Det
norske riksvåpen har en logo som representerer den kristne tro og
det kristne menneskesyn, med Jesus Kristus som øverste myndighet
(Globus Cruciger over kronen). Øverst er det et kors. I riksvåpenet
er dette kors et latinsk kors, mens riksvåpenet i politiets logo har
fått et gresk kors. Gresk kors finnes bl.a. i det greske flagg, det
sveitsiske flagg og den humanitære hjelpeorganisasjonen, Røde Kors.
Både det greske og det latinske kors representerer Guds frelsesverk
på Golgata, ved Jesus Kristus, vår Gjenløser.
Under
korset er en globus som symboliserer det verdslige regiment. Korset
og Globus Cruciger representerer Kristi seier på Golgata over det
ondes makt (1Mos 3:15; Kol 2:13-15), Jesu død og opptandelse og
Kristi herredømme over verden ved seieren på korset (Joh 19:30). I
kronen, som representerer den verdslige makt under Gud i Kristus,
finner vi trefoil
(trekløver) som er et symbol på Treenigheten – Faderen, Sønnen
og Den Hellige Ånd.
Videre
finner vi en oppreist løve som er vendt fra sinister mot dexter.
Denne løven symboliserer ”Juda Løve” – som er Jesus
Kristus. At løven har krone på hodet symboliserer at Kristus er
”kongenes Konge” – Herre over hele Guds skaperverk.
Løven
holder en øks, vendt mot dexter, d.v.s. mot vest. I det at den er
vendt mot vest ligger det også en heraldisk symbolikk. Øksen
som løven holder er en stridsøks av den typen som ble brukt i
vikingetiden. Den symboliserer øksen som var med å gi kong Olav
(”den hellige”) Haraldson banesåret da han falt i slaget på
Stiklestad og døde som martyr.
Løven
og kronen er gullfarget. Gull er kongens metall. Det er også
metallet som symboliserer udødelighet. Gull forvitrer ikke. Det
symboliserer guddommelighet.
Olav
Haraldson ble født 995 i Vestfold, ble viking og deltok i danskene
hærtokter i England og Frankrike. Han konverterte til kristendom og
ble døpt i Rouen, Normandie. Da han kom tilbake til Norge kjempet
han mot både indre og ytre motstandere før han i 1015 ble den
første virkelige konge over hele Norge. Etter å ha befestet sitt
styre, tvang han landet til å godta kristendommen. Men hans
motstandere tvang ham til slutt å flykte til Russland i 1028. Året
etter kom han tilbake til Norge og søkte å gjenvinne tronen. Han
falt i slaget på Stiklestad i 1030.
”Olav
på det landet malte korset med sitt blod…”
Olav
den hellige blir regnet som den konge som innførte kristendommen til
Norge og den kristne siviliseringen av landet begynte med hans
regjeringstid. I ettertid kom Olav Haraldson til å få stor
betydning for Norges nasjonale enhet og identitet. Etter sin død ble
kong Olav kanonisert av den katolske kirke og før reformasjonen var
Olsok, som vi feier den 29 juli hvert år til minne om kongen, en av
de viktigste helgenfester i Norge. ”Olavsøksen” i riksvåpenet
finner vi også i Den Norske Kirkes logo.
Skjoldet
symboliserer den sekulære makt. Skjoldtypen som løven (Kristus) er
satt på, er et forsvarskjold (eng. Bulwark Shield). Løven på
skjoldet symboliserer at staten (det verdslige regiment) er underlagt
Kristus. Skjoldet (den sekulære makt) og løven (Kristus)
symboliserer at staten vil forsvare kongen, folket og fedrelandet med
Kristus som den høyeste makt og Herre.
Norske
mann i hus og hytte, takk
din
store Gud!
Landet ville han beskytte, skjønt det mørkt så ut.
Alt hva fedrene har kjempet, mødrene har grett, har den Herre stille lempet, så vi vant vår rett.
Har den Herre stille lempet, så vi vant, vi vant vår rett.
Landet ville han beskytte, skjønt det mørkt så ut.
Alt hva fedrene har kjempet, mødrene har grett, har den Herre stille lempet, så vi vant vår rett.
Har den Herre stille lempet, så vi vant, vi vant vår rett.
Løven
er satt på skjoldets røde bunn. Den røde fargen er Jesu blod i den
nye pakt. Det var Jesu blod som ble utøst til syndenes forlatelse
som førte til Juda Løve’s seier på korset, ”Det er fullbrakt”.
”Denne
kalk er den nye pakt i mitt blod, som utgydes for mange til syndenes
forlatelse.”
