Vi
har nettopp feiret vår Frelsers fødsel og hørt budskapet som den
himmelske hærskare først forkynte til gjeterne på marken utenfor
Betlehem, om fred blant mennesker som har nåde hos Gud.
Fred
oppnås ved forsoning hvor fiendskap har hersket. Forsoning og fred
med Gud og mennesker oppnåes ved syndenes forlatelse. Gud gir oss
sin fred ved nåden og forsoningen i Kristus Jesus, i hvem vi har
forløsningen, syndenes forlatelse, Guds enbårne Sønn som
ble gitt til soning for våre overtredelser og oppreist fra døden
til vår rettferdiggjørelse.
På
grunn av vår synd var vi fiender av Gud (Rom 5:10). Men Gud har
elsket oss så høyt at han ga oss sin enbårne Sønn til soning for
våre synder. Gud forlikte oss med seg selv i Kristus. Ordet om
korset er budskapet om forsoning og fred med Gud (2Kor 5:19).
Ved troen tar vi imot Jesus som vår Frelser og får syndenes forlatelse av Guds nåde, og del i Guds frelseverk på Golgatas kors - i Jesu død og oppstandelse. Vi er forsonet med Gud, i Kristus, han som er blitt vår fred med Gud, Faderen (Ef 2:14-18).
Ved troen tar vi imot Jesus som vår Frelser og får syndenes forlatelse av Guds nåde, og del i Guds frelseverk på Golgatas kors - i Jesu død og oppstandelse. Vi er forsonet med Gud, i Kristus, han som er blitt vår fred med Gud, Faderen (Ef 2:14-18).
Slik
som kjærlighet og rettferdighet er også nåde og miskunnhet noe som
kjennetegner Guds egenskaper – noe av hans natur. Nåde er også
Guds Ånds kraft som virker i den enkelte gjenfødte kristne til
fornyelse, styrke, rettferdiggjørelse og helliggjørelse (åndelig
vekst og modning). Det vi får av Guds nåde er noe som vi ikke har
gjort oss fortjent til, i motsetning til hva vi mottar som lønn for
en utført tjeneste, for eksempel salær eller betaling for et utført
arbeide – arbeidslønn.
Loven
gir ingen nåde. Heller ikke gir den noen belønning for å gjøre
det som den krever. Det gis ingen lønning eller påskjønnelse for
å gjøre det som loven krever. En som står for retten, siktet og
tiltalt for drap og blir funnet skyldig, kan ikke påberope seg
frifinnelse eller straffereduksjon ved å vise til alle de mennesker
han har latt være å drepe. Heller ikke kan vi påberope oss
frifinnelse for å ha kjørt for fort ved å vise til alle de gangene
vi har kjørt samme strekningen uten å ha overskredet fartsgrensen.
Det samme gjelder for alle lovbrudd, overtredelser og synder –
enten de er små eller store. Ved å gjøre det loven krever slipper
vi straff og får et harmonisk forhold til våre medmennesker og
omgivelser. Annen belønning gis ikke. Ved å betale strømregningen
unngår vi at strømmen stenges. Men vi får ikke billigere strøm
fordi vi betaler regningen før forfallsdato.
Alle
religioner har til felles at den troende må kvalifisere seg til
frelse. Religionens guddom krever at mennesket skal ha oppnådd en
viss grad av hellighet før han eller hun kan forvente å bli lagt
merke til av den tilbedte guddommen. Guden eller gudene krever et
(udefinert) mål av perfeksjon før det kan vurderes om den religiøst
troende har oppnådd en slik grad av hellighet at han kan aksepteres
som verdig til å få inngang til paradiset eller nirvana eller hva
nå de ulike religioner gir som belønning til den som lykkes i å
kvalifisere seg eller unngå straff for ikke å tilfredsstille
kravene til frelse.
