DETROIT (AP) - Lederen for National Transportation Safety Board, Jennifer Homendy, uttrykte onsdag bekymring for sikkerhetsrisikoen som tunge elektriske kjøretøy utgjør hvis de kolliderer med lettere kjøretøy.
Homendy tok opp problemet i en tale i Washington til Transportation Research Board. Hun bemerket for eksempel at en elektrisk GMC Hummer veier rundt 9000 pund (4000 kilo), med en batteripakke som alene er 2900 pund (1300 kilo) - omtrent hele vekten til en typisk Honda Civic.
"Jeg er bekymret for den økte risikoen for alvorlige skader og dødsfall for alle trafikanter fra tyngre egenvekter og økende størrelse, kraft og ytelse til kjøretøy på veiene våre, inkludert elektriske kjøretøy," sa Homendy i bemerkninger forberedt for gruppen.
Den ekstra vekten som elbiler vanligvis bærer stammer fra den store massen til batteriene deres. For å oppnå 300 eller flere miles (480 km eller mer) rekkevidde per lading fra en elbil, må batteriene veie tusenvis av kilo.
Noen batterier som utvikles har potensial til å pakke mer energi inn i mindre masse. Men foreløpig er det et misforhold i vekt mellom elbiler og mindre forbrenningskjøretøyer. Elbiler leverer også øyeblikkelig kraft til hjulene, noe som gjør at de akselererer raskere i de fleste tilfeller enn de fleste bensindrevne biler, lastebiler og SUV-er.
Homendy sa at hun ble oppmuntret av Biden-administrasjonens planer om å fase ut karbonutslipp fra kjøretøy for å håndtere klimakrisen. Men hun sa at hun fortsatt bekymrer seg for sikkerhetsrisikoer som følge av en spredning av elbiler på veier og motorveier.
"Vi må passe på at vi ikke også skaper utilsiktede konsekvenser: Flere dødsfall på veiene våre," sa hun. "Sikkerhet, spesielt når det kommer til ny transportpolitikk og nye teknologier, kan ikke overses."
Homendy bemerket at Fords F-150 Lightning EV pickup er 2000 til 3000 pund (900 til 1350 kilo) tyngre enn samme modells forbrenningsversjon. Den elektriske SUV-en Mustang Mach E og Volvo XC40 EV, sa hun, er omtrent 33 % tyngre enn bensin-motpartene.
"Det har en betydelig innvirkning på sikkerheten for alle trafikanter," la Homendy til.
NTSB etterforsker transportulykker, men har ingen myndighet til å lage forskrifter. For kjøretøyer hviler slik myndighet i stor grad på National Highway Traffic Safety Administration.
Selv bortsett fra elbiler, er landets veier overfylt med tunge kjøretøy, takket være en tiår lang boom i salget av større biler, lastebiler og SUV-er som har ført til ekstreme uoverensstemmelser i kollisjoner med mindre kjøretøy. Men elektriske kjøretøy er vanligvis mye tyngre enn selv de største lastebilene og SUVene som drives av bensin eller diesel.
Michael Brooks, administrerende direktør for den ideelle organisasjonen Center for Auto Safety, sa at han også er bekymret for vekten av elbiler fordi kjøpere ser ut til å kreve en rekkevidde på 300 eller mer miles per lading, og krever tunge batterier.
Å sette opp et ladenettverk for å imøtekomme det kan være en feil fra et sikkerhetsperspektiv, sa Brooks.
"Disse større, tyngre batteriene kommer til å forårsake mer skade," sa han. "Det er et enkelt spørsmål om masse og hastighet."
Brooks sa at han vet om lite forskning gjort på sikkerhetsrisikoen ved å øke kjøretøyvektene. I 2011 publiserte National Bureau of Economic Research en artikkel som sa at å bli påkjørt av et kjøretøy med ytterligere 1000 pund øker sannsynligheten for å bli drept i en krasj med 47 %.
Han påpeker at elektriske kjøretøy har svært høye hestekrefter, noe som gjør at de kan akselerere raskt selv i overfylte byområder. «Folk er ikke opplært til å håndtere den typen akselerasjon. Det er bare ikke noe sjåførene er vant til,” sa Brooks.
Dessuten er mange nyere elektriske SUV-er høye med begrenset sikt som utgjør en risiko for fotgjengere eller førere av mindre kjøretøy, sa han.
Salget av nye elektriske kjøretøy i USA steg nesten 65 % i fjor til 807 000 – omtrent 5,8 % av alt salg av nye kjøretøy. Biden-administrasjonen har satt et mål om at elbiler skal nå 50 % av salget av nye kjøretøy innen 2030 og tilbyr skattefradrag på opptil 7500 dollar for å komme dit. Konsulentfirmaet LMC Automotive har kommet med en mer beskjeden spådom: De forventer at elbiler vil utgjøre en tredjedel av markedet for nye kjøretøy innen 2030.
Kommentarer
Legg inn en kommentar