De vise
menn slik vi tradisjonelt ser dem for oss
|
Innledning
Hvem var de vise menn, og hvor kom de
fra? I denne kronikken skal jeg forsøke å kaste nytt lys over hva
som skjedde da Jesus ble født og særlig de geopolitiske hendelsene
som var rammen rundt hans fødsel. Langt de fleste kristne verden
over har i disse dager feiret Jesu fødsel, og de vise menn er en del
av rammen rundt denne feiringen. Hvem har ikke sett bilder og figurer
av disse vismennene der de står i den beskjedne låven i Betlehem
foran Jesusbarnet og gir ham kostbare gaver? Hvorfor drog vismennene
til Jesus, hva var bakgrunnen for at de ønsket å ære Ham? Hvordan
visste de at han var født, og hvorfor var det viktig for dem? Disse
og andre spørsmål skal jeg forsøke å belyse i denne kronikken.
For å forklare dette må jeg nødvendigvis også komme inn på noe
av bakgrunnshistorien.
Slik sett passer kronikken inn i denne
tida. Men jeg gjør oppmerksom på èn ting. For meg personlig er
Jesu fødselsdato uviktig og jeg tror heller ikke at julefeiringa
opprinnelig handlet om Jesu fødsel. Jula er en gammel hedensk skikk
som handlet mer om vintersolverv og juleblot.
Selve ordet «jul» er beslektet med «hjul» og henspeiler på «livshjulet, dvs. når sola snur og atter gir grunnlag for liv på våre breddegrader i den tempererte og arktiske sonen av Jorda. Det finnes også andre alternative forklaringer til navnet «jul».
Personlig velger jeg å ikke feire jul som en kristen høytid fordi det ikke blir riktig for meg, mens jeg feirer den med måte som en ren hedensk høytid. Julefeiring som kristen høytid eller ei, dette er ikke emnet i denne kronikken. Jeg bare nevner det for å klargjøre mitt syn og det er heller ikke min hensikt å ta fra noen gleden ved feiringen.
Men først et kort oversikt om hva
Bibelen forteller om de vise mennene og deres relasjon til hendelsene
omkring Jesu fødsel. Fortellingen er gjengitt i Matteus kapittel 2.
På tross av likheten mellom de tre «synoptiske» gosplene er det
kun Matteus som nevner de vise mennene og deres handlinger med Jesus
og Herodes den Store. Legg merke til èn ting med en gang: Ingen
steder i Bibelen finner vi at det står TRE vise menn! Dette er bare
en oppkonstruksjon rundt tallet 3 for å lage en bedre fortelling
rundt det hele, omtrent som i eventyrene hvor dette tallet spiller en
stor rolle. Det at de gav 3 gaver, gull, røkelse og myrra kan
selvsagt også hatt en betydning for antagelsen om 3 vise menn. Hvor
mange de var vet jeg ikke, men sannsynligheten er stor for at de var
langt flere enn 3, noe kronikken forhåpentlig vil belyse.
Jeg tar ikke her stilling til den
absolutt nøyaktige tidsreferansen rundt det hele, men vi vet at
hendelsen foregikk mens Herodes den Store levde, og ifølge de fleste
kilder døde han i år 4 f.Kr. etter den Gregorianske kalenderen.
Kong Herodes den Store (heretter bare kalt Herodes) som han ble kalt var en edomittisk vasallkonge for romerne i datidens Judea, og han var svært lojal overfor romerne. Den viktigste kilden til ham er den jødiske historikeren Josephus som levde samtidig som Jesus. Vi skal ikke gå mye inn på ham nå bortsett fra en svært viktig detalj som er viktig for å forstå de geopolitiske hendelsene som var rammen før Jesus ble født. Vi kommer også tilbake til ham seinere i kronikken.
1
Den siste Hasmoneerkongen, Herodes og parterne
Herodes kom tilbake til makten som
vasallkonge i Judea i år 37 f.Kr. etter å ha beseiret den siste
jødiske Hasmoneerkongen Antigonus II Mattathias som da ble
halshogget, noen kilder sier han ble korsfestet.
