Aftenposten:
Sporene vi nordmenn etterlater oss på nett, er big business. Derfor tar norske selskaper opp kampen om Kajas liv. Og ditt.
Denne saken er hentet fra Aftenpostens økonomimagasin, som kommer med avisen hver torsdag.
I løpet av de siste ukene har Kaja Rambæk Holmboe Bang (33) brukt Google til blant annet å sjekke hvor man kan spise frokost i Oslo og hvordan været er i California i november.
Hun har sett etter oppskrifter på Matprat.no og på bloggene Call me cupcake og Smitten Kitchen. På Lauritz.com har hun lett etter en sofa fra designeren Børge Mogensen, på YouTube har hun sett programmer som Sauen Shaun og Pingu, og på Facebook har hun delt omtaler av restauranten Maaemo.
I USA sitter gigantene Google og Facebook og registrerer Kajas bevegelser. Det samme gjør hundrevis av mindre aktører, kalt annonsenettverk.
Ved hjelp av avanserte teknologiske løsninger knyttes forskjellige kjennetegn ved Kaja sammen: Hvor gammel hun er, hvor hun bor, hva hun er interessert i. Informasjonen selges videre til markedsførere og danner grunnlaget for hvilke annonser Kaja får se.
Google vet hva du søker etter. Facebook vet hvem vennene dine er og hva du liker. Amazon vet hva du kjøper, og hva du kan komme til å kjøpe.
- De tre er dominerende på hvert sitt område. Det som kjennetegner dem, er at de forstår brukerne sine. Verden er full av selskaper som trenger den samme kunnskapen, sier John Markus Lervik.
Les mer her...
Sporene vi nordmenn etterlater oss på nett, er big business. Derfor tar norske selskaper opp kampen om Kajas liv. Og ditt.
Denne saken er hentet fra Aftenpostens økonomimagasin, som kommer med avisen hver torsdag.
I løpet av de siste ukene har Kaja Rambæk Holmboe Bang (33) brukt Google til blant annet å sjekke hvor man kan spise frokost i Oslo og hvordan været er i California i november.
Hun har sett etter oppskrifter på Matprat.no og på bloggene Call me cupcake og Smitten Kitchen. På Lauritz.com har hun lett etter en sofa fra designeren Børge Mogensen, på YouTube har hun sett programmer som Sauen Shaun og Pingu, og på Facebook har hun delt omtaler av restauranten Maaemo.
I USA sitter gigantene Google og Facebook og registrerer Kajas bevegelser. Det samme gjør hundrevis av mindre aktører, kalt annonsenettverk.
Ved hjelp av avanserte teknologiske løsninger knyttes forskjellige kjennetegn ved Kaja sammen: Hvor gammel hun er, hvor hun bor, hva hun er interessert i. Informasjonen selges videre til markedsførere og danner grunnlaget for hvilke annonser Kaja får se.
Google vet hva du søker etter. Facebook vet hvem vennene dine er og hva du liker. Amazon vet hva du kjøper, og hva du kan komme til å kjøpe.
- De tre er dominerende på hvert sitt område. Det som kjennetegner dem, er at de forstår brukerne sine. Verden er full av selskaper som trenger den samme kunnskapen, sier John Markus Lervik.
Les mer her...
Kommentarer
Legg inn en kommentar