Av May-Harriet Seppola.
Synnøve Fjellbakk Taftø
har bare sju års skolegang, men har på egen hånd lest seg frem til
eksamener som programmerer / systemerer, pedagog og jurist. I 1977 ble
hun tatt opp i utenrikstjenesten og tjenestegjorde i Berlin (DDR),
New York (FN-delegasjonen), Bangkok og Geneve (EFTA).
Da hun i 1992 gikk offentlig ut mot den såkalte EØS-avtalen, ble hun erklært alvorlig sinnslidende og avskjediget av regjeringen Gro Harlem Brundtland. Synnøve har fortalt om sine opplevelser i diplomatiet og psykiatrien i Skjoldmøysagaen og Nornens Beretning som er gratis tilgjengelig på nettet.
Eøs- direktiver innført
stikk i strid med Grunnloven og Stortinget. Bjarne Lindstrøm i UD
var en primus motor i å få innført EØS – direktivene i dølgsmål
(hemmelighet) Dette er i følge Straffelovens § 83 rettsstridig.
Norsk rett bygger nemlig på det såkalte allmenningsprinsippet.
Etter dette prinsipp har alle mennesker i utgangspunktet den samme
rett og plikt til å delta i forvaltning og utnyttelse av
naturressursene, uavhengig av etnisk opprinnelse, kjønn eller nummer
i søskenrekken. Men for å kunne utøve sine rettigheter og oppfylle
sine plikter må PERSONEN være fysisk til stede. Det innebærer at
naturressursene skal forvaltes og utnyttes av lokalbefolkeningen
under hensyntagen til de kommende generasjoner.
INGEN har rett til å
overdra utnyttelsen av fellesressursene til utenforstående for
lengere periode enn sin egen levetid. Vannkraften Hjemfallsordningen
for Vannkraftverk bygger på at allmenningsprinsippet er blitt grovt
krenket dersom en eller flere «eiere» har avhendet naturresursser
som egentlig tilhører ennå ufødte generasjoner.
Lover som blir vedtatt i det ”stille”
Watch Lover som blir vedtatt i det stille in Educational | View More Free Videos Online at Veoh.com
EU-landenes rett rett bygger på katolsk rettsoppfatning. Denne retten har
sin rot i troen på at Kirken og i siste instans paven forvalter
Skaperens eiendomsrett til Jorden og alle levende vesener som
befinner seg på den. For å gjennomføre dette verdensherredømme i
praksis, har den katolske Kirken lagd et sinnrikt system basert på
ideen om den selveiende kapital.
I norsk rett har den
selveiende kapita (trust stiftelse) ingen plass. Det er en jesuittisk
oppfinnelse, og frem til 1956 var det forbudt for jesuitter å
oppholde seg i Norge, for å unngå at ytringsfriheten ble misbrukt
til å utbre deres lære. Men fra opphevelsen av jesuittparagrafen
har omdannelsen av Norge til jesuittstat gått raskt. Via den
europeiske «menneskerettighetskonvensjon» har de selveiende
kapitaler blitt likestilt med fysiske personer i det norske
rettssystemet.
Da de såkalte
EØS-forhandlingene tok til , var det full frihandel med fisk og
fiskeriprodukter i EFTA. I
henhold til det gjeldende GATT-regimet , skulle det fortsatt vœre
frihandel mellom Norge , Island og de EFTA-landene som valgte å gå
inn i EU . Basert
på det frihandeslregimet som da gjaldt, var det planlagt full
frihandel med fisk og fiskeriprodukter i hele EU/EFTA-mrådet fra
1998. Sannsynligvis
ville det vœrt full frihandel mellom Norge og EU nå , dersom det
ikke hadde vœrt for følgende hendelser .
De såkalte EØS-forhandlingene gjaldt
ikke primœrnœringene og handel med varer fra disse..
På ett ministermøte
i Brussel i juni 1991 ba Thorwald Stoltenberg om at salen måtte
ryddes for alle andre enn ministrene. Så
kom han med det vanvittige utspillet at EU-KOMMISJONEN skulle få
fiskekvoter i norsk økonomisk sone om de bare ville vœre så snill
å ta med fiskefeltet med i forhandlingene..
