Jesus
sier at det evige liv er å kjenne den eneste, sanne Gud og ham som
Gud har utsendt, Jesus Kristus. (Joh 17:3) Hvis man ikke er sikker
på hvem Gud er, kan man da si at man kjenner Gud? Og hvis man ikke
kjenner Gud, har man da evig liv?
Blant
biskoper og teologer og lærde diskuteres det om Koranens Allah og
Bibelens Gud er en og samme guddom. Guds navn og hans karakter og
personlige egenskaper debatteres og studeres for å finne ut hvem Gud
er.
Dersom barn ikke er sikker på hvem som er deres far og ikke ser forskjell på sin egen far og nabobarnas far, kjenner barna da sin egen far? Kjenner biskopene og teologene den eneste sanne Gud?
Dersom barn ikke er sikker på hvem som er deres far og ikke ser forskjell på sin egen far og nabobarnas far, kjenner barna da sin egen far? Kjenner biskopene og teologene den eneste sanne Gud?
De
lærde (inkludert paven) antar at siden muslimene tilber én Gud så
er de svært nær kristne i sin tro. Det viktige er ikke troen på at
Gud er én, men om deres Gud er sann eller falsk. Dernest er det
hvordan de troende oppfatter og beskriver Guds karakter. Satan tror
også - og skjelver! Satan tror på evangeliet om Jesus Kristus. Han
ikke bare tror, han VET det er sant. Han var til stede da Jesus ble
korsfestet. Han har vært med helt fra begynnelsen.
Bibelen
sier at Gud elsket verden så høyt at ga sin Sønn, den enbårne,
til å bli korsfestet for våre synder og gjenoppstå fra døden til
vår rettferdiggjørelse, for at hver den som kommer til tro på ham
ikke skal fortapes, men ha evig liv. Koranen sier at Jesus ikke var
Guds Sønn og ble ikke korsfestet for våre synder. Bibelens Gud
elsker jøder. Koranens ”Allah” hater jøder. Biskoper og kristne
teologer mener dette er en og samme guddom og at Koranen og Bibelen
har samme inspirasjonskilde. Jeg er fristet til å spørre, hvor dum
går det an å bli?
Hva
sier Jesus vi skal kalle Gud når vi påkaller ham i bønn? Vi skal
kalle Gud vår far (”Fader vår”)! Jesus sier vi er hans søsken
og at hans far er vår far. Kjenner vi vår far? Paulus sier vi har
et intimt far/barn forhold til vår himmelske Fader. Vi kaller ham
pappa! (Rom 8:15; Gal 4:6) Kan vi kalle noen vi ikke kjenner for pappa?
Så hvorfor diskuterer biskoper og lærde og religiøse ledere hva og
hvem Gud er og hva han heter? Når de ikke vet hva som er Guds navn –
kjenner de da Gud? Er han pappa’n deres?
Ja,
Gud har mange navn. Men på hebraisk (og gresk) er navn det samme som
person. Uttrykket ”i Jesus navn” betyr ”i hans (Jesus) person”.
Elohiym skapte himmelen og jorden.
Moses lærte å kjenne Gud som Yahweh. Abraham kjente ikke Gud under
det navnet (2Mos 6:3). Abraham tilba El Elyon – den høyeste Gud.
Vi kjenner Gud som vår Fader i Kristus
Jesus. Vi er Guds barn (Joh 1:12,13). Vi kan kalle ham pappa! Så
nært er vårt forhold til vår Skaper og Gud, i Kristus. Den Hellige
Ånd, som veileder oss til Sannheten, viser oss forskjell på vår
egen far og nabobarnas far.
Allikevel,
hvor godt vi enn kjenner vår himmelske Fader i Kristus Jesus er det
lett å bli ført på avveier. Bibelen sier også at det skal skje et
stort frafall i de siste tider, før antikrist trer fram på scenen,
og mange falske profeter og lærere skal forføre mange. Dersom vi
lever i de siste tider, som mange kristne tror, så er det mange
falske lærere og falske profeter blant oss. Og vi ser dem og hører
dem. Men det ser ikke ut til å oppta ”pastorer” og kristenledere
i nevneverdig grad. Det kan derfor være nyttig med klargjøringer
fra bibeltro apologeter som kjenner Herren og strider ”for den tro
som ble overgitt de hellige” (Jud 1:3). En av disse er Dr. Robert
A. Morey.
Dr.
