Lignelsen om dommen i Matteus 25 er noen av de mest missforståtte og feilsiterte versene i det Nye Testamentet.
De alvorlige ordene
blir ofte brukt for å motivere kristne til å hjelpe folk som
opplever nød og trengsel. Hvem har ikke hørt avsnittet sitert i en
kollekt tale for misjon i Afrika eller andre steder. I disse dager
brukes avsnittet til å vekke kristne i forhold til krigen i Syria.
La meg understreke
at det er Guds vilje at kristne skal hjelpe mennesker som er i
trengsel rundt om i verden, uten unntak. Men når vi leser lignelsen
der Jesus skiller sauene fra geitene i sin rette sammenheng, ja så
er dommen langt mer konkret en som så.
Det er viktig å
huske på at Mat. 24 og 25 er èn og samme tale, de hører sammen.
Kapittel inndelingen lager i denne sammenheng en kunstig splittelse.
Begge kapitlene er fra talen på Oljeberget hvor Jesus snakker om hva
som vil skje ved hans gjenkomst ved tidens ende:
"Når dere
ser at det motbydelige som
ødelegger, det som profeten
Daniel har talt om, står på hellig sted – la den som leser opp,
tyde det! – da må de som er i Judea, flykte opp i
fjellene.... Men be om at dere slipper å flykte om vinteren eller på
sabbaten. For da skal det komme en trengselstid så stor
som det aldri har vært fra verdens begynnelse og til nå, og som det
heller aldri skal bli. Om disse dagene ikke ble forkortet,
ville ikke noe menneske bli frelst. Men for de utvalgtes skyld skal
disse dagene forkortes." (Mat.24:15-16 og 20-22)
Jesus sier at han
kommer tilbake for å stoppe historiens største trengsel for Israel,
det betyr at det blir mer intens enn i år 70, ja til og med verre enn
Holocaust. Det første som skjer når han åpenbarer seg er dette:
"Så snart
denne trengselstiden er over,.....skal Menneskesønnens tegn vise seg
på himmelen, da skal alle folkeslag på jorden bryte ut i klagerop,
og de skal se Menneskesønnen
komme på himmelens skyer med
stor makt og herlighet. Når basunen lyder, skal han sende
ut sine engler, og de skal samle hans utvalgte fra de fire
verdenshjørner, fra den ene enden av himmelen til den andre."
(Mat.24:29-31)
Jesus
tar makten i verden
Det er helt åpenbart
at selve sammenhengen for hendelsene er i Israel ved Jesus gjenkomst.
Kapittel 25 er
avslutningen av den samme talen og omhandler dommen Jesus holder
etter at han har grepet inn og forkortet
historiens største trengsel for Guds
folk:
"Men når
Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da
skal han sitte på sin trone i herlighet, og alle folkeslag skal
samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter
skiller sauene fra geitene, og stille sauene på sin høyre side
og geitene på sin venstre."
Når Jesus har
kommet tilbake og stoppet redslene og kastet Satan i fengsel for
tusen år, så skal han dømme folkeslagene fra sin trone i
Jerusalem:
"Så skal
kongen si til dem på sin høyre side: ‘Kom hit, dere som er
velsignet av
min Far, og ta i arv det riket som er gjort i stand for dere fra
verdens grunnvoll ble lagt. For jeg var sulten, og dere ga meg mat;
jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok
imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så
til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.’
Da skal de
rettferdige svare: ‘Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat,
eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok
imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i
fengsel og kom til deg?’
Og kongen skal
svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av
disse mine minste søsken,
har dere gjort mot meg.’ (Mat.25:31-40)
Det store spørsmålet
er da: Hvem er Jesu minste søsken i denne sammenhengen? Jesus kalte
sine disipler for søsken, de som gjør hans vilje. Men hvem er det
han kommer for å redde slik at de ikke blir utryddet?
Jesus sier at
folkene i Judea må flykte opp i fjellene og at de må be om å få
slippe å flykte på sabbaten. Jesus er derfor veldig konkret, han er
selv jøde og referer til sine søsken i Israel.
Og Jesus sier
følgende til de som ikke
kommer inn i hans rike:
"Så skal
han si til dem på venstre side: ‘Gå bort fra meg, dere som er
forbannet,
til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene
hans."
