Fra The Herland report.
La oss se nærmere på paradokset om at Russland nå er den ledende offentlige forsvareren av kristendommen.
Mens vi ikke hører så mye om det i de vanlige mediene, siden vi er en ateistisk stat, skryter Russland nå av at mer enn 70 % av befolkningen er kristne. Den massive gjenoppliving av tradisjonell tro har skjedd i løpet av noen tiår.
Dette innebærer en massiv bevegelse for å gå tilbake til den gamle, kulturelle storheten til den ortodokse russiske staten før Lenin, som hadde sine røtter godt plantet i den kristne arven.
Mens kristendommen hånes av de ateistiske vestlige elitene, stiger Russland som forsvareren av kristendommen over hele verden. Hva var det som gjorde at russerne ble lei av statsstøttet ateisme og at de forlot ateistantagelsen?
Hvorfor hører vi så lite om den massive russiske bevegelsen mot tradisjonell religion i Vesten?
Det kristne bidraget til historiske vestlige verdier
Ateistene som definerer det som anses som politisk korrekte i dag, viser en bemerkelsesverdig uvitenhet om historien ved åpenlyst å håne kristendommen. Flere av våre viktigste verdier kommer nettopp fra den jødisk-kristne arven og dens etikk.
Professor ved Yale og Harvard, historiker Robert R. Palmer og Joel Colton uttaler i A History of the Modern World at kristen filosofi var revolusjonerende ved at dens definisjon av menneskehet var inkluderende for alle mennesker, et helt nytt syn på verdien av menneskeliv.
De første kristne jobbet for å lindre lidelser, hjelpe de fattige og så videre. De lærte ydmykhet og at alle menn var brødre.
I Ennemis Publics, av den franske filosofen Bernard-Henri Levy og en av Frankrikes kjente forfattere, ateisten Michel Houellebecq, er de overbevist om at vi aldri ville hatt menneskerettigheter uten den opprinnelig jødiske og senere kristne hypotesen, den utrolig dristige ideen om skapelsen av mennesket, skapt i Guds bilde, og derfor også helliget.
Palmer uttaler at det ganske enkelt er umulig å overdrive viktigheten av kristendommens innflytelse på utviklingen av vestlige verdier.
Det var kristendommen som introduserte likhetsprinsippet, som frigjorde den revolusjonære ideen om at hver mann, uavhengig av klasse, kjønn og rase, har en unik verdi.
Selv om dette synspunktet senere ville være en sekulær idé og en av hjørnesteinene i det sekulære samfunnet, er det ingen tvil om dets religiøse opprinnelse. Den berømte tyske filosofen og ateisten Jürgen Habermas uttaler i The Dialectics of Secularization: On Reason and Religion at kristen teologi i middelalderen og spansk skolastikk er opprinnelsen til det vi i dag kaller menneskerettigheter.
Habermas påpeker også at moderne moralfilosofisk og politisk teori betaler en høy pris for å ekskludere den kristne etikken som i historien har vist evnen til å motivere individer til å ta vare på hverandre, til å utføre rettferdige handlinger.
I kristendommen og kulturkrisen ser det ut til at pave Benedikt XVI er enig, og uttalte at etter mange års tyngde på vitenskapelig og teknologisk fremgang alene, lider vestlig kultur nå av mangel på tyngde på moralsk energi.
Dette er den største trusselen mot samtidskulturen. Uten solidaritet blir individene ødeleggende. Demokratiet i seg selv er avhengig av innbyggernes solidaritet for å unngå å bli et mobbete tyranni.
Tidlig kristendom ble til, preget av revolusjon, og utviklet seg blant de lavere samfunnsklassene, med et radikalt nytt syn på de fattige.
Dette er symbolsk godt illustrert ved at Kristus ble født i en krybbe. Den radikale Jesus gikk sterkt imot at den politiske og religiøse eliten assosierte seg fritt med de svake, de syke og brøt skikken om hvordan de skal omgås og validere kvinner.
Kristen etikk ble kilden til menneskerettigheter og en av historiens viktigste bidragsytere til utjevning av klasseforskjeller. Sosialismen tok flere av de mest kjente verdiene fra den kristne tankegangen.
Men i dag er dette nesten helt glemt kunnskap når samfunnet går over til hedonisme, korrupsjon og bedrag som de sosialt akseptable veiene til suksess.
Arbeiderens idealiserte verdighet, viljen til å kjempe for at allmennheten og de med lavere inntekt ikke skal bli forringet av rike grunneiere, gjenspeiler tydelig kristne holdninger. Respekt for alle, uansett rang er en ekte kristen idé.
Det påpekes av Melanie Phillips i The World Turned Upside Down at både Berger, Hegel og Max Weber så på jødedommen som rasjonalitetens og sekulariseringens viktigste seier over hedenskapen.
Den russiske religiøse oppvåkningen
I et intervju etter møtene mellom sjefen for Den russisk -ortodokse kirke, patriark Kirill og pave Frans på Cuba, uttalte den ortodokse russiske patriarken og lederen for den russiske kirken i sitt forsvar for kristendommen:
"Jeg tror sterkt på at vi bør jobbe sammen for å redde samfunnet vårt fra avkristning - fordi de kristne blir presset ut av det offentlige livet, ettersom det står overfor et økende ateistisk press, som har blitt ganske aggressivt i noen land. Kristne er under press. Alt dette indikerer at vi har å gjøre med en farlig, kritisk situasjon med hensyn til kristen virkelighet og kristent nærvær.”
Kommentarer
Legg inn en kommentar