direktørene fikk bonuser for å holde kostnadene nede.
4. Resultat 2: Sjefen i SAS (Richard Gustavsson) fikk pris for beste leder i bransjen.
Et annet eksempel er hva DNB har gjort, men jeg skal ikke kjede dere med opplagtheter. De fleste vet hva som har skjedd der.
Hypen nå blant BI-professorer er at ledige Ingeniører i offshore/marine er bra for fastlandsindustrien. Det tar jeg sterkt avstand fra.
De får jobb i Vegvesenet, Jernbanen, Staten og kommunen. Godt betalte jobber der innovasjon settes ut på anbud og arbeidstakten kan sammenlignes med ei brunsnegle. Å brette opp armene og jobbe på, er strengt forbudt. Hvis man ikke får ledelse og kollega på nakken, så får man de tillitsvalgte på nakken:
- Jasså? Du tror du er bedre enn oss?
Dette VET jeg skjer! Ingeniører som jobber hardt passer rett og slett ikke inn i miljøet.
Og hva skjer så? Jo: Alle innovative tiltak forsvinner... Ok - vi hører om undervannsrørtunneler som kommer i 2030 - kanskje, men det er som å klatre opp trollveggen for å se om det er noen der, klatre ned igjen og rapportere: - Syns jeg så ei kråke der, men er ikke sikker. Skal jeg klatre opp igjen?
Fallout2
Hvis vi ser litt på saken om arbeid og arbeidsledighet:
1. Statoil gir kontrakter ut i fleng i Asia. Nærmest på måfå.
2. Ledelsen (100 direktører+) får feite, grisefeite bonuser inkludert styret bestående av bl.a. AP-folk. Deres inkompetente innkjøpsdirektører mesker seg på 5-stjerners hoteller og blir vist rundt på gedigne verft... i buss med tour-guide, og de er strålende fornøyd med det. De har ikke snøring. Disse verftene er ENORME og inkompetente direktører er bare glade for å slippe å forlate bussen på området.
3. Det gikk åt finnskogan. Tapsprosjekter i milliardklassen.
4. Her må folk som advarte og visste hva de snakket om, sies opp. 200 Ingeniører sies opp (tenkt tall).
5. Oppsigelsene var så vellykket at det ble ytterligere bonuser på dem som kuttet, med bind for øynene, samt de som burde klynges opp for tapsprosjektene.
6. Man får nye prosjekter i gang.
7. De går nesten utelukkende til de samme verftene i Busan (Hyunday, Samsung etc), Abu Dhabi, Singapore, Vietnam.
8. Verftene i Norge går på nødbluss. At de leverer på tid og reell pris: Uvesentlige bagateller!
9. Aker Solutions, Subsea7, Nexans og lignende bedrifter nedbemanner. 4000 (tenkt tall) må gå.
10. Dermed har vi dekket punkt en og punkt to.
11. Til slutt kommer punkt tre, der alle andre i det marine klusteret (som er indirekte involvert i nærsamfunnet langs hele norskekysten) må nedbemanne. 10 000 må gå (tenkt tall).
Statistikken blir da:
200
4000
10000
Dette er bare ett av oljeselskapene.
Og bare fordi feil folk styrer...
Så kom fallet i oljeprisen, styrt av Saudi Arabia og USA. Det ble ikke stort bedre. Nå er det ENDA viktigere å se på "første prisen" og glemme sluttsummen på kassalappen. Læringskurven er like bratt som trollveggen... nedover.
Dette er det som skjer med samfunnet pga økonomer som kun tenker på sin egen bonus og politikere som ser seg selv i speilet med et selvsikkert smil og neste posisjon i karrieretrappa.
Jeg husker på nittitallet at en foreleser prøvde å forklare hvor mange direktører det var i Statoil (underdirektører ikke medregnet), og det skulle skje på en A4-side. På den siden måtte skriftstørrelsen forminskes så mye at den ble uleselig på overhead, selv med sterke kjørebriller.
For å ta fastlands-økonomi:
Dette vet dere sikkert fra før.
1. Kabinansatte fikk ultimatum om enten å gå ned i lønn eller å miste noen arbeidsplasser i SAS.
2. De valgte å være solidariske og gikk ned i lønn.
3. Resultat 1: Direktørene fikk bonuser for å holde kostnadene nede.
4. Resultat 2: Sjefen i SAS (Richard Gustavsson) fikk pris for beste leder i bransjen.
Et annet eksempel er hva DNB har gjort, men jeg skal ikke kjede dere med opplagtheter. De fleste vet hva som har skjedd der.
Hypen nå blant BI-professorer er at ledige Ingeniører i offshore/marine er bra for fastlandsindustrien. Det tar jeg sterkt avstand fra.
De får jobb i Vegvesenet, Jernbanen, Staten og kommunen. Godt betalte jobber der innovasjon settes ut på anbud og arbeidstakten kan sammenlignes med ei brunsnegle. Å brette opp armene og jobbe på, er strengt forbudt. Hvis man ikke får ledelse og kollega på nakken, så får man de tillitsvalgte på nakken:
- Jasså? Du tror du er bedre enn oss?
Dette VET jeg skjer! Ingeniører som jobber hardt passer rett og slett ikke inn i miljøet.
Og hva skjer så? Jo: Alle innovative tiltak forsvinner... Ok - vi hører om undervannsrørtunneler som kommer i 2030 - kanskje, men det er som å klatre opp trollveggen for å se om det er noen der, klatre ned igjen og rapportere: - Syns jeg så ei kråke der, men er ikke sikker. Skal jeg klatre opp igjen?
Fallout2
Kommentarer
Legg inn en kommentar