Av David Lindhjem.
I den første delen
så vi at Jesu endetidstale i Mat 24 hører sammen med hans domstale
i Mat 25. Mesteren holdt talen for sine disipler på Oljeberget og
den lærer oss følgende:
- Jesus kommer
først på skyen og samler sine utvalgte (opprykkelsen og
oppstandelsen).
- Jesus stiger ned
på jorden og redder sine minste søsken,
jødene, fra total utslettelse.
- Jesus dømmer så
de overlevende på jorden etter hvordan de har forholdt seg til
Israels trengsel.
- Jesus oppfyller
alle sine løfter til Israel og styrer verden fra Jerusalem i riket
for Israel i tusen år.
Lignelsen hvor Jesus
skiller sauene fra geitene skildrer den endelige oppfyllelsen av
løftet Herren gav til Abram:
- "Kom hit,
dere som er velsignet av
min Far, og ta i arv det riket som er gjort i stand for dere fra
verdens grunnvoll ble lagt."
- "Gå bort
fra meg, dere som er forbannet,
til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene hans."
De av jordens folk
som ikke blir med i opprykkelsen og som overlever Guds vredesdom,
blir dømt etter hvordan de har forholdt seg til Israels største
trengsel i historien.
Jesus
siterer de gamle profetene
Lignelse i Mat. 25
om de minste hvor
gjeteren skiller sauene fra geitene,
bruker faktisk Jesus profeten Sakarja sin symbolikk:
"Sverd, våkn
opp mot min gjeter,
mot mannen som står meg nær, sier Herren over hærskarene. Slå
gjeteren
så sauene
blir spredt! Jeg løfter hånden mot de
minste."
Sakarja beskriver
hva som skjer med de minste
under den store trengsel:
"Det skal
skje i hele landet (Israel), sier Herren, at to tredjedeler skal
utryddes og omkomme, men en tredjedel skal bli igjen. Den tredjedelen
fører jeg gjennom ild, jeg renser dem som en renser sølv, jeg
prøver dem som en prøver gull. De skal påkalle mitt navn, og jeg
skal svare dem. Jeg skal si: «De er mitt folk», og de skal svare: «
Herren er vår Gud.» (Sakarja 13:7-9)
Dette er tiden da
Israels rest blir frelst:
"Den dagen
akter jeg å utrydde alle folkeslagene som kommer mot Jerusalem. Men
over Davids hus og over dem som bor i Jerusalem, øser jeg ut en
nådens og bønnens ånd. Da skal de se på meg, på ham som de har
gjennomboret." (Sakarja 12:9-10)
"Den dagen
skal han (Jesus) stå med føttene på Oljeberget, som ligger rett
mot Jerusalem, i øst. Oljeberget skal revne i to fra øst til vest,
og det skal bli en veldig dal. Da
skal Herren min Gud komme, og alle de hellige med ham." (Sakarja
14: 4.. - 5...)
Jesus forteller
egentlig ikke noe nytt han siterer de gamle profeten og bruker samme
ordlyd og symbolikk som Sakarja:
"Men
når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham,
da skal han sitte på sin trone i herlighet, og alle folkeslag skal
samles foran ham." (Mat.25:31)
At Jesus returnerer
til Oljeberget ved sin gjenkomst, ble også forkynt av englene ved
Jesus himmelfart:
"Som
de (disiplene) nå stirret mot himmelen mens han (Jesus) dro bort,
sto med ett to menn i hvite klær foran dem og sa: «Galileere,
hvorfor står dere og ser mot himmelen? Denne
Jesus som ble tatt bort fra dere opp til himmelen, han skal komme
igjen på samme måte som dere har sett ham fare opp til himmelen.»
Da vendte de tilbake til Jerusalem fra den høyden som heter
Oljeberget
og ligger nær Jerusalem, bare en sabbatsreise unna."
(Apg:1:10-12)
Som vi vet kom ikke
Jesus for å oppheve eller åndeliggjøre det som de gamle profeten
hadde sagt, men han kom for å oppfylle det:
"Tro
ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene!
Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Sannelig,
jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste
bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd.
(Matt.5:17-19)
Når Jesus igjen
setter føttene på Oljeberget kommer
tiden hvor Jesus oppfyller profetiene og gjenreiser riket for Israel.
Dommen i Josjafats dal
At Jesus holder sin
profetiske domstale på Oljeberget mens han ser ut over Josafats dal
og Jerusalem, er ikke tilfeldig. De gamle profetene har forutsagt at
store folkemengder skal knuses av Messias i dalen som ligger mellom
Oljeberget og gamle byen:
"For se, i
de dager og på den tid, når jeg vender skjebnen for Juda
og Jerusalem,
da vil jeg samle alle folkeslag og føre dem ned i Josjafats dal. Der vil jeg holde rettergang med dem om Israel, mitt folk og min eiendom, som de spredte blant folkene. De delte mitt land...." (Joel 3:6-7)
da vil jeg samle alle folkeslag og føre dem ned i Josjafats dal. Der vil jeg holde rettergang med dem om Israel, mitt folk og min eiendom, som de spredte blant folkene. De delte mitt land...." (Joel 3:6-7)
Profetene forteller
at dette gjelder rettegangen om Guds folk, det gjelder
konflikten om Israel og Jerusalem. Det
er med andre ord den samme konflikten som har preget våre daglige
nyheter de siste 70 år. Mange av verdens politikere legger all sin
prestisje i å løse nettopp denne tvisten, men Herren skal en dag
gjøre opp tvisten en gang for alle, om hvem byen og landet tilhører:
"Folkeslagene
skal bryte opp og dra til Josjafats
dal, for der vil jeg sitte til
doms over folk fra alle kanter. Send sigden ut, for høsten er moden,
kom og tråkk, for vinpressen er full, pressekummene flyter over, for
ondskapen deres er stor. Larm og
atter larm i Dommens dal,
for Herrens dag er nær i Dommens
dal."
