Illustrert Vitenskap.
Google-firmaet DeepMind har skapt en kunstig intelligens som plutselig begynner å oppføre seg både aggressivt og grådig i konkurransesituasjoner.
Laserstrålene fyker til høyre og venstre og lammer motstanderen, slik at den kunstige intelligensen kan høste alle ressursene selv.
Det høres ut som en dommedagsscene fra Terminator-filmene, men faktisk er det virkeligheten i det spillet firmaet DeepMind har utviklet til sin kunstige intelligens.
Kunstig intelligens skyter for å vinne.
DeepMind har testet et enkelt «fruktsamler-spill» 40 millioner ganger. To enheter konkurrerer mot hverandre om å samle inn flest poeng. De to spillerne var styrt av kunstig intelligens.
Forsøket viste at jo færre poeng det var igjen å spille om, jo mer aggressiv ble den kunstige intelligensen – den forsøkte å lamme motstanderen med sin laserstråle.
Les mer i Illustrert Vitenskap
1 Mos 2,17 "Men treet som gir kunnskap om godt og ondt, må du ikke spise av; for den dagen du spiser av det, skal du dø."
Google-firmaet DeepMind har skapt en kunstig intelligens som plutselig begynner å oppføre seg både aggressivt og grådig i konkurransesituasjoner.
Laserstrålene fyker til høyre og venstre og lammer motstanderen, slik at den kunstige intelligensen kan høste alle ressursene selv.
Det høres ut som en dommedagsscene fra Terminator-filmene, men faktisk er det virkeligheten i det spillet firmaet DeepMind har utviklet til sin kunstige intelligens.
Kunstig intelligens skyter for å vinne.
DeepMind har testet et enkelt «fruktsamler-spill» 40 millioner ganger. To enheter konkurrerer mot hverandre om å samle inn flest poeng. De to spillerne var styrt av kunstig intelligens.
Forsøket viste at jo færre poeng det var igjen å spille om, jo mer aggressiv ble den kunstige intelligensen – den forsøkte å lamme motstanderen med sin laserstråle.
Les mer i Illustrert Vitenskap
1 Mos 2,17 "Men treet som gir kunnskap om godt og ondt, må du ikke spise av; for den dagen du spiser av det, skal du dø."