Tilfangetatt partisk
soldat i lenker til høyre.
Legg merke til "nisselua", støvlene og buksene med kappe over. Sammenlign med romeren til venstre. |
9
Hvor drog Jesu disipler (apostlene) etter hans død og oppstandelse?
Det generelle svaret er: Til ulike
deler av Parthia! Dette keiserdømmet var ikke ferdig med Jesus etter
vismennenes besøk, tvert om må de ha fulgt godt med på hva som
skjedde med ham, særlig etter at han begynte sitt endelige virke 30
år gammel.
En liten digresjon først. I lys av
Parthias makt og rivalisering med Rom ser vi en god grunn til Pontius
Pilatus motvillighet til å henrette Jesus. Da Pilatus tvettet sine
hender offentlig og erklærte Jesus uskyldig kastet han samtidig all
skyld for Jesu død på jødene, dette var altså ikke en romersk
henrettelse. Parthia hadde 33 år tidligere sendt en delegasjon av
høyststående vismenn for å ære Jesus. Det ville være naivt å
tro at Pilatus og den romerske ledelsen ellers ikke var klar over
dette. Pilatus hadde all mulig grunn til å frykte at en henrettelse
av Jesus ville kunne utløse en ny krig med Parthia, og han ville få
skylden for en krig Rom ikke ønsket. Av historikere blir ikke
Pilatus ansett som en spesielt hensynsfull mann, men man kan bare
tenke seg til de følelsene som må ha ridd ham da mengden forlangte
Jesus død. Heldigvis for Pilatus må hans taktikk med å kaste
skylden på jødene ha virket, for en ny krig med Parthia var ikke på
trappene før 25 år seinere.
Fra den kristne historikeren Eusebius
(260-340 e.Kr.) har vi fått overlevert korrespondanse mellom Jesus
og en vasallkonge i Parthia som het Abgar og som hersket i en by som
da ble kalt Edessa i det nåværende sørøstlige Tyrkia, altså i
den vestlige delen av Parthia nær grensen til Romerriket. Abgar
skriver:
«Abgar til Jesus som har vist seg
som en ydmyk frelser i området Jerusalem – hilser. Jeg har hørt
om deg og hvordan du helbreder mennesker. Hvis dette er sant, at du
får de blinde til å se og de lamme til å gå igjen, du helbreder
spedalske og reiser opp de døde, så konkluderer jeg at du enten er
Gud som har kommet ned fra himmelen for å gjøre disse tingene,
eller du er Guds sønn som gjør dem. Følgelig skriver jeg til deg
for å bønnfalle deg om å komme til meg selv om det skulle være en
ulempe for øyeblikket, og helbrede meg fra den sykdommen jeg lider
av. Jeg må legge til at jeg har forstått at jødene behandler deg
med forakt og ønsker å skade deg; min by er veldig liten men høyt
verdsatt og tilstrekkelig for begge to».
Dette dokumentet
(og resten av det) var omlag 300 år gammelt da Eusebius leste det i
Edessas kongelige annaler. Av plasshensyn skal ikke mer gjengis her
bortsett fra et lite avsnitt, men Jesus svarte faktisk på
vasallkongens bønn og sendte istedet en disippel til ham for å
helbrede ham. Vi ser også at Abgar tilbød Jesus asyl i
Edessa/Parthia, så det er nokså tydelig at Abgar på dette
tidspunktet ikke forstod at Jesus måtte dø som del av sin gjerning.
Ifølge Eusebius var Taddeus (nevnt i Markus 3,18) den disippelen som
ble sendt til Abgar for å helbrede, og Abgar befalte at alle
undersåttene hans skulle høre på hans forkynnelse. Vi skal legge
merke til at Jesus sendte en disippel for å helbrede Abgar og
forkynne blant parterne, samtidig var han motvillig til å helbrede
den kanaaneiske kvinnens datter i Matteus 15,21-28.
21 Jesus brøt
opp og drog derfra til landet omkring Tyrus og Sidon. 22 En
kanaaneisk kvinne fra disse traktene kom og ropte: «Herre, du Davids
sønn, miskunn deg over meg! Min datter blir hardt plaget av en ond
ånd.» 23 Men
han svarte henne ikke et ord. Disiplene vendte seg da til ham og bad:
«Gjør deg ferdig med henne; hun roper etter oss.» 24 Men
han svarte: «Jeg er ikke sendt til andre enn de bortkomne sauene i
Israels folk.» 25 Da kom hun og kastet seg ned for
ham og sa: «Herre, hjelp meg!» 26 Han svarte: «Det er ikke
rett å ta brødet fra barna og gi det til hundene.» 27 «Det
er sant, Herre,» sa kvinnen, «men hundene får jo spise smulene som
faller fra bordet hos herrene deres.» 28 Da
sa Jesus til henne: «Kvinne, din tro er stor. Det skal bli som du
vil.» Og datteren ble frisk i samme stund.
Legg særlig
merke til det lite påaktede vers 24 hvor Jesus erklærer at han ikke
er sendt til andre enn de bortkomne sauene i Israels folk.
