Hackere kan ta kontroll over bilen din

Av P54. 

Brysomme mennesker som har avslørt kriminelle handlinger har blitt avlivet på den måten. Amerikanske myndigheter er også klar over kaoset som ville følge et EMP angrep hvor biler og lastebiler i trafikken ikke lenger ville fungere og overbelastningen på sykehus som følge av det. Hva om sykehusene også ble satt ut av spill? De hevder også at fiendtlige land kan ta over kontrollen på bilene og forårsake trafikkaos, kollisjoner etc.

Det har skjedd i USA at bileiere på flukt fra politiet har blitt innestengt i sin bil og motor slått av. Du kan også forårsake at styring tas over og styrer bilen til å kollidere og øke farten hvis det handler om å ta livet av noen.

2 år gammel artikkel:

"Jo mer sofistikert systemet er, jo mer tilkoblet kjøretøyet ditt er, jo mer eksponert er du," sa Shlisel, administrerende direktør og medgründer av GuardKnox Cyber ​​Technologies Ltd. i Israel med datterselskaper i Detroit og Tyskland. "Vi har tatt hvilken som helst modell (bil) du tenker på, og vi hacker dem gjennom forskjellige steder. Jeg kan kontrollere styringen din, jeg kan slå av og (starte) motoren din, kontrollere bremsene, dørene, vindusviskerne, åpne og lukke bagasjerommet ditt."

I dag er det 100 millioner linjer med koding i et kjøretøy, mer enn i et jetfly, en bærbar PC eller en mobiltelefon, sa Dick.

Noe av denne programvaren er skrevet av bilprodusenter og noe av leverandører, noe som ytterligere kompliserer prosessen med å sikre den mot ondsinnede styrker, sa han.

Dick forventer at det på et tidspunkt kan være løsepengevare-angrep på biler. Det er der en sjåfør vil prøve å starte kjøretøyet og vil få en melding som sier: "For å starte kjøretøyet ditt må du betale 500 bitcoins." Det er ingen vei utenom. Du må få den tauet og få all ny programvare for å starte den,” sa han.

Det har allerede blitt populært å stjele kredittkort eller personlig informasjon, som er tilgjengelig i bilens infotainmentsystem, sa Dick.

Sent i fjor la etiske hackere programvare i en drone og fløy den over en Tesla og åpnet dørene til bilen, rapporterte Forbes .

"Teoretisk sett kan du stjele en bil," sa Dick.

Det har også blitt vist, sa han, at en hacker teoretisk sett kan ta kontroll over et kjøretøy eller mange kjøretøyer samtidig, og utgjøre en trussel mot liv og infrastruktur.

"Tenk deg at du har dette angrepet der du tar den mest trafikkerte motorveien klokken 09.00 og skadelig programvare har blitt satt inn i tusenvis av kjøretøy og alle mister bremsene eller svinger til venstre," sa Dick. "Du ville ha tusenvis potensielt drept, og det ville kompromittere motorveisystemet."

Hackere varsler Detroit's 3

En av de mest kjente kjøretøyhackeringene kom i 2015 da etiske hackere Charlie Miller og Chris Valasek kjørte et semikontrollert eksperiment og klarte å fjernoverta kontrollene til en Jeep Cherokee, aktivere vindusviskere, sprenge radioen og slå av motor midt på en motorvei, og lander den til slutt i en grøft, ifølge en rapport fra Wired .

Kjør en bil fra 60-tallet

Dick sa: "Hvis du vil være trygg, må du kjøre i en bil fra 1960-tallet."

Det er litt ekstremt, men Adams og Shlisel tilbyr noen andre tips til bileiere for å beskytte seg mot et cyberhack utover det bilprodusenter gjør med cybersikkerhet.

Forbrukere bør kreve at regulatorer får bilprodusentene til å bestå samme type gransking for cybersikkerhet som de må for sikkerhetsvurderinger, sa Shlisel.

Ikke koble enheter via Bluetooth til bilen din, med mindre enhetsleverandørene kan forsikre deg om at enheten er beskyttet, sa Shlisel.

Hold mobiltelefonen din oppdatert med de nyeste tilgjengelige sikkerhetskontrollene, sa Adams.

Lag og bruk sterke passord for OnStar-kontoen din eller WiFi i kjøretøyet, sa Adams.

Ikke sett inn uklarerte enheter i USB-porten. Hvis du finner en USB-stasjon på bakken, ikke plugg den inn for å finne ut hva som er på den, sa Adams.

"Det er mye snakk om cybersikkerhet i disse dager fordi det er en erkjennelse av at dagens situasjon ikke er bra, det er en farlig situasjon," sa Dick. "Det er lidar, radar og kameraer, og jo flere systemer bilen har, jo mer sårbar bilen er, og den skrider frem i store sprang."


(Nedenstående artikkel er over 10 år gammel:)

Fordi mange av dagens biler inneholder mobilforbindelser og trådløs Bluetooth-teknologi, er det mulig for en hacker, som jobber fra et eksternt sted, å ta kontroll over ulike funksjoner – som billåser og bremser – i tillegg til å spore kjøretøyets plassering, avlytte på kabinen og stjele kjøretøydata, sa forskerne. De beskrev en rekke potensielle kompromisser for bilsikkerhet og sikkerhet.