Hvordan klarte Antigonus med sine jødiske styrker å erobre Judea tilbake fra romersk overhøyhet i år 40 f.Kr og holde romerne unna i 3 år? Svaret er den partiske krigsmakten som på denne tida erobret hele Levanten vest for elven Eufrat fra romerne. Navnet «parter» ringer sannsynligvis ikke noen bjeller hos de fleste kanskje med unntak av særs observante bibellesere. For å forstå hva og hvem parterne var må vi derfor først få klarhet i dette. Men ha i minnet at Herodes må ha husket godt hvordan parterne hadde hjulpet jødene tilbake til makten i eget land og besatt Judea, Samaria og Galilea og hele Syria og Lilleasia bortsett fra byen Tyrus i 3 år mellom 40 og 37 f.Kr. Tenk over èn ting: For folk som levde da Jesus ble født var minnet om denne krigen like friskt som Vietnam-krigen er for oss i dag! Denne krigen mellom Parthia og Rom var også bare èn av mange både før og etter Jesu fødsel og død. Da Markus Antonius forsøkte seg med et motangrep og invasjon av Parthia i 37 f.Kr. ble romerne massivt slått tilbake, og den gamle grensen ved elva Eufrat opprettholdt. En fredsavtale ble inngått, og den varte fra 37 f.kr. til 58 e.Kr., mao. under hele Jesu levetid! Det er antagelig ingen overdrivelse å si at denne fredsavtalen var en forutsetning for Jesu virke, og det var neppe noen tilfeldighet.
Parthia i sin største utstrekning |
Få mennesker i dag har i det hele tatt
hørt om Parterriket eller Parthia som jeg heretter velger å kalle
det. Likevel var dette et mektig rike som var Roms dødsfiende i øst
og slo dem i veldig mange slag. Grensene mellom disse supermaktene
var tildels litt flytende men gikk stort sett ved den kjente elva
Eufrat i dagens Irak. Hvordan er det mulig at alle kjenner til
Romerriket i dag mens Parthia har blitt en parentes i historien?
Ett sannsynlig svar på dette er at
Parthia av moderne historikere rett og slett blir ansett som synonymt
med Persia, vi snakker tross alt om det samme kjerneområdet, altså
øst for Eufrat i dagens Irak. Bildet viser Parthia i sin største
utstrekning og den enorme størrelsen, antagelig minst 3 mill. km2
eller omtrent som dagens India. Siden alle bibelske retninger går ut
fra Jerusalem kan vi også legge merke til at Parthia ligger rett
ØST. Vismennene kom fra «Østen» som det står.
Det finnes en annen forklaring til Parthias tilsynelatende «utelatelse» fra historien som vi skal komme tilbake til, men først må vi kort se på hvordan dette mektige riket kom til.
Det finnes en annen forklaring til Parthias tilsynelatende «utelatelse» fra historien som vi skal komme tilbake til, men først må vi kort se på hvordan dette mektige riket kom til.
3 Parthias tilblivelse og noen tidspunkter
Folket som kalte seg partere var først
en del av Medo-Persia, men de var ikke selv persere. Ettersom
Medo-Persia under Aechemenide-dynastiet (550-330 f.Kr.) var et mektig
imperium som vi også leser om i Bibelen (f.eks Esters bok mm.)
bestod det av mange ulike folkeslag i tillegg til de egentlige
perserne og mederne. Vi vet, også fra Bibelen at kjerneområdet som
ligger i dagens Iran først var underlagt Assyrerriket som falt i år
612 f.Kr. Assyrerne ble nedkjempet av en koalisjon av babylonere,
medere (en persisk stamme), elamitter OG grupper av bortførte
israelitter fra de 10 nordlige stammene i Israel. Disse siste hadde
blitt bortført nettopp til byene i Media som det står i 2. Kongebok
17,6 og 18,11. Dette hendte i perioden 740-721 f.Kr.
Ved list klarte babylonerne å tilrane
seg overmakten i denne koalisjonen og ble den nye «supermakten» i
Midtøsten. Men Babylonia (egentlig det ny-babylonske Imperium)
skulle heller ikke vare i mer enn i 73 år. Dets fall hendte i 539
f.Kr. og var forutsett av profeten Daniel, og det var mederne og
perserne som inntok Babylonia.
