Andakt av Olav
Hermod Kydland (fra bladet Bibelsk Tro).
”Og
i disse kongers dager vil himmelens Gud opprette et rike som i all
evighet ikke skal ødelegges. Dette riket skal ikke bli overgitt til
noe annet folk. Det skal knuse og gjøre ende på alle de andre
rikene, men selv skal det stå fast i evighet” (Dan
2,44).
Dette
er en åpenbaring fra Herren gitt ved profeten Daniel i det
babylonske verdensrike, 500-600 f. Kr. Gud vil opprette et rike som
skal bestå i all evighet og som skal knuse alle andre riker.
Det
er underlig å tenke på at Gud ved profeten Daniel åpenbarte det
som skulle skje i framtida, om verdensrikene, Jesu komme, død og
oppstandelse, den endelige kamp og seier over Satan og hans allierte
– Antikrist, Jesu gjenkomst, den endelige dom og det evige
Gudsriket.
Tydningen
av Nebukadnesars drøm om den strålende billedstøtten åpenbarte
Gud for sin tjener, Daniel, som overbrakte budskapet til kongen.
Billedstøttens hode var av gull, brystet og armene av sølv, buken
og hoftene av kobber, benene av jern, føttene var dels av jern og
dels av leire.
Billedstøtten,
formet som et menneske, er billede på verdensrikene. Hodet av gull
er billede på Nebukadnesar, herskeren over det babylonske
verdensrike i all sin makt, velde, rikdom og skjønnhet. Det er
himmelens Gud som har gitt han makten over alle menneskene, dyr og
fugler. Etter det babylonske riket (612 – 538 f. Kr.) kom det
medo-persiske riket (538 - 333 f. Kr.), så det greske riket (333 –
ca 146 f. Kr.). Det fjerde riket er ikke navngitt. Det er det
romerske riket.
I
det fjerde verdensriket
I
det fjerde verdensriket vil himmelens Gud opprette et evig rike som
er totalt annerledes enn verdensrikene. Vi skal legge merke til
hvordan verdensrikene går fra øst mot vest og forringes fra gull,
sølv, kopper og til jern og leire. Det betyr at verdensrikene går
mot kveld, mørke, natt og forringes og blir mer og mer
gudfiendtlige, lovløse og umoralske.
Verdensrikene
framstilles i billedstøtten som et menneske. Likesom menneskelegemet
er en organisk enhet er også verdensrikene en enhet i ånd og vesen.
I Dan 7 ser Daniel fire forskjellige dyr som stiger opp av havet. Det
første verdensriket framstilles som en løve, det andre som en
bjørn, det tredje som en leopard og det fjerde dyr var fryktelig og
overmåte sterkt, fullstendig annerledes enn de andre. Det er den
siste verdensherskeren, dyret eller Antikrist, som skildres her (Dan
7,7-8).
Verdensrikene,
under innflytelse av ”denne
verdens gud”
og hans åndehær, avspeiler deres dyriske ånd og vesen, en sekulær
humanisme hvor Gud og hans livslover er forkastet. Men i det fjerde
verdensrikets tid vil himmelens Gud opprette et rike. Da Augustus var
keiser i Rom og Kvirinius var landshøvding i Syria, sendte keiseren
ut befaling om at alle skulle la seg innskrive i manntall. (Se også
Luk 3,1-2 om da Tiberius var keiser). Dette førte Josef og Maria til
Betlehem hvor Jesus ble født. Den gamle pakts løfter gikk nå
bokstavelig i oppfyllelse. Guds rike ble opprinnelig opprettet i en
stall i Davids by hvor Guds enbårne Sønn ble født. Den stein som
ble revet løs fra fjellet (Sions berg), er (et bilde på) Jesu
Kristi rike (Dan 2,45). Jesus proklamerte at himlenes rike var kommet
nær, for han var kommet. Men det daværende Guds rike var usynlig og
åndelig. Det nåværende er likedan. Disiplene mente imidlertid at
Guds rike skulle komme straks til syne. Jesus fortalte da lignelsen
om mannen som dro bort for å få kongemakt og så komme tilbake (Luk
19,11-27). Jesus skulle først dra bort og overlate oppgavene til
sine tjenere. Deretter skulle han komme tilbake og opprette sitt
herlighetsrike. Anklaget av de religiøse lederne lot verdensrikets
representanter ham (Guds Sønn) korsfeste som forbryter (Dan
10,24-26). Men han stod opp fra de døde den tredje dagen, og 40
dager senere forlot han sine og satte seg ved Guds høyre hånd i
himmelen, men han skal komme igjen.
De
siste tider
Om ikke lenge er hedninge-folkenes tider til ende (se Luk 21,24).
Tidens tegn i naturen, folkelivet og det politiske og religiøse liv
peker entydig på at det siste oppgjør mellom Satan og Den treenige
Gud nærmer seg. Men første skal det stå fram en verdenshersker,
dyret – Antikrist (se Dan 7,7-8; 9,27; 11,36-45). Han er besjelet
av Satans ånd og vesen. Antikrist skal ved hjelp av den falske
profet, forføre verdensmenneskene og få dem til å tilbe seg som
gud og ta hans (dyrets) merke. Han vil tale spottende ord mot Gud og
forfølge Guds barn. De som ikke vil tilbe ham, vil bli drept. Han
har ikke stått offentlig fram ennå, men hans ånd bereder hans
komme blant verdensmenneskene.
Når
han stiger fram, vil verden oppleve et redselsvelde uten
sammenligning i historien. Men etter sju år kommer slutten. Dyret og
jordens konger skal da måtte gi tapt for Kristus og hans hær. Dyret
og den falske profet skal bli kastet levende i ildsjøen (Åp
19,20).
Så
blir Djevelen bundet for 1000 år, og riket for Israel begynner. Det
vil bli en rik misjonstid. Etter de 1000 år skal Satan løslates fra
sitt fengsel og han skal forføre folkeslagene, Gog og Magog, for å
samle dem til strid. Men ild fra himmelen skal falle ned og fortære
dem. Deretter skal også Djevelen bli kastet i ildsjøen. Da er
verdensrikene knust og tilintetgjort for alltid.
På
den tid skal alle mennesker framstilles foran den store hvite trone
og dømmes etter sine gjerninger. Bare de som har sitt navn i livets
bok, får komme inn i det nye Jerusalem. De andre blir kastet i
ildsjøen. De er utenfor til evig tid.
En
ny himmel og en ny jord oppstår. Lammet er midtpunket i det nye
Jerusalem hvor alt er såre godt. Frelste syndere som under sitt
jordeliv, ble tilsidesatt, spottet, forfulgt og drept, skal da prise
Lammet og ta del i saligheten sammen med Guds folk i all evighet.
Takket
være Lammet står Guds rike fast til evig tid, mens verdensrikene og
de onde åndsmakter er knust og borte for alltid.
Olav
Hermod Kydland