ADVARSEL MOT E10 BENSIN!

Av P54. 

De fleste har sikkert fått med seg at det nå selges E10 95 oktan bensin. Det betyr at bensinen er tilsatt 10% etanol og det hevdes å være mer klimavennlig, men det kan føre til dyre reparasjoner for eiere av biler, motorsykler, båtmotorer og all annen hageredskap som gressklippere, gresstrimmere, snøfresere, jordfresere etc. Etanol fremstilles på forskjellige måter i forskjellige land, i USA fra mais og ikke bare er det forkastelig med tanke på at man dyrker mat til bruk som drivstoff som igjen fordyrer maten for de fattige landene, men undersøkelser som er gjort viser at det også øker de skadelige utslippene så det er på langt nær klimavennlig. Det er profitten som styrer. Etanol i bensinen er også en kjærkommen gave for oljeselskapene da økning av oktantallet i bensinen er dyrt for dem, men med etanol kan de øke oktantallet på en billig måte.

Etanol i bensinen fører også til økt bensinforbruk da det er mindre energi i etanol enn bensin, på samme måte som diesel har mer energi enn bensin og derfor gir mindre forbruk, men det er ikke det verste problemet. Bensin har normalt begrenset holdbarhet, det hevdes maks 3 måneder og for etanol bensin som er hygroskopisk kan du få problemer allerede etter 3 uker. Etanol bensinen absorberer fuktighet og etanol i bensinen blander seg med vann slik at du kan få en etanol/vann blanding i tanken som kan gi driftsproblemer. Etanol er også skadelig for gummideler som ikke er laget for det slik at bensinslanger kan svelle opp innvendig og stoppe bensintilførselen.

Etanol ødelegger også bensinpumpen i mindre hagemaskiner som har en membranpumpe i forgasser. Selv hageredskap med vanlig forgasser uten membranpumpe og kjøretøy/redskap som kun brukes deler av året er utsatt da lagringstiden for etanol bensin er kort og vil derfor tette dysene i forgasser når motoren ikke er i bruk. Viktig å huske på for eiere av motorsykler, båtmotorer og annen redskap som kun brukes om sommeren eller om vinteren. Bruk heller ikke E10 bensin i totaktsmotorer hvor du blander olje i bensinen. Veteranbilfolket vet helt sikkert å holde seg borte fra E10 bensin og de må også bruke blyerstatning tilsatt 98 oktan bensin.

Som nevnt er etanol hygroskopisk og skulle derfor vært bannlyst i bruk til båter siden de omgås vann. Det selges E10 bensin på båtmarinaer og det skulle båtfolket protestere mot. Noen båter har bensintank i glassfiber og etanol vil løse opp denne innvendig og får dermed sterk forurenset bensin til forgasser/motor med påfølgende dyre reparasjoner. Med E10 er sjansen også større for at du får bensin med vann fra stasjonene. Som de fleste vet blandes vann og alkohol lett, men en slik blanding forringer og separerer seg fra bensinen og kan føre til store problemer.

Også nyere biler fra 2000 - 2010 tallet kan ta skade av E10 bensin, sjekk med importøren for din bil og få det helst skriftlig, det er gull verdt hvis skade skulle oppstå. En annen ting er hvor nøyaktig innblandingen av etanol er og om det er kontroll på det, er det mer enn 10% kan du få alvorlige skader selv om ditt kjøretøy hevdes å kunne bruke E10. Siden E10 har kort lagringstid så fyll der hvor de har stor omløpshastighet på bensinen. I USA anbefaler de å kjøpe bensin der de fyller tankene hver 2. eller 3. uke for å unngå problemer med E10 bensin. (Generelt har de dårligere bensin der enn her). Blir bilen stående ubrukt i lengre tid så fyll heller tanken med 98 oktan uten etanol.

For kjøretøy/redskap som er i bruk bare deler av året og står ubrukt i lengre tid må du huske på å tømme tanken før lagring og for all del tømme forgasseren for bensin. Forgassere flest har en tappeskrue i bunnen av flottørhuset, har de ikke det så kjør forgasseren tom. Etter at forgasseren er tom så skal du forsøke å starte motoren igjen, stengt bensinkran og med full choke. Dette for å suge ut siste dråper av bensin fra dyser slik at de ikke tetter seg under lagring. Vil du lagre med full bensintank så fyll 98 oktan uten etanol eller alkylatbensin i kanner, sistnevnte er dyr bensin men for redskap som bare brukes kort tid i sesong blir det ikke store beløpet og absolutt mye billigere enn en tur på verksted.

Det finnes også bensintilsetninger som du blander i bensinen slik at den kan lagres i ønsket tid, f.eks. 3 mndr. eller opptil et par år. Husk likevel at det ikke fjerner etanolen. Lagrer du bensin hjemme så unngå plastkanner, bruk stålkanner (jerrykanne) så holder bensinen lenger. Lagre bensinen kjølig og bort fra solen.

For de som vil være på den trygge siden så bruk 98 oktan etanolfri bensin, men husk at da salget av slik bensin har falt betydelig de siste årene så må du finne en bensinstasjon hvor de selger mye av den ellers risikerer du å få gammel bensin som gjør at motoren går dårlig. Forhør deg først, folk med spreke sportsbiler og bilentusiaster vet som regel hvor de har stor omløpshastighet på 98 oktan. Esso og Shell selger fortsatt 98 oktan, men vær sikker på at den er etanolfri da de lovlig kan ha opptil 5% etanol.

Skader som kan oppstå ved bruk av E10 bensin:

1: Slitasje og skade på innvendige motordeler.

2: Skade på metall, gummi og plastdeler i drivstoffsystemet.

3: Korrosjon på metalldeler i drivstoffsystemet og motoren.

4: Forringelse av elastomerer og plastdeler.

5: Forringelse av ikke-metalliske deler.

6: Drivstofflekkasje gjennom fleksible drivstofflinjer.

7: Uttørking, bløtgjøring/svelling, strekking og/eller sprekking av gummislanger,

tetninger og andre gummikomponenter.

8: Skade på oksygen sensor.

9: Skade eller for tidlig ødeleggelse av bensinpumpe.

10: Forgasserskade inkludert tetting av dyser,

11: Forurenset eller tett bensinfilter.

12: Tetting av innsprøytningsdyser.

13: Ødeleggelse av visse typer glassfiber tanker.

14: Fjerning eller falming av maling/lakk (på innvendige og utvendige deler av

motoren).

15: Stempel/sylinder skade pga. tenningsbank/for tidlig tenning.

16: Stempelringer sitter fast.

17: Tenningsproblemer.

18: Tetting av innsprøytningsdyser/forgassere etc. pga. oppløsing av oppsamlede

avleiringer i motor (pga. etanolens rensende egenskaper).


Symptomer på problemer:


Dårligere motorkraft pga. mindre energi i etanol bensin.

Vanskeligere å starte og dårligere/ujevn motorgange.

Motor nøler og dårligere akselerasjon.

Motoren kveles lettere, spesielt ved lavere hastigheter.


Kommentarer