Den islandske ministeren trodde ikke sine
egne ører, og det gjorde vel neppe ministrene fra fiskeflåtelandene
heller, men denne landsforrœderiske gavepakken ble naturligvis
utnyttet til fulle.
Resultatet kjenner
vi. Island fikk full
frihandel med fisken uten å innlemme noe som helst av EU-regelverket
i fiskesonen, mens Norge påtok seg å innføre EU-regelverket i
fiskerier og oppdrettnœring uten å få noe igjen på
frihandelsfeltet. Det
var bare ett spill for galleriet at det ble forhandlet om EØS-avtale.
I virkeligheten organiserte Norge, Sverige,
Finland og Østerrike ”forhandlingene” som en praktisk
gjennomføring av en allerede foretatt innmelding i EU.
Watch the ceremony held to mark the signing of the Treaty of Accession to the European Union of Norway, Austria, Finland and Sweden (Corfu, 24 June 1994).
EUs direktiver ble
sendt til norske myndigheter og tjenestemenn , fagdepartementene og
underliggende etater ble sendt til Brussel for å få beskjed om
hvilke endringer som måtte gjøres i det nasjonale regelverket.
Dersom regelendringene kunne gjøres innenfor
de allerede eksisterende fullmakter, ble de foretatt straks uten
hensyn til konsekvensene. Som
ett eksempel på dette , kan nevnes endringene i regnskapslovginingen
for bankene . Etter de norske regnskapsreglene skulle
bankene foreta avsetninger for å dekke tap på krav ett eget fond.
Når ett reelt krav var konstantert ved ett
konkursbo var gjort opp eller et tap var realisert , ble det
virkelige tapet ført opp som fradrag på denne fondskonoen.
Fra
det ene året til det andre ble de norske regnskapsreglene endret til
EU –reglene som foreskriver at dersom ett lån har vœrt
misligholdt i 6 mndr eller mer, skal 30 % av lånets pålydende
bokføres som tap. Min
østerikske kollega fortalte meg at dersom en slik regelendring hadde
blitt foretat i Østerrike , ville det blitt forlangt parallellføring
etter de gamle regnskapsreglene i 10 år for å kunne konsatntere
virkelige tap . Men
i Norge kunne storinvestorene , som naturligvis hadde fullt kjennskap
til virkningene av de nye reglene , presse bankaksjekursene i vœret
, for så å narre småsparerne til å kjøpe dem fordi det er så
trygt Bankene hadde store reserver på avsetningskoniene, og det
første året med de nye reglene fikk ingen annen virkning enn at
bankaksjene sank og en rekke småbanker ble tvunget til å fusjonere
med storbankene. Bankfunksjonœrene
fikk ordre om ikke å gi betalingsutsettelser og bankene solgte
panteobjekter i stor stil. Ingen
fortalte bankansatte og lån takere om systemet om å ta opp ett lån
til avdrag eller refinsiere lånet før fristen på 6 mndr.
Fisket slo feil og og 30 % av lån i 100
millionersklassen ble ført som tap på grunn av manglende avdrag .
Resultatte av dette
var at storbankene kollapset, men det var bare småsparerne som tapte
penger . Deres
aksjer ble nullet ut , mens storinvestorene ved statens hjelp overtok
verdiene. Noen
småaksjonœrer i Kreditkassen, nå Nordea prøvde saken i
rettsvesenet , men de hadde selvfølgelig ikke en sjanse.
På andre felter var det nødvendig med ny
lovgivning .
Stille og rolig ble lovene endret og nye
EU-institusjoner ble bygget opp. Bare
se på de feltene der EU-reglene var klart grunnlovstridige, ble
utkastene til ny lovgiving lagt til side i påvente av eøs-avtale .