Robert Morey er en kristen apologet og grunnlegger av California
Biblical University og Seminary. Han er forfatter av ”The Islamic Invasion” og har skrevet over 40 bøker. Dr. Morey er
en internasjonalt anerkjent apologet og teolog og en av
kristendommens øverste forsvarere. Her presenteres i norsk
oversettelse en artikkel hvor han tar opp spørsmålet om Allah er
den sanne Gud. Det er nyttig kunnskap for troende kristne i en tid
med forførelser, forvirring og frafall.
For
mer om Dr. Morey og islamdebatt, og en video hvor spørsmålene i
artikkelen blir diskutert med en islamsk lærd, se:
http://www.faithdefenders.com/mediacenter/videos/Islam-Debate.html
Odd
S. Beverfjord
Er
Koranens “Allah” den sanne Gud?
av
Dr. Robert A. Morey
Originalens
Tittel: “Is the "Allah" of the Qur'an the True Universal
God?”
Del
1
Introduksjon
Kunsten
å stille spørsmål er selveste sjelen og substansen i all lærdom
og forskning. Å stille spørsmål er den eneste måten hvorpå man
kan finne ut om Sannheten i enhver religion, inkludert Islam. Vi bør
alltid huske at Sannheten aldri er redd for etterforskningens søkelys
I
den hensikt å finne svaret på samtaleemnet i vår dialog, må vi
være villige til å stille noen svært tøffe spørsmål. Vi må
trenge dypt inn i Islams kilde. Vi må være villige å la historie
og vitenskap besvare våre spørsmål isteden for blindt å følge
den trangsynte dogmatismens diktater.
Koranen
og spørsmål
Vi
erkjenner at dette vil bli særlig tøft for muslimer, fordi Koranen
forbyr dem å stille spørsmål om deres egen tro. De er advart om at
dersom de begynner å stille spørsmål, så kan de miste sin tro på
Islam.
Ӂ,
dere som tror! Still ikke spørsmål om noe dersom det er gjort klart
for dere. Det kan gi dere vanskeligheter. Noen mennesker før dere
stilte slike spørsmål, og av den grunn mistet de sin tro.” –Surah
5:101-102 (Fritt oversatt fra engelsk
tekst. –overs. anm.)
I
sin velkjente kommentar til Koranen, advarer Maududi muslimer mot å
trenge for dypt inn i Islam.
Den
Hellige Profet selv forbød folk å stille spørsmål...så forsøk
ikke å gå for dypt inn i slike ting.
—The
Meaning of the Qur'an, Maududi, vol. III,
pgs. 76-77.
Spørsmålene
var ikke problemet. Det var svarene som var “gjort klart” som
gjorde at folk mistet troen på Islam. Når folk ber deg om ikke å
stille spørsmål fordi du miste troen på svarene når du finner
dem, da er det noe de forsøker å skjule.
Bukhari’s
Hadith sier oss hvordan Muhammed svarte dem som stilte ham spørsmål:
Profetens
ble spurt om ting han ikke likte [å få spørsmål om], og når
spørsmålstilleren ikke ga seg, ble profeten sint. (Vol. 1, no. 92)
Profeten
ble sint og han ble rød i kinnene og ansiktet. (Vol. 1, no. 91)
”Allah
har hatet dere...[for] å stille for mange spørsmål.” (Vol.
2, no. 555; og vol. 3, no. 591)
Vi
må spørre oss selv: Hva slags gud er Allah som hater mennesker for
å stille spørsmål? Dette er ikke som Bibelens Gud, som oppmuntrer
oss til å søke, spørre, og banke på.
Hvorfor
blir Muhammed beskrevet som en som hater de som stilte ham spørsmål?
Hvorfor ble folk advart mot å stille noen som helst spørsmål? Hva
er det Islam forsøker å skjule? Er Islam så svak at bare det å
stille spørsmål truer med å utslette den? Antar muslimer at blind
tro er veien til Islam?
