Den hovne romerske
generalen Crassus
som ble drept av parterne, angivelig ved at flytende gull ble helt ned halsen hans. Dette som hevn for at Crassus hadde skjendet Arsacide-ættens gravsted |
7
Magienes inntog i Judea og dets følger politisk og for Jesu gjerning
Husk nok en gang at bare noen tiår
før Jesu fødsel hadde Rom og Parthia vært i en bitter krig, en
strid som Herodes fortsatt husket personlig, og parterne hadde
invadert og holdt hele Levanten inkludert Judea, Samaria og Galilea i
3 år før de trakk seg tilbake. Vi skal nå se litt nærmere på hva
som kan ha skjedd med vismennenes inntog i Jerusalem og avdekke noen
myter omkring dette som har bitt seg fast i moderne tankegang.
Som nevnt er det ingen grunn til å
tro at det kun var 3 vismenn som æret Jesus og gav ham kostbare
gaver. Har du noengang tenkt over hvordan det ville være for 3
vismenn (eller 10 for den saks skyld) å reise aleine med kostbare
gaver som helt sikkert var verdt mange millioner kroner i dagens
valuta gjennom hundrevis av kilometer landskap på denne tida? Tror
du det er sannsynlig? Det er ikke bare usannsynlig, det er utenkelig.
Parternes Magi-presteskap og resten av parlamentet (megistanene)
tilhørte supermakten Parthias ypperste elite med all den rikdom og
makt som det innebar. Dette var ikke folk som drog på tur aleine for
å si det enkelt. For å ta en moderne parallell, det ville omtrent
være som å si at President Obama hvis han skulle på besøk til
Norge kom aleine med ruteflyet, landet på Gardermoen og tok Flytoget
inn til Oslo.
Oldtidshistorikeren Plutarch beretter
(i fortellingen om den romerske generalen Crassus) at den partiske
militærkommandanten Surenas (som slo Crassus i et slag og drepte
ham) når han var på rutinereiser hadde med seg en karavane med
tjenere og varer av alle slag som ble båret av 1000 kameler. I
tillegg hadde han flere tusen kavalerister som beskyttelse, opptil
10000 mann. En annen beretning forteller at da en høytstående
kinesisk tjenestemann (Parthia kontrollerte Silkeveien fra Europa til
Kina) en gang skulle komme på besøk ble han møtt av en eskorte på
20000 partiske kavalerister. Hvis èn partisk leder av høyeste rang
drog med et slikt følge, og èn kinesisk utsending ble møtt av så
mange soldater, kan du da forestille deg hva langt flere Magi som
IKKE drog på rutineoppdrag til i utgangspunktet fiendtlig
territorium ville ha som følge? Nå er det på tide å gå tilbake
til Matteus 2 nok en gang og se hva det står.
«Da Herodes hørte det, ble han meget urolig, og hele Jerusalem
med ham. 4 Han kalte sammen alle overprestene og folkets
skriftlærde og spurte dem hvor Messias skulle fødes. 5 «I
Betlehem i Judea,» svarte de, «for slik er det skrevet hos
profeten: 6 Du
Betlehem i Juda land er slett ikke den ringeste av fyrstene i
Juda.
For fra deg skal det komme en høvding, som skal være hyrde for Israel, mitt folk.»
7 Da kalte Herodes vismennene til seg i all stillhet og spurte dem ut om tiden da stjernen hadde vist seg.»
For fra deg skal det komme en høvding, som skal være hyrde for Israel, mitt folk.»
7 Da kalte Herodes vismennene til seg i all stillhet og spurte dem ut om tiden da stjernen hadde vist seg.»
Legg merke til noe her. Leser vi
fortellingen bokstavelig ser vi at det ikke er slik at vismennene
FØRST drog til Herodes sånn uten videre. Nei, ryktet om vismennenes
karavane må ha spredt seg lenge før de faktisk kom til Judea og
Jerusalem. Det ville ikke være mulig å skjule en karavane som
kanskje inneholdt mange titusen mennesker og dyr (hester og kameler),
den ville være oppdaget og rapportert om mange dager før den nærmet
seg. Man antar at Herodes og innbyggerne i Jerusalem ble urolige
siden vismennene spurte etter «jødenes konge», og det er ingen
urimelig antagelse særlig for Herodes del som selv anså seg som
«jødenes konge», vi kommer tilbake til det om litt.
Men det er også rimelig å anta at
Herodes ble urolig over alle de partiske soldatene som nærmet seg
Judea uanmeldt. Hva ville de egentlig? Hadde de onde hensikter? Var
en invasjon lik den noen tiår før nært forestående? Dette må ha
vært tanker som for gjennom hodet til Herodes og innbyggerne i
Jerusalem i dagene før vismennene ankom. Det står at «Herodes og
hele Jerusalem var meget urolige», og det var nok ingen
overdrivelse. Hvis parterne kom som fiender ville den lille romerske
garnisonen i Jerusalem ikke ha noen mulighet til å forsvare seg
lenge. Den var liten fordi det tross alt hadde vært fred mellom Rom
og Parthia i årtier. For romerne å stable på beina noen legioner
til området ville ta måneder.