Så snart forhandlingsutkastet var klart ,
ble disse lovutkastene sendt stortinget i en stor bunke sammen med
mange tusen sider med EU-direktiktiver og vedtatt uten debatt som
lovendringer som er nødvendige for at Norge kan slutte seg til en
internasjonal avtale
EØS-avtalene trådte
aldri i kraft , men de grunnlovstridige var behørlig vedtatt og ble
iverksatt. Men hva
med de grunnlovstridige direkiver ? Bjarne
Lindstrøm eller snarere de krefter han ble styrt av , fant løsningen
Man kunne innbille
stortingsrepresentantene og norsk opinion at det finnes ett EØS med
ett overvåkingsorgan (ESA) og skrive ett brev til EU-kommisjonen om
at Norge forpliktet seg til å opptre som om EØS-avtalen var i
kraft.
Så kunne man ta den
menneskerettskonvensjonen inn i Grunnloven i det dette er de
menneskerettsbestemmelser som EU-retten prøves mot Som takk for
denne geniale løsningen ble Bjarne Lindstrøm utnevnt som
utenriksråd og høyeste autoritet i Norge på folkerettslige
spørsmål.
Men mens Grunnlovens
menneskerettsbestemmelser har som formål å verne fysiske personer
mot maktmisbruk fra myndihetenes side , er den europeeiske
menenskerettskonvensjonen laget for å verne statsinstitusjonene og
for å sidestille fysiske og juridiske personer.
Sinnssyke ”har intet
vern mot frihetsberøvelse i konvensjonen, men grunnlovsbestemmelsen
om urettmessig frihetsberøvelse gjelder alle..
Norsk straffelov er basert på an
meldelsesprinsippet Når det gjelder forseelser og mindre
forbrytelser er grunntanken at gjerningspersonen ikke skal bli
straffet dersom offeret unnlater å anmelde forholde .
Dersom ingen er krenket er ingen skade skjedd
er en gammel rettssetning.
EU-retten bygger på
Inkvisisdjonsprinsippet. Både
fysiske og juridiske personer har plikt til å la seg og sine barn
kontrollere og de vesener som foretar kontrollen , har krav på
politiets bistand til å gjennomføre kontrollen med tvang.
Det maktmisbruk som utfolder seg i ett
slikt system er grotesk. En
hel barnehage ble sendt til undersøkelse til lege ved mistanke om
seksuelle overgrep. Foreldrene
anmeldte saken, men ingen ble dømt.
Etter 1978 har den offentlige debatten
stilnet Offentlig ansatte og valgte ombud får ikke lenger lov til å
fortelle hva som foregår av maktmisbruk og overgrep, da bryter de
nemlig sin taushetsplikt og kan straffes for det.
De
politiske partiene lager skinndebatt om helsevesen og sosialpolitikk
på ett nivå som de fleste kommunestyrer ville skammet seg over.
Nylig ble en mer enn 100 –årig straffelov
avløst av en helt ny med helt andre grunnprinsipper og motsatt
siktemål –uten ”debatt”.
Synnøve Fjellbakk
Taftø
Politisk fange Synnøve Fjellbakk Taftø – del 1, 2 og 3.
Og når sannheten om
Europabevegelsen nå er kjent for en god del av folket, er dette et
svik mot det norske folk. ”Europabevegelsen har nå gjennom 40 år
regjert Norge gjennom sin posisjon som landets absolutt største
«parti»
med solid flertall i Stortinget. Årsaken
ligger i at de allerede den 7. mai i 1969 konstituerte sin egen
«hemmelige»
stortingsgruppe i selve stortingsbygningen, og valgte
stortingsrepresentant Peder Næsheim til formann for denne
«hemmelige»
gruppen. Påfølgende år (1970) ble stortingsrepresentant Knut
Frydenlund valgt til ny formann for denne gruppen, grunnet foregående
formanns dødsfall.
Det står også å lese i deres beretning av 7.
mai 1969 at de allerede på det tidspunkt hadde 120 av stortingets
150 representanter som medlemmer i sin hemmelige stortingsgruppe. Og
i forrige stortingsperiode ble det på basis av EU relaterte
avstemminger i Stortinget beregnet at denne gruppen nå måtte bestå
av minimum 140 stortingsrepresentanter. Europabevegelsens norske
avdeling ble imidlertid etablert i Norge så tidlig som 30. mai 1949.
I 40 lange år har altså Europabevegelsen operert norsk politikk i
posisjon som Norges ukjente flertallsregjering – Norges “Skyggeregjering”