Det er denne kronikørens oppfatning at parterne (som altså vekselvis først var undersåtter under assyrerne, babylonerne og medo-perserne) var etterkommere etter noen av de bortførte israelitter som var ført bort til det daværende (Ny-)Assyriske imperium i perioden 740-721 f.Kr. da den siste byen i det nordlige Israel falt, Samaria. Disse israelittene fra de 10 nordlige stammene ble av oldtidshistorikerne kjent som «Saka», dvs. den gruppen som levde øst for det kaspiske hav, mens de langs Svartehavet var kjent under den greske formen «Skuthae». På norsk har de fått formen «skyter», og alle formene er en variant av navnet «Isak». De oppfylte dermed skriftordet om at Isak skulle få en ætt som kaltes opp etter ham, se 1. Mosebok 21,12
Skyterne langs Svartehavet hadde
flyktet frivillig før det endelige nederlaget mot assyrerne og hadde
antagelig beholdt mye av den israelittiske gudsdyrkelsen kanskje
ispedd noe Baalsdyrkelse, mens de øst for det Kaspiske hav hadde
blitt tilfangetatt av assyrerne og var «soltilbedere». Det finnes
fortsatt mennesker som vedkjenner seg denne zoroaster-religionen i
dagens Iran. Parterne var en gruppe som gikk ut fra det Kaspiske havs
skytere (Saka) og var soltilbedere også, men det fantes nok
mennesker blant dem som hadde beholdt den gamle troen. I hvert fall
er det en referanse til gudfryktige partere i Apostelgjerningene som
feirer påsken i Jerusalem.
Apg. 2,9 «Vi er partere og medere og elamitter, folk fra Mesopotamia, Judea og Kappadokia, fra Pontos og Asia, 10 Frygia og Pamfylia, fra Egypt og Libyaområdet mot Kyréne...» |
Partere, medere, elamitter og folk fra
Mesopotamia var samtlige på denne tida borgere i Parthia!
Det inngår ikke i denne kronikken å
føre noe bevis for hvor de bortførte israelittene havnet eller
deres skjebne. Selv en kort oversikt over dette ville føre altfor
langt. Men jeg skal ta med èn detalj som er av interesse, nemlig
selve navnet «Parthia» og «parter». Hva ligger i navnet? Endel
forfattere, f.eks den jødiske forskeren Yair Davidy mener at navnet
er en henspeiling på det hebraiske ordet «brit» som betyr «pakt».
Siden vokalene ikke ble skrevet i gammel hebraisk sitter vi igjen med
konsonantene PRT(H) eller BRT. P og B er to like labiale konsonanter
som skilles gjennom bruk av stemmebåndene eller ikke (hhv.
ustemt/stemt). Parthia kan således like gjerne skrives «BRiTHia»
eller hva med BRiTaiN?
Parthia var et israelittisk rike/keiserdømme («paktsfolk») dannet på grunnlag av bortførte israelitter fra Nordriket/Samaria (oftest kalt bare «Israel» i Bibelen etter kong Salomos død i motsetning til «Juda»). Det var langtfra det eneste israelittiske riket i sin samtid, men vi forholder oss kun til Parthia her.
4
Hvordan kom parterne til makten i det mektige Perserriket?
Ett enkelt svar: Aleksander den Store!
Daniels bok profeterte at etter Babylonia skulle det oppstå et nytt
rike (Medo-Persia) som erobret det forrige. Dette blir symbolisert
med en «bjørn» som står på to bein (symbolsk for å vise de to
folkekomponentene medere og persere) i Daniel 7,5. Deretter skulle
bjørnen erobres av en «leopard» med 4 fuglevinger på kroppen og 4
hoder. Leoparden er et raskt og vilt dyr, og de 4 fuglevingene
forsterker ytterligere følelsen av hurtighet. Så og si alle
bibelforskere er enige om at leoparden symboliserer Aleksander den
Stores greske rike som erobret Medo-Persia etter slaget ved Gaugamela
(nær Mosul i dagens Kurdistan) i 331 f.Kr. hvor den persiske
keiseren Dareios III tapte mot Aleksander. Også
skytere/partere/israelitter deltok i slaget på persernes side sammen
med mange andre folkeslag.
https://no.wikipedia.org/wiki/Slaget_ved_Gaugamela
https://no.wikipedia.org/wiki/Slaget_ved_Gaugamela
Dette betyr ikke at parterne kom til
makten med èn gang etter persernes (Aechemenide-dynastiets) nederlag
mot grekerne. Først måtte Aleksander dø og hans rike deles mellom
hans 4 generaler slik Daniel hadde profetert. Den delen som blant
annet omfattet Persia ble nå ledet av seleucidene i Syria etter
Aleksanders general Seleucos også kjent fra Daniels bok. Parthia
oppstod i år 247 f.Kr. da parterherskeren Arsaces I fravristet
makten fra seleucidene. Legg merke til navnet hans, ArSACes (saka),
og Parthia har også blitt kalt «Arsacidedynastiet» etter sin
første hersker blant dem som anser Parthia bare som endel av persisk
historie.