(Joel 3:17-19)
Det er helt opplagt
at det er denne dommen Jesus referer i Mat. 25 og Jesus bekrefter at
dette er tiden for oppfyllelsen av det de gamle profetene har
forutsagt:
"For
straffens tid er kommet, da alt som står skrevet, skal oppfylles...
(Lukas 21:22)
Alle de gamle
profetene taler om Herrens Dag, og profeten Joel navngir faktisk noen av folkene som
stjeler landområder og som terroriserer og slakter jødene:
"Så, hva
vil dere meg, Tyros og Sidon
og alle filisterbygder?
Vil dere ta igjen for noe jeg har gjort? Gjør dere meg noe ondt,
skal jeg straks la det komme over deres eget hode" (v9)
Tyros og Sidon
er Libanon, der finner vi i dag Iran støttede Hizbollah som sies å
ha ca. 100.000 raketter rettet mot jødestaten. Alle
filisterbygder peker på
palestina-araberne i Judea og Samaria, og Hamas på Gaza og som har
programfestet å utslette jødene ved Allahs hjelp.
"Egypt
skal bli til en ødemark og Edom
til en øde ørken på grunn av voldsverket mot judeerne, fordi de
spilte uskyldig blod i sine land." (24)
I Egypt
finner vi den muslimske paraply organisasjonen Det Muslimske Brorskap som bl.a. terror organisasjonen Hamas
er en del av og som oppvigler til hat og vold mot jøder over hele
verden. Edom
er dagens Jordan hvor ingen jøder slipper inn uten å skjule sin jødedom.
Det er faktisk
folkene som står helt i front for å utslette Israel nå i 2015 som
profeten blinker ut til dom, de blir knust
av Jesus på grunn av
voldsverket mot judeerne!
Og Jesus bekrefter
det Joel sier, mange jøder blir bortført og drept av nabofolkene:
"Da
skal de utlevere dere til forfølgelse og slå dere i hjel"
(Mat.24:9)
Satan,
antisionismens far
Jødene er uten tvil
historiens mest forhatte folk. Enten Guds demonstrasjonsfolk har bodd
på Sion eller andre steder, så har de blitt forfulgt. Jødehat og
Israelhat er i dag på fremmarsj som aldri før. Mange prøver å
bortforklare det hele ved å kalle det for antisionisme, motstand mot
at jødene skal ha et land hvor de er i flertall og kan styre seg
selv.
Antisionisme er
selvfølgelig ikke noe nytt, helt fra tiden hebreerne ble formet som
folk under slaveriet i Egypt har de blitt forfulgt. Sions folk ble
forfulgt av alle de syv pågående hedenske imperiene i regionen,
Assyria, Babylon, Media-Persia, Grekenland, Romerriket og det
islamske imperium. Til og med det kristne Europa har forfulgt jødene
på verst tenkelige vis i flere århundrer og Europas jødehat
kulminerte med Hitlers endelige løsning.
Akkurat som det har
vært normalt å være antisionist de siste 3000 år , er det helt
normalt å være antisionist i dag, også blant kristne. Akkurat som
nazister, venstre ekstreme og islamister bruker "sionist"
som skjellsord på noe som må utryddes fra jordens overflate, bruker
de mest Israel kritiske kristne i dag begrepet "kristen sionist"
som skjellsord mot kristne som støtter Israel. Dette er svært
alarmerende og bekrefter hvordan den Onde forfører kristne til å
løpe hans ærend i tiden som kommer.
Jesus understreket
at Israel vil hates av alle folkeslag ved tidens ende:
"ja, dere
skal hates av alle folkeslag for mitt navns skyld." (Mat.24:9)
Jesus ord stemmer
skremmende godt med dagens situasjon, antisemittisme finnes allerede
innefor mange samfunnslag over hele verden og vokser som sagt
dramatisk. Islamister, nazister, sosialister, venstre ekstremister,
høyre ekstremister, og rabiate kristne erstatningsteologer ser ut
til finne hverandre i krigen mot Israel. Når alt dette blandes
sammen så blir det til en svært dødelig miks for Sion, og den
seiler frem under det politiske korrekte begrepet, antisionisme.
Det er ikke
tilfeldig at Sions grunnlegger og konge returnerer til Jerusalem ved
tidens ende. Jesus kommer for Sions sak, han kommer tilbake for å
knuse antisionismen og for å stoppe dens grunnlegger Satan.
"Jeg vil
hevne deres blod og ikke spare de skyldige. Herren bor på Sion."
(Joel 3:26)
David Lindhjem
Kommentarer
Legg inn en kommentar