Buddhismen har de fire edle ”sannheter”, som beskriver livet som en lidelse, og den åttedelte edle vei, et sett med religiøse aktiviteter og leveregler den troende skal utføre og etterleve for å komme ut av lidelsen. Makter han det ikke så får han en ny sjanse til å forbedre seg i det neste liv. Andre religioner har sine spesielle ordninger og bud som beskriver hva den troende må gjøre og ikke gjøre for å kvalifisere seg til frelse. Religiøse øvelser, ritualer, aktiviteter, seremonier, ferdigskrevne bønner, foreskrevne bønnestillinger, etc., etc. skal blidgjøre guddommen. Når den guden som blir dyrket og tilbedt mener den aktive troende har kvalifisert seg gjennom alle disse religiøse c-momentene og øvelsene, ritualene og bønnene, vil guden eller gudene akseptere den troende til frelse og la ham komme til paradis eller bli opptatt i nirvana eller annet oppholdssted i evigheten. Det er en belønning for vel utført (religiøst) arbeide i samsvar med de regler og påbud de respektive guddommer angivelig har gitt i de forskjellige hellige skrifter eller gjennom sine guruer. Alle disse religøse skriftene kan betegnes som en ”Code of Proper Bahaviour”. Begrepene ”nåde” og ”miskunnhet”, slik vi kjenner det i Bibelens nye testamente, eksisterer ikke.
Buddhismen har de fire edle ”sannheter”, som beskriver livet som en lidelse, og den åttedelte edle vei, et sett med religiøse aktiviteter og leveregler den troende skal utføre og etterleve for å komme ut av lidelsen. Makter han det ikke så får han en ny sjanse til å forbedre seg i det neste liv. Andre religioner har sine spesielle ordninger og bud som beskriver hva den troende må gjøre og ikke gjøre for å kvalifisere seg til frelse. Religiøse øvelser, ritualer, aktiviteter, seremonier, ferdigskrevne bønner, foreskrevne bønnestillinger, etc., etc. skal blidgjøre guddommen. Når den guden som blir dyrket og tilbedt mener den aktive troende har kvalifisert seg gjennom alle disse religiøse c-momentene og øvelsene, ritualene og bønnene, vil guden eller gudene akseptere den troende til frelse og la ham komme til paradis eller bli opptatt i nirvana eller annet oppholdssted i evigheten. Det er en belønning for vel utført (religiøst) arbeide i samsvar med de regler og påbud de respektive guddommer angivelig har gitt i de forskjellige hellige skrifter eller gjennom sine guruer. Alle disse religøse skriftene kan betegnes som en ”Code of Proper Bahaviour”. Begrepene ”nåde” og ”miskunnhet”, slik vi kjenner det i Bibelens nye testamente, eksisterer ikke.
Utallig såsom sand og uden måde,
som havets dybe vand er Herrens nåde,
som han mit hoved daglig overgyder:
hver morgen i min skål, en nåde uden mål
til mig nedflyder.
som havets dybe vand er Herrens nåde,
som han mit hoved daglig overgyder:
hver morgen i min skål, en nåde uden mål
til mig nedflyder.
--Thomas Kingo
I
religioner finnes ikke begrepet ”Herrens nåde”. I religion
finnes det ingen forsoning mellom gud og mennesker uten at den
troende ved sine egne gjerninger og religiøse prestasjoner anses som
gode nok og tilstrekkelig for frelse fra lidelse og reinkarnasjon
eller hva nå straffen måtte være.
Så
kommer kristendommen med sitt budskap og sier at ingen kan gjøre seg
selv i stand til å bli akseptert av Gud, hvor mye vi enn anstrenger
oss for å bli ”god” og kvalifisere oss til frelse. Skal vi
kvalifisere oss selv for å komme inn i Guds rike så betinger det at
vi er like fullkommen som Gud selv. Det hjelper ikke om vi gjør
”vårt beste”. Det finnes heller ingen som gjør ”sitt beste”.
Dersom vi er oppriktig og gjør det vår samvittighet krever, så vil
samvittigheten stadig kreve mer av oss. Det er som med kjerringa som
gikk ut i skogen for å sanke ved. ”Klarer jeg den, så klarer jeg
den,” sa hun. Til slutt ble byrden så tung at hun klarte ikke å
bære det hun hadde samlet. Dersom vi lyder vår samvittighet og gjør
det vår samvittighet krever, så vil vi til slutt segne om. Loven
blir som Sinai berg. Fjellet kan ikke flyttes. Loven blir for tung å
bære. Vi sengner om. Og enda vil ikke våre gjerninger være gode
nok til å kvalifisere oss til å bli akseptert av Gud. Dette er det
som Bibelen kaller ”lovtrelldom” eller ”lovens forbannelse”.