Abgar skal også
ha fortalt Taddeus at «jeg trodde så sterkt på ham (Jesus) at
jeg ønsket å samle en hær og ødelegge jødene som drepte ham,
hvis jeg ikke hadde vært hindret av Roms keisermakt til å gjøre
det».
Vi har her et
bevis på at parterne anså at Rom var uskyldige i Jesu død, og at
en krig med dem ikke var ønskelig og mulig nå, jfr. avsnittet om
Pilatus ovenfor. I tillegg, for at det skulle skje måtte store deler
Parthias hær samles for å være sterke nok til å kunne innta
Judea, ikke bare Abgars hær. Imidlertid, etterhvert ville parterne
lære at Jesu død var uunngåelig ettersom det var nødvendig for
menneskehetens frelse. Mange av disiplene/apostlene endte nemlig opp
i Parthia. I Matteus 10,5-6 befalte han dem:
«Disse tolv sendte Jesus ut og bød dem:
Ta ikke veien til hedningers land og dra ikke inn i samaritanernes byer! 6 Gå i stedet til de bortkomne sauene i Israels folk. 7 Og der dere kommer, skal dere forkynne: Himmelriket er nær!»
Ta ikke veien til hedningers land og dra ikke inn i samaritanernes byer! 6 Gå i stedet til de bortkomne sauene i Israels folk. 7 Og der dere kommer, skal dere forkynne: Himmelriket er nær!»
Det var bare
apostelen Paulus som ble sendt til Romerriket, derfor fikk han også
tilnavnet «hedningens apostel» (selv om noen av de 12 apostlene
sannsynligvis også var innom deler av Romerriket etterhvert). Vi har
allerede sett hvordan Taddeus ble sendt til Edessa i Parthia. Peter
bekreftet i 1. Peters brev 5,13 at han skrev fra byen Babylon dengang
i Parthia. Det finnes ulike legender om hvor mange av apostlene drog
på besøk, f.eks at apostlene Taddeus, Mattias, Bartolomeus, Andreas
og Simon Seloten var innom Armenia (dengang del av Parthia), men også
Nord-Afrika og deler av Europa f.eks. Alt dette blir for langt å
komme inn på her i detalj.
10
Parthias endelikt
Vi har sett hvor
viktig det mektige Parthia var for Jesu liv og virke. Vi har sett
vismennenes gaver og at de fikk et budskap fra Gud, og kort hvordan
Parthia var dominert av israelitter som noen hundreår tidligere var
bortført av assyrerne fra Israel og at de derfor hadde blodsbånd
til jødene i Judea og Galilea. Vi har sett at Parthia var Roms
mektigste fiende og likemann mens det fantes, men likevel er dette
imperiet lite kjent i nåtiden. På en måte er det sensurert ut av
historiebøkene gjennom å «skjule» det som et persisk dynasti. En
annen grunn til dette kan være dets israelittiske natur og moderne
akademias tendens til å sensurere alt bibelsk direkte eller
indirekte.
Vi skal ikke her
komme nøye inn på de endelige krigene mellom Rom og Parthia. Men
det må kort nevnes at disse to såvidt unngikk krig i år 1.e.Kr. da
fredsforhandlinger såvidt lyktes ved at man forhandlet ved elva
Eufrat som mesteparten av tida utgjorde grenselinjen mellom disse
imperiene. Man kan bare undres om denne nesten-krigen ble utløst av
vismennenes inntog i Judea med tusenvis av soldater og Roms mistanker
rundt dette. Kamper blusset opp igjen særlig i år 58-63 e.Kr. Den
siste krigen mellom Rom og Parthia fant sted ved Nisibis i år 217
e.Kr. (et sted i det sørlige armenske høylandet i Kaukasus). Dette
var resultatet av romersk løftebrudd overfor Parthia, noe som
forekom ganske ofte i forbindelsene mellom de to. Historikerne angir
slaget som uavgjort etter store tap på begge sider, men romerne
tilbød seg å betale en stor sum i kompensasjon for at slaget skulle
stanses. Imidlertid var Parthia svekket allerede før dette siste
slaget med Rom. Rundt 210 e.kr. kom det til borgerkrig mellom to
brødre i Arsaces-ætten (igjen forbannelsen over Davids ætt), hvor
Artabanus IV stod opp mot sin bror Vologases VI og ble keiser.
Etter slaget ved
Nisibis gjorde de egentlige perserne som i flere hundre år hadde
vært undersåtter under parterne opprør under sin leder Ardashir I
av Sassanide-klanen. Disse perserne hadde sitt kjerneområde i det
som i dag er det sørlige Iran. Rundt år 226 e.Kr. fikk sassanidene
overtaket og Parthia var historie, området blir etter dette kjent
som det persiske Sassanide-dynastiet. Dette dynastiet overtok krigene
og spenningen med Rom helt fram til de muslimske erobringene på
600-tallet.
Etter nesten 5
århundrer var Parthia historie i år 226 e.Kr., og millioner av
partiske flyktninger strømmet ut av riket, de fleste vestover og
dette presset gav opphav til det som har blitt kjent som de såkalt
«germanske» folkevandringene, men det er en annen historie.
LarsEven
Kommentarer
Legg inn en kommentar