For eksempel bruker tjenester som General Motors OnStar-system, Toyotas Safety Connect, Lexus Enform, Fords Sync, BMWs Assist og Mercedes Benz Mbrace en mobilforbindelse innebygd i kjøretøyet for å tilby en rekke automatiserte og kundesenterstøttetjenester til en sjåfør . Disse abonnementstjenestene gjør det mulig å spore en bils plassering, fjernlåse dører og kontrollere andre funksjoner.

I deres eksterne eksperiment var forskerne i stand til å undergrave sikkerheten som beskytter mobiltelefonen i kjøretøyet de kjøpte og deretter sette inn skadelig programvare. Dette tillot dem å sende kommandoer til bilens elektroniske kontrollenhet - nervesenteret i et kjøretøys elektronikksystem - som igjen gjorde det mulig å overstyre ulike kjøretøykontroller.

“Disse mobilkanalene tilbyr mange fordeler for angripere,” heter det i rapporten. “De kan nås over vilkårlig avstand (på grunn av den brede dekningen av mobildatainfrastruktur) på en stort sett anonym måte, har vanligvis relativt høy båndbredde, er toveiskanaler (støtter interaktiv kontroll og dataeksfiltrering), og er individuelt adresserbare. ”

Forskerne nektet å spekulere om de verre situasjonene, for eksempel å forstyrre et kjøretøys kontrollsystem for å få det til å krasje. Imidlertid bemerket de at forskningen deres viste hvordan en neste generasjons biltyv kan fungere: i stedet for å bruke dagens såkalte smash and grab-taktikk, kan tyven ganske enkelt ringe opp en parkert bil, låse opp dørene og slå på motor, ankommer deretter stedet og kjører av gårde.


(Nedenstående artikkel er 7 år gammel artikkel:)

Flere store bilmerker har adressert sårbarheter som ville ha tillatt hackere å fjernstyre låsene, motoren, hornet, frontlyktene og bagasjerommet til enkelte biler laget etter 2012, ifølge en sikkerhetsforsker.
Lett å hacke personlige opplysninger hvis biler har Sirius XM:

Curry sa at ved å utnytte Sirius XM-appen, kan en hacker eksternt gjøre mange av de samme tingene, inkludert full kjøretøyadministrasjon, alt ved kun å vite VIN-nummeret. Ved å bruke dette nummeret fikk de en rekke opplysninger om kjøretøyeieren og bilen, og med den informasjonen fikk de tilgang til kjøretøykommandoer.

"Du kan gå opp til et kjøretøy på en parkeringsplass, skanne VIN med telefonen din, og deretter sende fjernkommandoer/hente brukerinformasjonen: fullt navn, e-post, telefon, adresse osv.," sa Curry.


Bilindustrien sier cybersikkerhet er en betydelig bekymring ettersom biler blir mer automatiserte

En hacker skal ha brukt GPS-sporingsapper for å komme inn i tusenvis av kjøretøy i utlandet

Bilindustrien bagatelliserer den umiddelbare risikoen for bil-hacking etter en rapport om en cyberinntrengers bruk av GPS-sporere som gjorde at han kunne overvåke plasseringen av tusenvis av kjøretøy i kommersielle flåter og til og med slå av motorene deres.


5 måter hackere kan ta kontroll over bilen din på

De potensielt dødelige konsekvensene

I tilfellet med Jeep-hacket, sier Walsh "det er teoretisk mulig at et offer kan ha vindusviskerne låst mens viskervæsken tvinges til å hindre sjåførens synsfelt. Dette kan resultere i en høyhastighetskollisjon, og potensielt til og med tap av liv."

"Det er mulig at det eksisterer tilfeller av vellykkede bilhakk som av myndighetene har blitt antatt å være vanlige bilulykker," forklarer han.

"Det er mulig at det eksisterer tilfeller av vellykkede bilhakk som av myndighetene har blitt antatt å være vanlige bilulykker," forklarer han.

Men det er ikke den eneste risikoen for slik hacking. "Sikkerhetsforskerne fant også nulldagers utnyttelser som tillot dem å lamme rattet mens bilen var i bevegelse, deaktivere bilens bremser og til og med forårsake utilsiktet akselerasjon," legger Walsh til. "Dette er svært alvorlige farer som åpner sjåfører for en veldig alvorlig potensiell trussel mot livet deres." Enten du er hacket eller ikke, må du vite hvordan du skal håndtere disse 16 skumle kjørescenarioene .

Trusselen er reell. "Når flere smarte biler kommer ut på veiene, vil potensialet for denne typen angrep vokse," sier Walsh. «Sikkerhetsforskere involvert i hacking av smarte biler er ekstremt høylytte om at det bare er et spørsmål om tid før hackere oppdager nye metoder for trådløs hacking av smartbiler. Når dette skjer, vil hvorvidt det er en risiko for folks liv dreie seg om hvorvidt ondsinnede hackere eller sikkerhetsforskere finner utnyttelsen først.» Han legger til at det er en svært reell fare for at bilhakking kan bli brukt til skjulte attentater.

Problemet med hacking-hendelser er at det er lettere å anta at en trafikkulykke har skjedd på grunn av tap av konsentrasjon eller en førerfeil, forklarer han. "Dette resulterer i at rapporter om bilhack blir møtt med skepsis og kan teoretisk sett føre til at fatale bilhakk ikke blir lagt merke til." Dette er imidlertid den vanligste årsaken til bilulykker i USA.


Kommentarer