Vår
egen rettferdighet, dvs. våre egne ”gode” gjerninger, er som
skitne filler, sier Herren (Jes 64:6). Våre egne gjerninger vil
alltid være urene – besmittet av selvrettferdighet. Det blir
avlat. Det er det umulig for det falne mennesket å unngå. Når vi
er kommet så langt i vårt arbeide for å oppfylle loven at vi har
forstått dette og gir opp vårt forsøk på å kvalifisere oss til
frelse, da har loven gjort sitt verk. Da er vi kommet dit Guds ønsker
oss. Loven er blitt vår tuktemester til Kristus. Da kan evangeliet
og Herrens nåde overta arbeidet. ”Kom til meg, alle dere som
strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile.” Mat
11:28. Uten Kristus kan vi intet gjøre (Joh 15:4-5).
Frelsen
er noe vi ikke har gjort oss fortjent til. Det er en gave av Guds
nåde.”For av nåde er dere frelst, ved tro, og det ikke av dere
selv, det er Guds gave.” Ef 2:8
Ordet
som er oversatt til nåde i Det nye testamentet er karis (charis).
Strong’s Concordance forklarer det slik: graciousness
(as gratifying), of manner or act (abstract or concrete;
literal, figurative or spiritual; especially the divine influence
upon the heart, and its reflection in the life; including gratitude):
- acceptable, benefit, favour, gift, grace (-ious), joy liberality,
pleasure, thank (-s, -worthy).
Nåde
kan også uttrykkes som Guds tilgivende miskunnhet. Nåde
og miskunn er noe vi får del i når vi har syndet. Når vi synder
bryter vi med en etisk og moralsk normgivende standard. Men Gud har
en gave til oss som kalles tilgivelse. Det gis av Guds nåde og
miskunn. Nåden er ikke gaven, men den utløsende egenskap ved Gud
som gir gaven. Vi blir tilgitt av Guds nåde og miskunnhet.
For
å kunne få tilstrekkelig forståelse av nåde må vi gå tilbake
til tabernaklet i det gamle testamentet. Slik som Guds frelseverk i
Kristus på Golgata er evangeliets hjerte og sentrum i den nye pakt
(Luk 22:20), slik var tabernaklet (og senere templet) sentrum i den
gamle pakt.
Tabernaklet besto av tre hoveddeler: De to første
var i tabernaklets telt. Det var det aller helligste og det hellige
(som også kaltes den indre forgård). Den tredje delen var den ytre
forgård. Det aller helligste inneholdt paktens ark. Et forheng
skilte det aller helligste fra det hellige. I det hellige var
røkelsesalteret, skue-brødsbordet, og
lysestaken (menorah).
I den ytre forgård var renselseskaret og brennofferalteret.
Tverrsiden av gjerdet som vendte mot øst,
mot soloppgangen, med inngangen, kaltes på hebraisk skulder. Den
nordlige og den sørlige langsiden kaltes ribber, (som på mennesker)
og tverrsiden som vendte mot vest,
mot solnedgangen, kaltes hofte.
Ordet som ofte er
blitt oversatt til "hjerte" i våre
bibler, som i Sal 40:9, er ordet for involler på hebraisk, og viser
til tabernakelteltet med sin innredning, som er et bilde på Guds
”hjerte" og "sjel", Guds hellighet og hans vesen.
Innenfor
forhenget, i det aller helligste, stod paktens ark med nådestolen.
Dette var Guds hjerte, Faderens favn og hans skjød livets kilde (Joh
1:18), Yahwehs bolig blant Israels folk.
