Fra abcnyheter.
Postens nye reklamefilm viser postbudet som faren til Jesus. Det har skapt reaksjoner.
I forrige uke hadde Postens nye reklamefilm premiere på tv-skjermer landet over. Filmen, som ble spilt inn i Ksar Ait Ben Haddou i Marokko tidligere i høst, har vekket ulike følelser blant publikum.
I reklamefilmen ser man et blondt postbud som rir på et esel inn i det som skal forestille byen Nazareth. Postbudet bærer en brevrull adressert til Josef og Maria, og idet han ankommer brevets destinasjon, er det Maria som åpner døren. Blikkene deres møtes og attraksjonen er åpenbar.
Ni måneder senere sitter mørkhårede Josef og Maria i stallen i Betlehem, hvor Maria vugger et blondt, blåøyd spedbarn.
Seerne kan tenke seg til hva som skjedde.
Anklaget for blasfemi
Reaksjonene har ikke latt vente på seg. I kommentarfeltet under videoen på Postens offisielle Facebook-side, har flere tatt til tastaturet for å uttrykke sin misnøye med reklamen.
«Blasfemisk», mener en.
«Her har jo Posten bommet totalt, respektløs både mot de kristne og mot julebudskapet. Og det like før jul», melder en annen.
«Hva tenkte dere på med denne reklamen? Trist at dere tråkker på noe av det fineste vi tror på!» skriver en tredje.
Mange andre sier seg enig, og noen skriver at de bytter tv-kanal når reklamen kommer på. En rekke brukere skriver at de håper Posten trekker reklamen, og at de som følge av reklamen ikke lenger kommer til å være kunder hos bedriften.
Godkjent av kirken
– At noen opplever at troen deres blir latterliggjort er jo selvfølgelig ikke positivt, sier kommunikasjonsrådgiver i Kirkelig fellesråd i Oslo, Finn Folke Thorp, til ABC Nyheter.
Selv synes han reklamen er morsom.
Se videoen på abcnyheter.