En annen ting er det faktum at jødene
gikk og ventet på sin Maschich/Messias, noe Herodes også var
sørgelig klar over, og han hadde jo nettopp konsultert de
skriftlærde for å forhøre seg om hvor Messias skulle fødes!
Dersom parterne kom som erobrere måtte han forvente at mange av
jødene ville slutte seg til dem og om mulig gjenopprette et
selvstendig Judea slik som noen årtier tidligere. Alt dette ville
bety slutten på Herodes vasallkongedømme og kanskje hans liv også,
i tillegg ville det bety en ny krig mellom Rom og Parthia.
Men slik gikk det ikke. Da vismennene tilsynelatende kom
uhindret fram for Herodes bekreftet de bare ryktene som var gått på
forhånd om at de kom i fred og de spurte etter hvor Jesus var født,
«han som var født til jødenes konge.» For Herodes og mange andre
må det ha fortonet seg som en enorm lettelse. Han fikk vismennene
til å dra til Betlehem slik at de kunne hylle Jesus. Men Herodes må
også ha svelget noen kameler i denne seansen. Helt klart må
vismennenes åpenhet ha vært en klar fornærmelse overfor Herodes
som selvsagt anså seg selv som jødenes konge. Dette er nok et godt
argument for å forstå at vismennene ikke bare bestod av noen få
vise menn men et enormt følge av soldater, tjenere osv. Når onde
Herodes kunne drepe alle nyfødte i Betlehem og omegn for å prøve å
kvitte seg med «rivalen» Jesus, hva tror du han ville gjort med
disse vismennene dersom de var noen få mann ute av stand til å
kunne forsvare seg selv? Svaret gir seg selv. Herodes hadde ingen
mulighet til å drepe vismennene. Hans høyst ydmyke svar til dem
sier alt.
Det er også godt mulig at vismennenes åpenhet om Jesus
som «jødenes konge» må ha blitt tolket av Herodes som en åpenbar
provokasjon for å framkalle en ny romersk-partisk krig. Dette var
imidlertid imot den romerske keiserens politikk for tiden, ettersom
det å unngå en ny krig med Parthia hadde høyeste prioritet. Rom
hadde mer enn nok å gjøre i andre området av imperiet. Herodes
ydmyke svar kan derfor også delvis være betinget av å ikke ønske
å gjøre noe overilet som kunne provosere «sjefen» hans i Roma.
Herodes var en gammel, slu rev på denne tida, og det skulle ikke gå
så lang tid likevel før han var død.
Det
er en annen myte som fortjener avlivelse også selv om den ikke er så
viktig for sammenhengen med de vise menn. Matteus 2,11 sier: «De
(vismennene) gikk inn i huset og fikk se barnet hos moren, Maria, og
de falt på kne og hyllet det.»
Vi ser altså at det er en myte at
vismennene besøkte den nyfødte Jesus i stallen i
Betlehem slik det gjerne gjengis i skulpturer og på bilder. Lukas 2
kaster mer lys over dette. Der leser vi at Jesus foreldre fulgte
Moseloven og omskar ham etter 8 dager. Vismennene må ha kommet til
Betlehem en tid etter dette, og vi leser i Matteus 2,11 at vismennene
går inn i et hus og ikke en stall når de besøker ham. Stallen var
som kjent bare en nødløsning fordi det ikke var annet rom å
oppdrive. Dette har imidlertid en viss betydning for den moderne
oppfatningen av Jesus og hans familie som «fattige», en oppfatning
som har bitt seg hardnakket fast.
8
Var Jesus fattig?
Jesus lærer
snekkerkunsten
under sin jordiske far
Josefs oppsyn
|
I moderne tid har det oppstått en
oppfatning om at Jesus sin slekt var fattig og også Jesus selv.
Dette er en helt urimelig oppfatning av flere grunner som vi skal se.
Vi begynner med vismennene selv som
gav Jesus svært kostbare gaver i form av gull, røkelse og myrra.
Vismennene/megistanene kom på uanmeldt besøk, og som del av den
mektige partiske eliten var dette så avgjort innenfor deres
økonomiske rekkevidde. Gavene må anses som en slags riksgave fra
staten Parthia til Jesus. Som vi har sett gjorde de ikke dette uten
grunn siden Jesus var et høyst kongelig guttebarn av Phares-ætten i
tillegg til at de hadde fått åpenbaringen av Gud om barnet.
