Fra P54.
Tretten
millioner dieselbiler som produserer "ekstreme" nivåer av giftig
luftforurensning, er fortsatt på veiene i Europa og Storbritannia, ifølge en rapport, sju år etter at Dieselgate-skandalen ble avslørt.
En eldre artikkel, men full av sannheter og noe å tenke over.
Derfor er diesel noe svineri
Like giftig som asbest og arsenikk, likevel vil folk ha det.
Ikke
glem at dette var noe politikerne dyttet på folk... akkurat som med C19
vaksinen... og elkjøretøyene. Når skal vi lære å tenke selv?
Mediene
har meldt det i mange år nå: Det kan gå mot dieselforbud i de største
byene. Byene kveles i den giftige dieseleksosen. Men vil det noen gang
bli noe forbud? Det vil nok bli vanskelig, for i likhet med våpenlobbyen
i USA, har diesel-lobbyen i Norge stor makt.
Vi
her i Norge liker å le av andre, spesielt hvis det kan få oss til å
føle oss litt overlegne på noe vis. Amerikanere og USA er f.eks lette å
le av, særlig de vanvittige våpenlovene. Vi hører om skytemassakrer titt
og stadig, som regel begått av gærninger med pistoler eller
automatvåpen de absolutt ikke burde hatt. Hvorfor kan ikke bare USA
stoppe galskapen? Hvilket land selger slike våpen til hvem som helst?
Hvordan kan hagler og revolvere selges i vanlige butikker? Nei, de
amerikanerne, de er jaggu stokk dumme.
I USA ler de av oss
Men
borte i Amerika sitter de og ler av oss. Over europeeres vanvittige
trang til å kjøpe seg dieselbil. Et drivstoff som gjør byluft helt for
jævlig, og som skaper død og elendighet. Tåpelig sammenligning sier du?
Tygg litt på dette: I USA døde det i 2014 33.599 mennesker av skudd fra
våpen. Men av disse var 71 prosent selvmord, noe som bringer tallet ned
til 12.265 mennesker som ble skutt med et våpen avfyrt av andre enn dem
selv.
I
en studie utført i 2010 fant man ut at det døde 9.416 mennesker bare i
England, hvis dødsårsak kunne spores til diesel. I 2014 anslo forskere
at 29.000 mennesker døde av forurensning i England. Av disse var minst
en fjerdedel døde som følge av dieseleksos. Dette var for England alene.
Så kan man tenke seg hvor mange det blir for Europa totalt. Det blir i
hvert fall langt flere enn de 12.000 som blir skutt i USA årlig.
I 2015 døde 385 000 mennesker på verdensbasis for tidlig som følge av luftforurensning forårsaket av eksosutslipp fra kjøretøy, viser en amerikansk studie, som peker ut dieselmotorer som den største synderen.
Trenger gjennom alle organer
Hvordan
dør så mennesker av diesel? Når en dieselbil passerer ett menneske, og
sjåføren av dieselbilen trår på gassen, føres partikler fra
dieseleksosen ned i lungene på mennesket. Det skjer gjennom
nitrogenoksiden (NOx) og de bittesmå 2.5 partiklene som finnes i
dieseleksosen, og som trenger dypt ned gjennom alle vev og alle organer i
kroppen.
Det
medfører fare for hjerteinfarkt, slag og astmaproblemer. Forskning
viser også at dieseleksos kan skade barns hjerner, og forårsake autisme.
For ikke å glemme en sykdom kalt kreft…
Diesel på linje med asbest
Diesel
er nemlig kreftfremkallende (noe bensin ikke er). Forskere fra Verdens
helseorganisasjon rangerer dieseleksos på linje med asbest og arsenikk.
Det sier det meste om hvor farlig dette drivstoffet er.
Men
ønsker noen i Europa å gjøre noe med det? Nei, selvsagt ikke. I likhet
med våpenforkjemperne borte i USA, finner man på alle slags
unnskyldninger for å bevare dieselen, her hjemme godt støttet av NAF som
tar på seg den samme rollen som NRA (National Rifle Association) har i
USA.