Lokket
på arken ble kalt nådestolen, kaporet,
som betyr å tørke bort. Det viser til renselse fra synd gjennom
syndenes forlatelse ved Guds barmhjertighet og nåde i Kristus. Nåde
og miskunn (eng. ’grace’ og ’mercy’) er nært beslektede
begreper og er brukt vekselsvis i King James Version (KJV).
Nådestolen, som i KJV er oversatt til
’mercy seat’, var det sentrale i tabernaklet. Derfor kalles det
kristne evangeliet også Guds nådes evangelium (Apg 20:24).
Kjerubene skal skygge over nådestolen med sine
vinger . . . mot nådestolen skal kjerubenes ansikter være vendt.
2Mos 25:20
Bare ypperstepresten hadde adgang til det aller
helligste. Det skjedde en gang i året, på forsoningsdagen (Hebr
9:6-7). Da stenket han blod fra offerlammet på nådestolen. Det var
et bilde på det som skulle skje på Golgatas kors (1Mos 3:15; Jes
53:5). Kjerubenes ansikter var vendt mot blodet på nådestolen.
Dette pekte frem mot Guds frelsesverk på Golgata. Ved dette viste
Gud at det eneste offer han ville se og den eneste gjerning han ville
godta som tilgivelse for synd, og deretter rettferdiggjørelse, var
det offer Jesus bar frem da han tok våre synder på sitt legeme og
som Guds lytefrie offerlam sonet straffen for våre synder på
Golgatas kors.
I paktens ark var stentavlene med de ti bud, en
potte med manna og Arons stav (4Mos 17:8). Lokket på paktens ark,
nådestolen, dekket Guds vilje og lov, som mennesket ikke kan
oppfylle. Loven ble oppfylt i Kristus. Slik er Kristus blitt vår
rettferdighet for Gud.
Hele tabernaklets konstruksjon var et bilde av
Kristus og Guds frelsesplan på Golgatas kors for menneskets
forløsning, og det var et bilde på Kristus i menigheten,
fellesskapet mellom Jesus Kristus, vår Frelser og Gjenløser, og
alle de troende. I evangeliet etter
Johannes står det skrevet: "Og Ordet ble kjød og tok bolig
iblandt oss ..." og "av hans fylde har vi alle fått, og
det nåde over nåde. For loven ble gitt ved Moses, nåden og
sannheten kom ved Jesus Kristus. Ingen har noensinne sett Gud, men
den enbårne Sønn, som er i Faderens skjød, han har forklaret ham.”
(Joh 1:14a,16-18)
Ordene "tok bolig iblant oss" betyr
egentlig "tabernaklet (verb) iblant oss". "Loven"
er budene og forskriftene, inkludert renselses- og offerseremoniene
og ritualene for tabernaklet (og senere templet). "Sannheten"
referer til 2Mos 34:6 hvor det står skrevet, "Herren [Yahweh],
Herren [Yahweh] Gud [el] er barmhjertig og nådig, langmodig og rik
på miskunnhet og sannhet." Ordet "sannheten" i Joh
1:17 betyr her forsikring, troverdighet, visshet. "Faderens
skjød" er det aller helligste med paktens ark og nådestolen i
tabernaklet. Jesus var i det aller helligste - i Faderens skjød -
Guds ”hjerte”. At Jesus har ”forklart” (ham), betyr at Jesus
har åpenbart Guds mysterium, det vil si Guds frelsesplan, som var
skjult i tabernaklet/templet. At "sannheten" kom ved Jesus
Kristus, betyr at Jesus "bekreftet" og beviste at det som
Gud hadde talt gjennom Moses og profetene var sant. Tabernaklet, som
var et bilde på Kristus, ble levende. Den kristne menighet som
består av alle kristne som er født på ny og har fått Den Hellige
Ånd i sitt hjerte som pant på at de er Guds barn (Ef 1:13; Joh
1:12-13) er nå Guds levende tempel, dvs. hans tabernakel (1Kor
3:16).
Hellighet er en tilstand som gjenspeiler
karaktertrekk som igjen forholdes til en etisk og moralsk normgivende
standard. Denne standarden er forskjellig for de ulike religioner.