Den
heraldiske symbolikken som ligger i at løven og øksen er vendt mot
vest, er denne:
Tabernaklet
som Moses og hebreerne reiste i ørkenen etter utvandringen fra
slaveriet i Egypt var satt opp i øst-vest retning. Inngangen til
tabernaklet var i den østlige enden. Fra øst (sinister) gikk man
mot vest (dexter) inn i tabernaklets forgård. Deretter kom en inn i
Det hellige - og til slutt Det aller helligste med paktens ark og
nådestolen i den vestlige enden av tabernaklet.
Solen
står opp i øst og går ned i vest. Gud er omtalt i Bibelen som lys.
Øst er den retningen hvorfra lyset (Gud) kommer, som solen (lyset)
og dens oppgang symboliserer (Matt 24:27). Vest er den retningen hvor
solen går ned. Vest symboliserer således retningen til Guds rike og
det evige liv - først død (solens nedgang) og deretter oppstandelse
(solens oppgang).
Løven
med kronen og ”martyrøksen” vender seg mot vest – mot døden,
Guds rike og det evige liv. Som det heter i en kjent bønn, “Det er
ved å glemme seg selv at man finner seg selv. Det er ved å dø at
man oppstår til evig liv”. Olavsøksen finner vi også i Den
norske kirkes logo.
Riksvåpenet
i Politiets logo har som skjoldholder fått fasces,
hvorfra vi også har fått ordet fascisme.
Det er et hedensk symbol på sekulær makt. Symbolet er fra det gamle
romerske riket. Skjoldholderne på sinister og dexter i politiets
logo er utstyrt med økseblad. Disse øksene er ikke stridsøkser. De
er økser til bruk for å halshugge mennesker som er (var) dømt til
døden ved halshugging. Disse øksene symboliserer straff.
Skjoldholdere av denne typen hører således ikke hjemme i politiets
logo, da det er domstolens oppgave å dømme. Politiet (regjeringen)
er den utøvende makt, domstolen er den dømmende. Domstoler har
gjerne vektskåler som sitt symbol. Vektskålene symboliserer
balanse. Men det er en annen historie.
Tabernaklet
hadde tre forskjellige
innganger før
en kom inn til Det aller helligste, det indre kammeret i tabernaklets
telt. Hver inngang hadde sin spesielle betydning og sitt spesielle
navn.
Den
første inngangen, som var den østlige, vendt mot soloppgangen, var
porten,
inngangen
til forgården, på hebraisk sha’ar,
som betyr inngangsport. Den var delt i tre, med fire støttende
søyler. Tallet tre er Guds tall, Faderen, Sønnen og Den Hellige
Ånd.
Den
neste inngangen var til tabernaklets telt - sammenkomstens telt.
Dette var døren,
på hebraisk pethach,
som førte inn til Det hellige, det første kammeret i tabernaklets
telt. Ordet pethach
(døren) brukes første gang i 1Mos 4:7. Det var kun prestene som
kunne gå inn gjennom denne døren inn til Det hellige. Ordet pethach
er
også brukt om døren til Noahs ark, den frelsens “dør” som ble
lukket før flommen kom over jorden. Et forbilde på dommens dag når
Herren Jesus kommer igjen for å dømme levende og døde.
Den
tredje og siste inngangen var forhenget,
på hebraisk pôreketh,
som
førte inn til Det aller helligste.
Det
var et forheng som tjente som vegg og skilte mellom de to kamrene i
tabernaklets telt, Det hellige og Det aller helligste. Gjennom denne
inngangen, til Det aller helligste, var det kun ypperstepresten som
hadde adgang.
Jeg
er døren*. Om noen går inn gjennom meg, skal han bli frelst. Og han
skal gå inn og gå ut og finne føde. Joh 10:9
*Egentlig,
”forhenget”(inngangen til det aller helligste med paktens ark og
nådestolen)
De
første
kristne kirkene som ble bygd ble satt opp i øst-vest
retning etter mønster
(”gulvplan”) av hebréernes tabernakel i ørkenen.
Hovedinngangen, som tilsvarte døren til Det helligste var vendt mot
øst. Man kom inn fra øst og gikk mot alteret i vest. Det var ikke
noe skille mellom skipet og alteret. Forhenget revnet i to, fra
øverst til nederst, i samme øyeblikk som da vår Gjenløser
døde
for våre
synder på
Golgatas kors.
I
tidlig middelalder ble praksisen endret. Kirkebygningen ble da satt
opp i retning vest-øst. Man kom inn fra vest og gikk mot alteret i
øst. Bakgrunnen var at i den nye pakt så var det Jesu gjenkomst man
ventet på. Han er lyset – og lyset kommer fra øst.
For
som lynet går ut fra øst og skinner like til vest, således skal
Menneskesønnens komme være. Mat 24:27
Odd
S. Beverfjord