Videre så forklarer
Jesus på hvilket grunnlag de blir dømt:
"For jeg var
sulten, og dere ga meg ikke mat;
jeg var tørst, og dere ga meg ikke
drikke; jeg var fremmed, og
dere tok ikke
imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke;
jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke
til meg.’ Da
skal de svare: ‘Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller
fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til
hjelp?’
Kan du se for deg
hvordan Jesus peker på sine søsken, jødene, som han har reddet fra
total utslettelse når han sier:
Da skal han svare
dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke
gjorde mot én
av disse minste, har dere heller
ikke gjort mot meg.’ Og
disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig
liv." (Mat.25:41-46)
Faktum er at Jesus
dømmer folkene på grunnlag av behandlingen av Israel. Og legg merke
til at han ikke fordømmer folk for hva de gjorde, men for hva de
ikke gjorde.
Det er fordi de som gikk til krig allerede er blitt utryddet av
Jesus:
"Og jeg så
himmelen åpen, og se! – en hvit hest. Han som satt på den, heter
Trofast og Sannferdig, for han dømmer
og kjemper rettferdig.... Han er
kledd i en kappe dyppet i blod, og hans navn er Guds Ord. Himmelens
hærskarer, kledd i hvitt og rent lin, følger ham på hvite hester. Ut av munnen
hans går et skarpt sverd; med
det skal han slå folkene. Han skal
styre dem med jernstav og
tråkke vinpressen fylt av vredesvin, av Guds, Den allmektiges
harme." (Åp.19:11 og 13-15)
Så
snart nådens tidsalder er over, når den første oppstandelse
og opprykkelsen har skjedd, stiger Jesus ned til jorden for å knuse
de som går til krig mot Jerusalem. Deretter skal de overlevende av
jordens folk dømmes etter hvordan de har forholdt seg til jødene
som var i trengsel.
Med andre ord så
handler ikke dommen i Mat. 25 om hva folk har gjort for hedninger i
Midtøsten og Afrika nå i denne tid, men hvordan de forholder seg
til jødene under den store trengsel ved tidens ende.
Jesus
oppfyller løftene til Israel
Herren gav Abram
følgende løfte:
"Jeg
vil velsigne dem som velsigner deg, men den som forbanner deg, skal
jeg forbanne." (1 Mos.12:3)
Vi ser faktisk at
det er her Herren oppfyller løftet han gav Abram:
- Kom hit, dere
som er velsignet av
min Far, og ta i arv det riket som er gjort i stand for dere fra
verdens grunnvoll ble lagt.
- Gå bort fra
meg, dere som er forbannet,
til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene hans.
Jesus velsigner dem
som velsignet løftes folket og forbanner dem som forbannet dem.
Dømt
medskyldig
Dommen som Jesus
forkynner minner meg om en drapsdom
som ble forkynt i Sverige. En mor hadde misshandlet sitt fosterbarn
til døde i sitt hjem hvor også ektemannen befant seg. Retten slo
fast at den grusomme misshandlingen hadde foregått over lengre tid
og at ektemannen som var i huset derfor har måttet hørt og forstått
hva som skjedde.
Vedkommende ble dømt
medskyldig i drapet til tross for at han hverken deltok i selve
handlingen eller befant seg i rommet hvor misshandlingen foregikk.
Han ble dømt skyldig fordi han ikke brydde seg og forsøkte å
stoppe den langvarige piningen som etter alt å dømme kunne høres i
naborommet.
Hva da med folk som
gir sin sympati til Israels fiender, de som har forsøkt å utslette
dem gang på gang og som har terrorisert Israel i snart 70 år? Hva
da med nasjonene som gir sin støtte til det palestinske lederskapet
som lønner terroristene etter hvor mange jøder de har lemlestet og drept,
og som har programfestet at de vil utrydde dem?
Det sier seg selv,
Jesu ord om dommen forkynner at folk vil bli dømt medskyldige for å
være på lag med Israel fiender.
Konklusjon
Mat. 24 og 25 lærer
oss følgende:
- Jesus kommer
tilbake for å redde sine minste søsken,
jødene, fra total utslettelse.
- Jesus vil dømme
folk og nasjoner etter hvordan de har forholdt seg til Israels
trengsel.
- Jesus oppfyller
alle sine løfter til Israel og styrer verden fra Jerusalem i riket
for Israel i tusen år.
David Lindhjem.
David Lindhjem.
Kommentarer
Legg inn en kommentar