Noen har kanskje lest boken ”Peace Child” (av Don Richardson)
eller sett filmenversjonen om Sawi-stammen på Ny-Guinea, hvor
bedrageri og forræderi var regnet som attraktive karaktertrekk. Da
misjonæren fortalte om Jesus og kom til fortellingen om Judas,
klappet tilhørnerne i hendene og beundret Judas. Så dypt hadde
dette folkeslaget sunket. Andre kjenner til islams gudommelige påbud
om å drepe Allah’s fiender (dvs. alle som ikke tror på Allah og
Mohammed). Å drepe vantro som har spottet Allah vil gjøre den
troende fullt kvalifisert til å bli akseptert av Allah og sikre
inngang til denne guddommens imaginære paradis.
Tilbedelsen
og gudstjenesten i hedenske religioner inkluderer ofring for å
blidgjøre guddommen og hindre at guden eller gudene sender ulykke
over menneskene eller økonomisk uår og hungersnød eller annen
elendighet. Det er en rekke ritualer og forordninger, krav og bud som
må iaktaes for å sørge for guddommens velbefinnende. Dersom
menneskene ikke oppfyller guddommens krav, kan det få alvorlige
følger. For eksempel måtte aztekerne ofre en jomfru hver kveld for
at sola skulle stå opp neste morgen. De norske vikingene ofret
treller for blidgjøre gudene.
Noen
av disse religiøse guddommenes fellestrekk er at de trenger
mennesker til å ta vare på seg. Tenk bare på lover som blir
vedtatt i vår tid. Blasfemilover blir vedtatt for å beskytte
religionens gud. Islams gud, Allah påbyr muslimer å drepe de som
spotter ham. Han tar seg selv svært høytidelig og blir lett
fornærmet, men han er ikke så mektig at han kan beskytte seg selv.
Mennesker (dvs. troende muslimer) må ta vare på hans interesser og
sørge for at han har det bra. I andre religioner må de hengivne
også gi gudene mat, som om de var små, hjelpeløse barn. Dette
skjer i vår tid i moderne stater med en skolert og opplyst
befolkning. Mennesker har skapt gud i sitt eget bilde. Slik de selv
er, tror de Gud er. De gir Gud sine egne personlige karaktertrekk og
etiske og moralske kvaliteter. De dyrker en avgud.
I
Jobs bok leser vi om hans tre venner som anklaget Job for å ha
syndet og at det var derfor ulykkene kom over ham. Det var Guds
straffedom. Men de kunne ikke fortelle Job hva det var han hadde
gjort galt. Job tilbakeviste deres anklager og mente han ikke hadde
gjort noe som fortjente de ulykker han ble utsatt for. Da diskusjonen
mellom Job og hans tre venner var over, kom den fjerde personen,
Elihu inn på scenen og satte tingene på plass (kap. 32-37). Elihu
forklarte hvem som ble skadelidende av våre synder.
De tre menn svarte ikke Job mere, fordi han var
rettferdig i sine egne øyne. Da opptentes Elihus vrede -- han
stammet fra Bus og var sønn av Barak'el, av Rams ætt. Mot Job
opptentes hans vrede, fordi han holdt seg selv for å være
rettferdig for Gud, og mot hans tre venner opptentes hans vrede,
fordi de ikke fant noe svar og allikevel dømte Job skyldig. (- - -)
Og Elihu tok atter til orde og sa: Holder du det for rett, du som har
sagt: Jeg er rettferdigere enn Gud, at du sier: Hva nytter det meg,
hva gagn har jeg av at jeg ikke synder? Jeg vil gi deg svar, og dine
venner med deg. Vend ditt øye mot himmelen og se, gi akt på skyene
høyt over deg. Om du synder, hva gjør du ham med det? Og er dine
overtredelser mange, hva skade volder du ham? Er du rettferdig, hva
kan du gi ham, hva mottar han av din hånd? Bare for et menneske, din
likemann, kan din ugudelighet ha noe å si, og bare for et
menneskebarn din rettferdighet. Job 32:1-3; 35:1-8
Dersom noen sier, Jeg elsker Gud, og han hater
sin bror, da er han en løgner; for den som ikke elsker sin bror, som
han har sett, hvordan kan han elske Gud, som han ikke har sett? Og
dette bud har vi fra ham at den som elsker Gud, skal og elske sin
bror. 1Joh 4:20-21
Mennesket
er ikke til for lovens skyld. Loven er til for menneskets skyld (Mat
2:27). Straffeloven i et sivilisert samfunn er til for å beskytte
mennesker – ikke for å beskytte Gud. Gud skapte ikke menneskene
fordi han hadde behov for underholdning og omsorg, eller for å ha
noen å herske over og gjøre livet vanskelig for og derved styrke
sin selvfølelse. Men mange tilber en gud som er så liten at han
trenger menneskers beskyttelse. For eksempel har de islamske stater
krevd at FN forbyr kritikk av deres religion, islam. Andre stater med
offentlig statsreligion har også slike lover. Norge hadde en slik
lov (strl § 142) inntil mai 2015.
