Av
Olav Hermod Kydland.
” – Fra
nådestolen mellom begge kjerubene som er på vitnesbyrdets ark, der
vil jeg tale med deg om alt det jeg vil pålegge deg å si til
Israels barn” (2
M 25,22).
Gud
har bare en plass han vil tale med oss mennesker. Det er ved
nådestolen. Nådestolen var lokket på paktens ark. Den stod først
i Det aller helligste i tabernaklet, og senere i templet.
Arken
var laget av akasietre og var trukket av rent gull, både utvendig og
innvendig. På nådestolen sto to kjeruber med løftede vinger.
Ansiktene var vendt mot hverandre og på samme tid vendt mot
nådestolen.
Ypperstepresten
gikk inn i Det aller helligste en gang i året, på den store
forsoningsdagen (3 M 16, 1-34; 23,26-32. 4 M 29,7-11). Han var kledd
i hvite linklær. Det hvite er symbol på forsoningsverket.
Mens skyen, som var et synlig tegn på Guds nærvær, dekket området mellom kjerubene og over dem, gikk ypperstepresten inn med blodet fra oksen og blodet fra bukken og strøk det mellom kjerubene på nådestolen.
Mens skyen, som var et synlig tegn på Guds nærvær, dekket området mellom kjerubene og over dem, gikk ypperstepresten inn med blodet fra oksen og blodet fra bukken og strøk det mellom kjerubene på nådestolen.
Mens
ypperstepresten foretok ofringen i Det aller helligste, stod folket
utenfor. Men de visste at ypperstepresten i sin kledning hadde
navnene på Israels tolv stammer på to onyks steiner på skuldrene,
seks på hver stein. På kledningen hadde han også brystskjoldet som
var foldet sammen og utgjorde en slags mappe. På utsiden av den var
det tolv edelsteiner i fire rader med tre navn i hver rad, hvor
Israels tolv stammer var inngravert på. Ypperstepresten
representerte følgelig alle stammene da han bekjente folkets synder
og strøk offerblodet på nådestolen. Derfor visste folket at
ypperstepresten gjorde dette ikke bare for seg selv og sine, men for
alle sammen.
Denne
ofringen viste fram over til den dagen da det grunnleggende og sanne
offer ble brakt for alle menneskers synder. Da var Jesus både
yppersteprest og offerlam. Han bar våre synder på sitt legeme opp
på treet, som apostelen Peter sier (1 Pet 2,24). Det vil si at han
bar seg selv fram som et offer for alle mennesker. Nådestolen var
Golgata kors. Apostelen Paulus sier: ”Ham
stilte Gud til skue i hans blod som en nådestol ved troen, for å
vise sin rettferdighet, fordi han i sin langmodighet hadde båret
over med de synder som før var gjort” (Rom
3,25).
I
den gamle pakt måtte dyr, okse og bukk, late livet og dø i stedet
for folket, en stedfortredende død. Men da Jesus Kristus kom gikk
han ikke inn i helligdommen med blod av bukker og kalver, ”men
med sitt eget blod gikk han inn i helligdommen én gang for alle, og
fant en evig forløsning (Heb
9,12).
Jesus
”led
døden, for at han ved Guds nåde skulle smake døden for alle”
(Heb
2,9). Jesus bar all verdens synd på sitt legeme og døde for hele
menneskeheten. Han er vår stedfortreder. Jesus, den andre person i
guddommen, som alt er skapt ved og til, og som holder alt oppe, kom i
tidens fylde til jord og ble kjød, Gudmenneske. Han er sann Gud og
sant menneske i en person. Da menneskehetens representant, Adam
sviktet og falt, falt hele menneskeslekten i synd. Derfor måtte Gud
Fader la sin Sønn stige ned til jord og bli menneske, den siste
Adam. Han var menneskeslektens representant og sonet og døde en
synders dø, men han var også Gud slik at forsoningen kunne ha sin
virkning overfor hele menneskeslekten, fra Adam til det siste
menneske som lever og ånder på jord.
Derfor
kan vi si at han gjorde det for oss alle. Han sonet vår synd og
betalte vår gjeld. Dette gjorde han på Golgata kors som er
nådestolen hvor vi kan møte han. Der taler han til oss gjennom sitt
hellige ord, Den Hellige Skrift.
Det
er bare ved nådestolen, Golgata, vi finner en forsonet og nådig
Gud. Noen forsøker å møte han andre steder som for eksempel i
universet, det skapte, i historien eller på andre steder. Det er
rett nok at det skapte vitner om en skaper som står bak alle ting,
og historien vitner om en Gud som leder historiens gang (se Apg
17,25-30), men ingen kan møte en nådig Gud utenfor Guds Sønn. Nei,
en nådig Gud finner vi bare ved nådestolen, Golgata. Alle andre
steder møter vi bare en hellig og vred Gud (se Rom 1,18 ff.). Bare i
Jesus Kristus møter vi en nådig og kjærlig Gud som fraregner oss
våre synder og misgjerninger, og som tilregner oss Jesu Kristi
rettferdighet.
Apostelen
Paulus sier: ”For
jeg skammer meg ikke ved evangeliet, for det er en Guds kraft til
frelse for hver den som tror, både for jøde først og så for
greker. For i det åpenbares Guds rettferdighet av tro til tro. Som
det står skrevet: Den rettferdige av tro skal leve” (Rom
1,16-17).
Bare
den botferdige synder som får møte Gud i evangeliet, finner en
nådig Gud, blir rettferdiggjort og gjenfødt til et nytt liv og skal
i evigheten lang prise det slaktede Lammet ved Lammets bryllups
måltid.
”Lammet,
ja, Lammet dets vunder og sår,
Æren
og prisen i evighet får!
Amen,
halleluja! Amen”.
(Fredrik
Boye 1750. Nr 904 v. 4 i Sangboken).