Megistanene ville også ha visst om Josef og Maria på forhånd og
deres kongelige herkomst, i prinsippet var Josef en like stor
kandidat som Jesus til å overta Parthias trone. Vismennene ønsket å
sikre guttebarnets og familiens oppvekst, antagelig også med den
hensikt at han èn dag kunne stå klar til å overta Parthias trone
om nødvendig. Vi må heller ikke glemme den israelittiske faktoren
her. Parterne visste at de hadde et blodsfellesskap med jødene, og
at en framtidig jødisk konge også potensielt kunne føye sammen
alle stammene i Israel. Som vi vet hadde Gud andre planer for Jesus
og for Israels stammer på det daværende tidspunkt, men vi skal se
mot slutten av kronikken at Jesus og hans disipler ikke var ferdige
med Parthia selv etter hans død og oppstandelse.
Har du noengang tenkt over hvor det
ble av disse gavene? Personlig tror jeg de var med på å muliggjøre
hele Jesu virke i de 3 årene han og disiplene vandret rundt i Judea
og Galilea. Ingen steder leser vi nemlig at Jesus og disiplene
arbeidet i «vanlige» yrker i denne tiden. Mange antar at Jesus var
snekker før han begynte på sitt kall, og disiplene vet vi var
fiskere som forlot alt arbeidet og fulgte Jesus. Likevel ser vi at de
hadde penger til å dekke sine levekostnader, og Judas fikk jobben
som kasserer (Johannes 13,29). Dette ville ikke være mulig uten
oppsparte midler.
Men var Jesus familie fattige uten
gavene fra vismennene? Det er heller ingen grunn til å tro det. Da
Josef og Maria flyktet til Egypt med Jesusbarnet hadde de tydeligvis
midler til å oppholde seg der. Vi vet at oppholdet ikke varte særlig
lenge, men det kunne ikke Josef vite på forhånd. Hvor mange
gjennomsnittsnordmenn i dag har likvide midler til å kunne oppholde
seg utenlands i la oss si et halvt år uten problemer? Antagelig kun
et lite mindretall, likevel kaller vi oss rike.
Kristen og folkelig «mytologi» har
en tendens til å beskrive Josef som en fattig snekker/tømmermann
som strever for å få endene til og møtes. Markus 6,3 indikerer at
også Jesus var i dette yrket. Dette er helt naturlig, vi skal ikke
så langt tilbake i tid her heller før yrker gikk i arv. Det er
liten grunn til å tro annet enn at Josef hadde en tømmermannsbedrift
hvor mange i familien arbeidet. Men begrepet «tømmermann» på den
tida omfattet hele konstruksjonen av bygninger, ikke bare snekring
men også f.eks steinbearbeiding. Josef kan ha vært en vellykket
bygningsentreprenør. Hvorfor skulle han ikke være det? Man bør
ikke la seg avlede av den «fattigslige» scenen i stallen i Betlehem
som var forårsaket av plassmangel, ikke mangel på midler (Lukas
2,7).
Det er også verdt å merke seg Josef
av Arimatea, Jesus onkel på morssida. Vi kan av plasshensyn ikke
komme mye inn på ham, da ville man trenge en egen kronikk til
formålet. Men vi kan merke oss noen få ting. Da Jesus var død fikk
han umiddelbart tilgang til Pontius Pilatus for å få hentet Jesu
legeme. Har du noen gang tenkt over at dette ikke var «bare bare»?
Man kunne liksom ikke bare troppe opp foran en konge, romersk tetrark
eller prokurator og be om adgang uten å være en svært mektig og
innflytelsesrik borger selv. Fra utenombibelske kilder er det mye som
tyder på at Josef av Arimatea var romersk borger og en mektig
gruveoppsynsmann i andre deler av Romerriket (en såkalt «Decurio»),
og at han tilbrakte mye tid utenlands. I tilfelle har han vært en
svært velstående mann. Vi må også innse at Josef, Jesu far høyst
sannsynlig var død før Jesus begynte sin gjerning, for vi hører
absolutt ingenting om ham i evangeliene etter Jesus var 12 år
gammel. Når en far døde var det vanlig at en annen mannlig
slektning, som regel en onkel fikk ansvaret for barna, og denne
oppgaven ville ha vært enkel å ivareta for en rik mann som Josef av
Arimatea. Da Jesus var død tok Josef av Arimatea vare på legemet
hans og begravde det, mao. overtok han den oppgaven som Jesu far
Josef normalt ville hatt dersom han levde.
Konklusjon: Jesus vil ha hatt en
trygg økonomisk oppvekst, komme fra en rik eller velstående familie
og dessuten ha hatt store midler selv gjennom gavene fra de vise
menn.LarsEven
Kommentarer
Legg inn en kommentar