5
Det partiske samfunnet
Da har vi kort gått gjennom hvordan
Parthia oppstod, vi skal nå se på noen særtrekk ved det partiske
samfunnet av betydning for vår forståelse av «de vise menn».
Parthia var et føydalsamfunn med en struktur som delvis var slående likt middelalderens Europa.
Parthia hadde som Rom en keiser som
stod over alle andre vasallkonger for de ulike folkeslagene innen
riket. Hans tittel var «kongers konge», den samme som faktisk gis
til Jesus. Keiserne kom utelukkende fra èn slekt, de nevnte
Arsacidene. På partiske mynter som er funnet har keiseren tittelen
«MLK» fra det hebraisk-arameiske «MeleK» som betyr konge.
Encyclopedia Britannica sier følgende om parternes språk: «The
alphabets in use in Persia, at least from the time of the Arsacid
dynasty onward (altså Parthia) are based upon the Aramaic».
Mao. det samme språket som Jesus også snakket.
Selv om keiseren altså måtte komme
fra samme slekt fantes det ikke et system med «primogeniture» eller
odelsrett om du vil, dvs. at den eldste sønnen automatisk overtok
tronen, den kunne til og med tilkomme en hvilken som helst slektning
blant Arsacidene i prinsippet. Det fantes et kontroll- og valgsystem
med et slags «parlament» bestående av to kamre. Dette må ikke
forveksles med demokratiske parlamenter slik vi kjenner dem i dag.
Det ene kammeret, et slags «senat» eller overhus bestod av
kongehuset, dvs. medlemmer av Arsacide-slekten. Det andre kammeret
bestod av to grupper: Mektige adelsmenn og vismenn utenfor
kongeslekten OG en prestekaste som ble kalt «Magi». Den norske
betegnelsen «vismenn» er faktisk bare en direkte oversettelse av
det greske ordet «magian» som betyr persisk astronom og prest og
som også har gitt opphav til ordet «magiker» og «magi».
Tilsammen ble disse to i den siste gruppen kalt «Megistaner».
Hele dette 2-kamrede parlamentet var
svært mektig, og det var det som valgte en ny keiser av
Arsacide-slekten ved en keisers død eller under andre
omstendigheter. Ja, de kunne til og med avsette en keiser ved
stemmegivning dersom han ikke tok nok hensyn til resten av
keiserslekten, adelskapet eller presteskapet! Her finner vi en klar
og meget slående parallell til deler av middelalderens Europa. Dette
systemet gikk forut for «Magna Carta» med mer enn tusen år, loven
fra middelalderens England hvor kongens makt ble begrenset nettopp av
adelskapet!
Historikeren Edward Gibbon som
forfattet boka «The Decline and Fall of the Roman Empire» sier også
dette om likhetene med det føydale samfunnet i Parthia og
middelalderens Europa:
«The Parthian system exhibited
under other names, a lively image of the feudal system which has
since prevailed in Europe...the points of difference between the
Parthian and (European) feudal system being probably more numerous
than those of resemblance, but the points of resemblance being very
main points, not few in number, and striking».
I moderne tid har vi blitt forledet til
å tro at vårt europeiske system er basert kun på det romerske og
greske mens det i virkeligheten vel så mye er basert på det
partiske/skytiske.
Vår interesse her skal fokuseres om
disse som ble kalt «Magi og Megistaner». Historikeren Rawlinson
skriver om Magiene (presteskapet) at:
«They were a powerful body,
consisting of an organized hierarchy which had come down from ancient
times, and was feared and venerated by all classes of people. Their
number at the close of the Empire, counting males only, are reckoned
at 80000, they were the sole inhabitants of many larger towns or
villages which they were permitted to govern as they pleased».