I hymnen ”Rock of
Ages” skriver Augustus Montague Toplady (1740–1778), “Not the
labour of my hands, can fulfill Thy law's demands; Could my zeal no
respite know, could my tears forever flow, all for sin could not
atone; Thou must save, and Thou alone.”
Jeg
kjenner en mann som i en periode i sitt liv, mange år før han ble
kristen, var svært religiøs. Han satte opp en liste hvor han
graderte menneskelige egenskaper og karaktertrekk. Til å begynne med
var det intelligens som var øverst på listen. Nederst var dårskap
og idioti. Han beundret akademikere, særlig leger. Akademikere og
professorer var så intelligente og kloke. I en annen skala satte han
ærlighet øverst og løgnaktighet nederst. Så endret han listen og
satte kjærlighet øverst og menneskeforakt nederst. Disse listene
med gradering av menneskelige egenskaper og karaktertrekk brukte han
på seg selv. Han var ikke villig til å kutte av så mye som en
millimeter på fullkommenhetens målestokk. Det skulle være
fullkommen intelligens, fullkommen ærlighet, og fullkommen
kjærlighet. Men han fikk snart se at han ikke nådde opp til sin
egen hjemmelagde fullkommenhets målestokk. Dess mer han målte sine
egne prestasjoner og egenskaper opp mot fullkommenhetens målestokk,
dess verre ble hans åndelige og etiske tilstand. Det gikk bare
nedover på skalaen. Han foraktet seg selv fordi han kom til kort.
Men han brukte også denne målestokken på andre mennesker. Ingen
var fullkomne. I hans øyne var alle mennesker idioter og løgnere og
full av menneskeforakt. Han begynte å forakte mennesker fordi det
var ingen som nådde opp til den målestokken han brukte på seg selv
og andre. Men det var sin egen selvforakt han projiserte på andre.
Han så sine egne feil og mangler (synder) hos andre, men uten at han
forstod det.
Som
det gamle ordtaket sier, ”På seg selv kjenner man andre”. Eller
som Jesus sier det, ”Døm ikke, for at dere ikke selv skal bli
dømt. For med den dommen dere dømmer med, skal dere selv bli dømt,
og med det samme mål som dere selv bruker, skal det bli målt opp
tilbake til dere. Og hvorfor ser du flisen i din brors øye, men
merker ikke bjelken i ditt eget øye? Eller hvordan kan du si til din
bror: La meg ta splinten ut av ditt øye; og se, det er en bjelke i
ditt eget øye. Hykler! Ta først bjelken ut av ditt eget øye, så
kan du se klart nok til å ta flisen ut av din brors øye.” (Mat
7:1-5)
I sin bok, ”Stengrunden” sammenlikner Bo
Giertz kampen mot synden og helliggjørelse i egen kraft med en som
har bygget seg et nytt hus og går i gang med å rydde på tomten.
