Fra abcnyheter.
Lyse Elnett vurderer å si opp kunder som ikke går med på å bytte strømmåler. 500 kunder har fått brev med en advarsel.
Myndighetene har bestemt at alle skal få automatiske strømmålere innen årsskiftet. Så langt har 132.000 av Lyses 144.000 strømkunder fått ny måler. Noen har fått fritak, men selskapet har ytterligere 500 kunder som ikke vil bytte, skriver Stavanger Aftenblad.
Det er den siste gruppen som nå har fått brev der Lyse blant annet minner om at det er nettselskapet som eier strømmåleren. «Dersom vi nektes å bytte måler vil dette være et brudd på tilknytningsavtalen, og vi vil da vurdere å si opp avtalen med de kundene», heter det videre i brevet.
– Det er kun kunder som nekter oss tilgang til måleren, og som ikke har fått innvilget fritak, som det kan være aktuelt å vurdere tiltak mot. Det vil bli gjort en grundig vurdering av hvert enkelt tilfelle, forklarer avdelingsleder Åshild Helland overfor avisen.
Kunder som har fått fritak, får installert en måler uten kommunikasjonsmodul. De må betale et årlig gebyr på rundt 3000 kroner for å dekke de ekstra kostnadene selskapet får ved å måtte opprettholde et manuelt system.
Lyse Elnett vurderer å si opp kunder som ikke går med på å bytte strømmåler. 500 kunder har fått brev med en advarsel.
Myndighetene har bestemt at alle skal få automatiske strømmålere innen årsskiftet. Så langt har 132.000 av Lyses 144.000 strømkunder fått ny måler. Noen har fått fritak, men selskapet har ytterligere 500 kunder som ikke vil bytte, skriver Stavanger Aftenblad.
Det er den siste gruppen som nå har fått brev der Lyse blant annet minner om at det er nettselskapet som eier strømmåleren. «Dersom vi nektes å bytte måler vil dette være et brudd på tilknytningsavtalen, og vi vil da vurdere å si opp avtalen med de kundene», heter det videre i brevet.
– Det er kun kunder som nekter oss tilgang til måleren, og som ikke har fått innvilget fritak, som det kan være aktuelt å vurdere tiltak mot. Det vil bli gjort en grundig vurdering av hvert enkelt tilfelle, forklarer avdelingsleder Åshild Helland overfor avisen.
Kunder som har fått fritak, får installert en måler uten kommunikasjonsmodul. De må betale et årlig gebyr på rundt 3000 kroner for å dekke de ekstra kostnadene selskapet får ved å måtte opprettholde et manuelt system.