Presteskapet var mao. også noe man
arvet, det var ikke noe man studerte seg til. Legg også merke til
den slående likheten med de israelittiske levittene, det arvelige
presteskapet som også hadde sine egne byer osv., noe Moseloven
faktisk krevde (4. Mosebok 35,1-8). Du har sikkert nå skjønt at det
er denne kronikørens oppfatning at de vise mennene fra Østen var
ingen andre enn mektige, partiske «magi», eller vismenn som de er
oversatt til på norsk!
Da blir spørsmålet, hva gjorde disse
vismennene hos guttebarnet Jesus og hvorfor? Hvorfor
overøste de ham med kostelige gaver?
Et lite tilbakeblikk på fortellingen i Matteus er her berettiget.
Matteus 2 «Da Jesus var født i
Betlehem i Judea, på den tid Herodes var konge, kom noen vismenn fra
Østen til Jerusalem 2 og
spurte: «Hvor er jødenes konge som nå er født? Vi så hans
stjerne da den gikk opp ved morgengry, og er kommet for å hylle
ham.» 3 Da kong Herodes hørte det, ble han meget urolig,
og hele Jerusalem med ham. 4 Han kalte sammen alle
overprestene og folkets skriftlærde og spurte dem hvor Messias
skulle fødes. 5 «I
Betlehem i Judea,» svarte de, «for slik er det skrevet hos
profeten:
6 Du Betlehem i Juda land er slett ikke den ringeste av fyrstene i Juda.
For fra deg skal det komme en høvding som skal være hyrde for Israel, mitt folk.»
6 Du Betlehem i Juda land er slett ikke den ringeste av fyrstene i Juda.
For fra deg skal det komme en høvding som skal være hyrde for Israel, mitt folk.»
Vi skal legge merke til noen ting her. Vi husker fra tidligere at det
på dette tidspunktet var fred mellom Rom og Parthia, noe som
muliggjorde at vismennene/magiene kunne reise til Judea (husk også
de gudfryktige parterne i Apostelgjerningene i denne sammenheng).
Vismennene visste tydeligvis at Jesus var født som «jødenes
konge». Hvordan kunne de vite dette og hvorfor var det viktig for
dem?
Det er mange sider ved denne
historien. Vismennene ble ledet av en «stjerne», sannsynligvis en
engel fordi stjerne er velkjent bibelsk ordbruk for åndevesener i
visse sammenhenger (vanlige stjerner på himmelen kan heller ikke
flytte seg og stanse opp slik som i fortellingen om Jesusbarnet). Vi
har sett at parterne var etterkommere etter bortførte israelitter.
Vi har sett at de sannsynligvis snakket arameisk, vi vet fra
historikeren Josefus at de i det minste kunne lese arameisk fordi de
tilhørte hans ivrigste leserkrets. Josefus erklærer i et av sine
verk at han skriver
på arameisk for at parterne skal
kunne forstå ham. Parterne hadde et presteskap som var en parallell
til israelittenes levitter. Ikke minst hadde de en kongeslekt som
keiseren MÅTTE komme fra og igjen finner vi en parallell til Israel.
Kongen måtte stamme fra Kong David! Da Gud gav Israels trone til
David lovet Han to ting: Det
skulle være en EVIG trone (f.eks 1.Kongebok 9,5), og det skulle
ALDRI mangle en mann av Davids ætt på Israels trone (f.eks Jeremia
33,17)!
Av plasshensyn
kan vi ikke komme i detalj inn på hvorfor, men det er kronikørens
oppfatning at Parthias kongeslekt nettopp stammet fra Kong David hvis
slekt delvis var blitt flyttet til Babylonia (som seinere ble
inkludert i Parthia) med den siste kongen i Juda, Sidkia. Selv om
Sidkias sønner ble drept og han selv blindet ble ikke kongeslekten
utryddet, men tvert om godt behandlet av babylonerne seinere (2.
Kongebok 25,27-30). Mange av keiserne i denne ætten hadde navn som
f.eks «Gondophares, Phraates» o.l, og vi har tidligere sett at
selve ætten hadde navn etter Isak i form av «Arsaces». For den
bibelkyndige burde det her ringe en bjelle, for Jesus stammet nettopp
fra Phares-ætten via David og Salomo, og det både gjennom sin
jordiske far Josef og sin mor Maria!
