Vårt Land
Mehda Zolfaqari ønskes velkommen i flere kirker med sin forestilling Maria i Koranen. Hun er usikker på om de som reagerer på koranvers i et julespill egentlig er representative.
I forrige uke ble det kjent at Stigeråsen skole i Skien skal bruke to sitater fra Koranen i et julespill, for å vise at Jesus også er omtalt i Koranen. Rundt 40 prosent av elevene ved Stigeråsen skole har minoritetsspråklig bakgrunn.
Det høyreorienterte nettstedet document.no reagerte først på saken, men også på lederplass i avisa Dagen kalles bruken av koransitatene en «snikislamisering av jula».
Mehda Zolfaqari, som er profesjonell forteller, har gjennom den kulturelle skolesekken turnert skoler over hele Norge med forestillingen Abraham i Bibelen og Koranen. Her forteller Zolfaqari om Abraham med utgangspunkt i tekstene i Koranen, mens Per Jostein Aarsand og Alf Martin Lie forteller med utgangspunkt i Bibelen. Fortellingene har samme utgangspunkt, men blir tolket forskjellig.
Mesteparten av julespillet har tradisjonelt, kristent innhold, men skolen har inkludert versene for å vise at Jesus også er omtalt i Koranen. Ved å bruke koranvers i julespillet, ønsker skolen å skape respekt og forståelse mellom ulike religioner.
Les mer i Vårt Land
Mehda Zolfaqari ønskes velkommen i flere kirker med sin forestilling Maria i Koranen. Hun er usikker på om de som reagerer på koranvers i et julespill egentlig er representative.
I forrige uke ble det kjent at Stigeråsen skole i Skien skal bruke to sitater fra Koranen i et julespill, for å vise at Jesus også er omtalt i Koranen. Rundt 40 prosent av elevene ved Stigeråsen skole har minoritetsspråklig bakgrunn.
Det høyreorienterte nettstedet document.no reagerte først på saken, men også på lederplass i avisa Dagen kalles bruken av koransitatene en «snikislamisering av jula».
Mehda Zolfaqari, som er profesjonell forteller, har gjennom den kulturelle skolesekken turnert skoler over hele Norge med forestillingen Abraham i Bibelen og Koranen. Her forteller Zolfaqari om Abraham med utgangspunkt i tekstene i Koranen, mens Per Jostein Aarsand og Alf Martin Lie forteller med utgangspunkt i Bibelen. Fortellingene har samme utgangspunkt, men blir tolket forskjellig.
Mesteparten av julespillet har tradisjonelt, kristent innhold, men skolen har inkludert versene for å vise at Jesus også er omtalt i Koranen. Ved å bruke koranvers i julespillet, ønsker skolen å skape respekt og forståelse mellom ulike religioner.
Les mer i Vårt Land