I
mens forsvinner våre storbyer i en smogsuppe, som bare blir verre og
verre. I Paris ble problemet helt akutt da dieselandelen kom opp i over
70 prosent, men der har man skjønt at man må gjøre noe, og regjeringen
har tatt grep for på sikt å bli kvitt personbiler med dieselmotor. Også i
Italia og en del andre steder har man begynt å våkne opp. Hvis Roma
blir som Beijing, vil nok turistene begynne å svikte...
Bier utryddes på grunn av diesel
Det
er heller ikke bare oss mennesker dette går utover. Bier er et av de
viktigste dyrene i naturen, spesielt på grunn av deres unike evne til å
overføre pollenkorn mellom frø og planter. Men de siste årene har bier
dødd i enorme antall, Hvert år dør en tredjedel av biene. En av
hovedgrunnene til dette er ifølge britiske forskere, at den giftige
nitrogenoksiden fra dieselen, forandrer den kjemiske sammensetningen til
blomstene slik at biene ikke finner fram. De dør rett og slett av sult,
fordi blomstene lukter diesel. Du har sikkert selv sett hvordan
dieseleiere bruker plasthansker når de fyller sitt kreftfremkallende
drivstoff på tanken. Et latterlig syn for de som kjører bensinbil, men
en del av hverdagen for dieselfolket.
En
annen ting som ikke lukter godt er hvordan de store tyske
bilfabrikantene har drevet intens lobbyvirksomhet for å få Europas
nasjoner til å satse på diesel. Her ligger litt av grunnen til at norske
politikere (og andre europeiske politikere) i sin tid anbefalte folk å
kjøpe diesel. Bilfabrikantene lovte nemlig gull og grønne skoger rundt
det som har med utslipp fra dieselmotorer å gjøre. Ved å få politikerne til å satse på diesel, fikk man også effektivt bremset japanske bilmerkers salg i Europa.
Japan vet nemlig hva forurensning er, og en storby som Tokyo ville
blitt ulevelig med en høy dieselandel, derfor har man der alltid satset
på bensinbiler.
Skal man ikke selv ta ansvar for sine handlinger?
Akkurat
dette med at politikerne i sin tid anbefalte folk å kjøpe diesel, er
blitt stjerneargumentet for nordmenn som tviholder på dieselbilen sin.
«Politikerne sa jo at jeg skulle kjøpe diesel», er en gjenganger. «Da
kan de jo ikke forby diesel», fortsetter argumentet.
Jeg
kan til en viss grad se poenget ved dette argumentet, og jeg kan
skjønne at mange føler seg skuffet. Men samtidig har enkeltmennesket
selv ansvar for sine egne handlinger, uansett hvem som har sagt noe til
en. For hva skjer hvis du følger denne tankerekken videre? Hvor trekker
du grensen for hva du vil gjøre hvis politikere sier det er greit? Ville
du ha skutt pensjonister, hvis politikere sa det var til det beste for
samfunnet? Et litt drøyt eksempel kanskje, men grunntanken er den samme.
Er det ikke lov å tenke selv? Alle skjønte at diesel var farlig. Hvis
ikke har man verken luktesans eller syn. Diesel lukter vondt, og det
blir svarte skyer bak bilen. Hva forteller det deg?
Folk
trenger altså ikke å skylde på politikerne. Alle som kjøpte og fortsatt
kjøper diesel (med noen få unntak, fortrinnsvis de som trenger mye
moment for å trekke tungt) gjør det av en enkelt grunn: De skal spare
noen kroner i drivstoff. Dette fordi en gjennomsnittlig dieselbil bruker
mindre drivstoff enn en tilsvarende bensinmodell, og fordi diesel er
gunstig priset (noe politikerne enkelt kunne gjort noe med). Noen annen
grunn fins ikke. Om man forårsaker kreft, og gjør livet til et helvete
for astmatikere, er tydeligvis ikke det så nøye så lenge man sparer 4
kroner i drivstoff hver dag.