Han bruker spade og hakke og rydder bort stein og ville busker. Men
når mennesket arbeider i sitt hjertes åker, går det etter hvert
opp for ham at det blir mer stein dess mer han graver. Han finner
stadig nye synder hos seg og det blir vanskeligere å rydde dem bort
jo dypere ned han graver. De sitter fast i hans indre. Å bryte med
alkoholmisbruk, banning og vanhelligelse av sabbaten – det kan gå
på en kveld. Men hovmodet, lysten til å snakke vel om seg selv og
finne feil hos andre, slikt sitter fast ennå etter lang tids hard
kamp.
Så en dag når han kjemper med synden og bryter
stein på hjertets åker så svetten siler, i håp om at han nå skal
bli kvitt de siste syndesteinene og få se at det begynner å vokse
for alvor, da setter han spaden fast i stein. Han går omkring,
graver rundt, skraper og forsøker på nytt. Da går den forferdelige
sannheten opp for ham: det er steingrunn hele veien. Han har kjørt
ut lass på lass med løse steiner og tømt dem utenfor gjerdet, men
har ennå ikke klart å få til en hage som kan begynne å bære
frukt for Gud. Han har bare blottet en steinhelle av granitt, hvor
det aldri noensinne kan vokse et nyttig tre.
Dette er steingrunnen, den fordervede natur som
står igjen når mennesket har kvittet seg med alle sine bevisste
synder – de synder som andre mennesker kan se. Steingrunnen gjør
at mennesket er en like stor synder for Gud selv om han har tilbudt
ham det ytterste han kan makte av lydighet og hengivelse.
Når mennesket står på steingrunnen, har han tre
muligheter å velge mellom. Han kan gå bort i vantro som Judas. Det
fører til døden. Han kan fuske med rydningsarbeidet som fariséerne.
Da plukker han bort de steinene som mennesker kan se. Han blir
edruelig, ærlig og samvittighetsfull. Siden sper han på med litt
jord av egen rettferdighet og planter slike blomster som lukter godt
for hans egen nese: elskverdighet, hjelpsomhet, store bidrag til
misjonen, ivrig arbeide i Guds rike, vitnesbyrd og preken, eller
kanskje en ytterlig strenghet i mat og drikke. Så går han der blant
sine blomster og anser at arbeidet med helliggjørelsen er ferdig.
Men for Gud ligger steingrunnen bar, og på dommens dag er blomstene
forlengst visnet.
Mennesket glemmer at våre gode gjerninger er Guds
gave til oss – ikke vår gave til Gud. “Vi er hans verk, skapt i
Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt
ferdige for at vi skal vandre i dem.” (Ef 2:10) Det er Gud som gir
oss visdom, kunnskap og forstand til å se hva som er hans vilje og
som også gir oss midler og styrke til å utføre dem. (Joh 15:4-5)
Roser vel øksen seg mot den som hugger med
den, eller gjør sagen seg stor mot den som drar den? Som om staven
svinget den som løfter den, som om kjeppen løftet den som ikke er
av tre [dvs. mannen som har den i hånden]. Jes 10:15
Det finnes to ufravikelige sikre tegn på at en har forfalsket målestokken. Det ene er at en anser seg selv, sine gjerninger og sitt liv for å være så bra at en blir stående for Gud. Det andre er at en kaller det for rett som Guds Ord kaller urett.
Den tredje vei å gå når en står på
steingrunnen finnes i nådens evangelium.
Utenfor Jerusalem ligger en klippe av naken, gul
stein, stygg og hard som en dødningeskalle. På denne klippen ble
det for lenge siden reist et kors. På det korset naglet de fast og
korsfestet den eneste som hadde vært rettferdig og oppfylt loven.
Dette lot Gud skje, for å vise at han var rettferdig – at synd
følges av forbannelse og straff og at han ikke fusker med
hellighetens og fullkommenhetens målestokk. Men så forunderlig er
Gud at han lot hele ondskapens forbannelse ramme den eneste uskyldige
som frivillig gikk i døden. Han ble en forbannelse for vår skyld.
Der kjøpte han oss fri og gjenløste oss fra lovens forbannelse. Han
ble gjort til synd for oss for at vi, i ham, skulle være rettferdige
for Gud. Våre synder tok han på sitt legeme og bar dem opp på
korsets tre, og i hans sår har vi fått legedom for vår sjel.