Mens Matteus 1 gir oss Josefs
stamtre helt tilbake til Juda, gir Lukas 3,23-33 oss Marias
avstamning fra Kong David. Begge stammet fra Serubabel (som stammet
fra David) gjennom 2 ulike sønner. Hvorfor var dette interessant for
partiske stormenn som via tokammersystemet hadde makt til å både
innsette og avsette en keiser i Arsaces-ætten? Svaret er opplagt:
Jesus var gjennom sin avstamning fra David og Salomon i både fars-
og morsætten i høyeste grad kongelig og var således en mulig
tronpretendent til Parthia!
6
Hvorfor var Jesus interessant som mulig tronpretendent til Parthia?
Partisk tung og lett
kavalerist
|
Vi har sett at
Parthia var et mektig rike og Roms likemann i øst om ikke mektigere.
I hvert fall er det et faktum at parterne slo romerne i flere slag
enn de tapte og de hadde sannsynligvis en overlegen militærtaktikk
med vekt på både tungt og lett kavalleri i motsetning til romernes
infanteribaserte legionsystem. Som en liten digresjon, den tunge
kavaleristen var ganske lik middelalderens ridder i Europa med
brynjer, lanse (pike), skjold mm. i tillegg til at også hestene var
beskyttet av brynjer. Den lette kavaleristen var først og fremst en
bueskytter som red fram mot fienden i flokker, satte seg baklengs
eller snudde seg på hesten i det den snudde på passe avstand fra
fienden og avfyrte sine skudd, en metode som har blitt kalt «det
partiske skudd».
Keiseren var
mektig, men ikke mektigere enn at han kunne avsettes av parlamentet,
noe som var en styrke for imperiet. Det fantes imidlertid en klar
svakhet med den partiske keiserslekten som vi må komme inn på og
som igjen er en klar bibelsk parallell til det gamle Israel.
Som vi
vet fikk Kong David løfte fra Gud om at hans slekt skulle regjere
Israel gjennom alle tider, også inn i evigheten gjennom Jesus først
og fremst. Men Gud påla også en forbannelse over Davidsætten pga.
Davids synd med Batseba. Selv om David selv ble en god hersker etter
å ha angret sin synd var ikke dette tilfelle for mange av
etterkommerne hans. Leser vi Konge- og Krønikebøkene samt profetene
ser vi hvor mange av hans etterkommere som rett og slett var onde og
ugudelige, opprørske mot Gud. Det forekom også feider i slekten,
oppgjør om hvem som skulle bli konge og drap innen familien.
Profeten Nathan advarte David om dette:
2.
Samuelsbok 12,9 «Hetitten
Uria har du drept med sverd. Du lot ammonittene drepe ham, og du tok
hans kone og giftet deg med henne. 10 Så skal da sverdet aldri
vike fra ditt hus, siden du har foraktet meg og tatt hetitten Urias
kone.»
Igjen er dette en slående parallell
til Parthia. Mange av herskerne innen Arsaces-ætten var regelrett
onde mens andre var gode herskere. En av dem fikk til og med drept
sin egen far og 30 brødre i et forsøk på å sikre seg makten kun
noen få tiår før Jesu fødsel. Det kan det til tider rett og slett
ha vært mangel på mannlige potensielle keisere blant Arsaces-ætten
i Parthia! Det var Megistanenes oppgave å holde rede på denne ætten
og finne fram til potensielle keiserkandidater, og det gjaldt ikke
bare innen Parthia. Det fantes også kongelige medlemmer i andre
vasallkongedømmer som f.eks det kaukasiske Iberia, Armenia,
kaukasiske Albania og i Saka-kongedømmene i dagens India og
Pakistan. Men, altså også Jesus. Megistanene, eller
den mindre undergruppen Magiene må ha vært klar over Jesus sin
ekstremt kongelige herkomst siden de holdt detaljerte kronologier
over ætten. Det er på denne bakgrunnen sammen med det faktum at
Magiene/vismennene ble varslet av Gud gjennom en engel («stjerne»)
om Jesu fødsel at vi må forstå disses lange reise fra Parthia til
Judea, en ferd som i de dager ikke bare var lang men potensielt også
farefull.
LarsEven
Kommentarer
Legg inn en kommentar