Min
kollega Benny skriver her på Broom at han synes det vil være
urettferdig at under et eventuelt forbud, så kan ikke de med dieselbil
hente barna i barnehagen, mens de med bensinbil kan gjøre det. Men hva
er galt med det? Det er da bare rett og rimelig at de som har tenkt på
miljøet belønnes for det, mens de som kjører rundt med et
kreftfremkallende drivstoff må parkere bilen.
Bensin er bra, diesel er gift
En
enkel måte å se hvor forferdelig diesel egentlig er, kan oppleves hvis
du kjører innom en gammel bensinstasjon hvor det ikke vaskes hver dag.
For da kan du ved dieselpumpen se en svart gjørme som har dannet seg på
bakken og ved håndtaket, og det kravler og kryr av fluer og andre
insekter. Akkurat som ved et lik eller ved store mengder avføring. Men
ved bensinpumpen er det like rent. Ingen svart gjørme og ingen insekter.
Bensin er bra. Noe USA (og Japan) har skjønt for lengst.
En
annen ting er at dieselen i dag er dårligere enn den var i gamle dager.
Dette fordi man nå benytter grovere deler av råoljen. Det beste fra
raffineringen blir som før brukt til bensin og jetfuel. I et forsøk på å
gjøre diesel mer PR-vennlig kommer man opp med nye navn som «Clean
Diesel», «fornybar diesel» og «biodiesel». Flotte navn, men fakta er det
samme: Diesel er gift.
Samme dritten, annen innpakning
NRA,
unnskyld, jeg mener NAF, kunne stolt fortelle om at Norges første
stasjon for fornybar diesel åpnet på Asker i fjor. Såkalt fornybar
diesel er en smørje som fremstilles av ulike bioprodukter og avfall fra
fiske og slaktebransjen. Den selges her med navnet 2G Polar, og ifølge
de som selger det skal biodieselen selvsagt være ufattelig mye bedre enn
vanlig diesel, som man distanserer seg fra ved å kalle den for «fossil
diesel». Asker-ordføreren stilte ukritisk opp på propaganda-bilder, og
man klarte til og med å flette inn begrepet «miljøvennlig diesel». Det
blir som å markedsføre Tsjernobyl som «den miljøvennlige byen som
stråler i solen».
Men
graver man litt, så finner man at Folkehelseinstituttet og
Klimaforurensningsdirektoratet på oppdrag fra Miljøverndepartementet og
Helse og Omsorgsdepartementet, kom fram til følgende etter å ha studert
biodiesel, også kjent som fornybar diesel, også omtalt av noen som
miljøvennlig diesel:
«I en studie av mus eksponert for biodieseleksos, ble det konkludert med at biodiesel var mer helseskadelig enn fossil diesel.»
Med andre ord: Same shit, different wrapping.
Rudolf skjønte vel hvor det bar...
I
USA er dieselandelen 3 prosent. I Europa er den 55 prosent. Og vi sier
at amerikanerne er gærne? Over halvparten av europeere kjører rundt med
et drivstoff som Verdens Helseorganisasjon rangerer på linje med Asbest
og Arsenikk. Tenk litt på det en stund. Det hadde faktisk vært langt
tryggere hvis disse 55 prosentene hadde kjørt rundt med automatvåpen i
bensindrevne biler.
Rudolf Diesel
som oppfant djevelskapet ville sikkert skutt seg selv hadde han fått
sjansen. Men i mangel på skytevåpen, tok han i stedet selvmord ved å
hoppe i havet, etter lengre tids sinnssykdom. Kanskje han skjønte at
hans oppfinnelse ville ta millioner av liv, og gjøre Europas storbyer
grå av forurensning? Det å vite at drivstoffet du har på tanken
forårsaker død og lidelse er sikkert ikke så lett å ha på
samvittigheten. Uten at det ser ut til å bry dieselkjørende nordmenn som
skal spare noen få kroner hver dag…
Andre artikler bekrefter ovenstående:
75 000 dødsfall fra nitrogendioksid i Europa,
hovedsakelig fra dieselbiler, er et beklagelig dødstall. Likevel
svekker EUs regjeringer unødvendig grensene for luftforurensning for
dieselbiler bare for å blidgjøre bilprodusentene.
Doctors Against Diesel – Mission Statement
Kommentarer
Legg inn en kommentar