“Også dere, som var døde i deres synder og
i deres uomskårne kjød, har Gud gjort levende sammen med Kristus,
ved at han har tilgitt dere alle overtredelser, og han har utslettet
skyldbrevet som var imot oss, det som vitnet mot oss, det tok han
bort idet han naglet det til korset. Og da han hadde avvæpnet
maktene og fyrstedømmene, stilte han dem åpenlyst til skue, idet
han triumferte over dem på korset.” Kol 2:13-15
Golgata-klippen er verdens helligste sted.
Lydighetens vei fører til dens fot. Der står du som en stymper,
akkurat som Peter stod der på langfredag og så dem korsfeste den
Herre som han ikke hadde klart å følge. Der blir det åpenbart at
ikke en gang Herrens beste disipler er ham verdige. De er alle
forrædere og frafalne som er medskyldige i hans død. Men der blir
det også åpenbart at Herren selv bar fram en forsoning for deres
synder.
Der lydighetens vei slutter ved Golgatas fot med
dommen over oss, der får hver den som tror på evangeliet om Jesus
Kristus – nådens evangelium – komme opp på forsoningsklippen.
Der begynner nådeveien, den nye, hellige vei gjennom forhenget inn
til det aller helligste som er innviet ved Jesu blod.
Steingrunnen i hjertet behøver derfor ikke bli
grunnen til en dom over oss. Den kan bestenkes med Jesu blod, slik
som Golgata ble forvandlet fra en galgebakke til en forsoningsklippe
den dagen blodsdråpene rant fra Jesu legeme på korset – den nye
pakts nådestol. Da tegner Gud korsets tegn over den onde
steingrunnen og gjør mennesket rettferdig i Kristus. Hele
steingrunnen løftes over og hviler på forsoningsklippen.
Steingrunnen forblir hard som stein. Mennesket, slik det er av
naturen, forblir en synder i sitt vesen. Men straffen er sonet,
syndeskylden er tatt bort, forbannelsen er hevet. Frimodig som et
barn kan vi komme inn for Guds åsyn i det aller helligste, til
nådestolen i tabernaklets innerste kammer, til Guds hjerte, Faderens
skjød, og i takknemlighet over forsoningens under begynner vi å
leve til vår Frelsers ære. Da kommer troens frukter fram.
Jeg vil gi dere et nytt hjerte, og jeg vil gi
en ny ånd i deres indre, og jeg vil ta steinhjertet ut av deres kjød
og gi dere et hjerte av kjøtt. Min Ånd vil jeg gi i deres indre, og
jeg vil gjøre at dere følger mine bud og holder mine lover og gjør
etter dem. Esek 36:26-27
Et nytt jordsmonn har lagt seg over steinhellen i
hjertet. Det er troens gode jord som vannes av nåden. Der begynner
det langsomt å vokse det som før aldri ville gro. Gud gir vekst.
Salig er den hvis overtredelse er forlatt, hvis
synd er skjult. Salig er det menneske som Herren ikke tilregner
misgjerning, og i hvis ånd det ikke er svik. Da jeg tidde, ble mine
ben borttæret, idet jeg stønnet hele dagen. For dag og natt lå din
hånd tungt på meg, min livssaft svant som ved sommerens tørke. Jeg
bekjente min synd for deg og skjulte ikke min skyld, jeg sa: Jeg vil
bekjenne mine misgjerninger for Herren. Og du tok bort min
syndeskyld. Salme 32:1-5
Fred
være med hver den som elsker Herrens åpenbarelse og venter på hans
gjenkomst.
Og Ånden og bruden sier: Kom! og den som hører
det, si: Kom! og den som tørster, han komme, og den som vil, han ta
livsens vann uforskyldt. Åp 22:17
Med
dette ønsker jeg alle SC’s bidragsytere og gjester og besøkende
et godt nytt år!
Vår
Guds og himmelske Faders kjærlighet og vår Herre Jesu Kristi nåde
og den Hellige Ånds samfunn være
med alle i det nye året – og i alle årene som kommer – og i
evighet.
Herren
kommer! Maranatha!
Odd
S. Beverfjord