Frihet
til å spørre
Heldigvis,
vi lever i et land hvor vi har frihet til å stille alle de spørsmål
vi måtte ønske. Vi har frihet til å trenge dypt inn i Islams
utspring, dens gud og den religiøse seremonier helt til vi finner
svaret. Ganske visst, en hvilken som helst muslim som unnlater å
stille spørsmål om Koranens og Islams kilder vil gjøre seg skyldig
i blind fanatisme og grov uforstand. En muslim bør huske på, at
dersom hans religion er sann, da er det intet å frykte ved å stille
spørsmål.
De
vantros utfordring
Ifølge
Koranen avviste de vantro på Muhammeds tid Koranen fordi den bestod
av gamle historier og myter.
Men
de vantro sier, ”Dette er ikke noe annet enn en løgn som han har
funnet på, og andre har hjulpet ham med det.
...Eldgamle
beretninger, som han har latt nedskrive; og de er blitt diktert for
ham morgen og kveld.” (Surah
25:4-5)
Anklagen
er helt klar: Koranen er ikke en ‘åpenbaring” som er brakt ned
til Muhammed fra himmelen, men et falskneri sammensatt av tidligere
eksisterende historier. Kilden til materialet som ble funnet i
Koranen var deres hovedpunkt i anklagen.
Koranens
svar
[I
det som her følger referer Morey i hovedsak til den bristisk-indiske
lærde, Abdullah Yusuf Ali (1872-1953). Yusuf Ali, født i Bombay,
India, var utdannet ved Bombay University (BA 1891), og St. John’s
College, Cambridge (BA og LLB 1895, MA og LLM 1901) og var bl.a.
rektor ved Islamia College i Lahore i 1925-7 og 1935-7. Han lærte
arabisk og koranen i ung alder, og takket være utdannelsen i Free
Church of Scotland, lærte han også latin og gresk. Han holdt en
serie forelesninger i London. For en av disse, over emnet “indiske
muslimer”, ble han tildelt Royal Society of Arts Silver Medal i
1907. Senere publiserte han disse forelesningene i en bok. Han var
også utsending til Folkeforbundet i 1928. ‘Abdullah Yusuf ‘Ali
er kjent for sin tolkning av og kommentarer til koranen, som ble
publisert i årene 1934-1937. Hans oversettelse av koranen til
engelsk er en av de mest kjente og brukte i den engelsk-talende del
av verden. --Overs. anm.]
Hvordan
møtte Koranens forfattere denne anklagen at Koranen ikke er en
‘åpenbaring” som er brakt ned til Muhammed fra himmelen, men et
falskneri sammensatt av tidligere eksisterende historier?
Overraskende nok, alt de gjorde var å angripe karakteren og
personligheten til de som førte anklagene, for deretter å gjenta at
Koranen var brakt ned fra himmelen.
I
sannhet, det er de som har fremsatt ondskap og løgn. (Surah 25:4)
Si:
”Koranen ble sendt ned av Ham som kjenner mysteriene som er i
himlene.” (Surah 25:6)
I
sin kommentar konstaterer Yusuf Ali,
3058
I sin forvillede arroganse sier de, ”Vi har hørt slike ting før:
det er eventyr som kommer fra eldgamle tider: de er gode som
tidsfordriv og underholdning, men hvem tar dem alvorlig?”
3059
Svaret er at Koranen forkynner åndelig kunnskap om det som vanligvis
er skjult for menneskers syn, og slik kunnskap kan bare komme fra
Allah for hvem alene skapelsens mysterie er kjent.
Spørsmålene
om Koranens kilde er avgjørende for hvorvidt Islam er sann eller
falsk. Hvorfor? Den kjente muslimske kommentator Maududi forklarer:
Dette
er tydeligvis et vektig argument. For der kan ikke finnes noe bedre
bevis for profetkallets ”bedrageri” enn å spesifisere dets
kilde. Men det synes merkelig at ikke noe argument er blitt fremsatt
for å imøtegå denne anklagen, bortsett fra kun en benektelse, som for
å si, ’Dine anklager er uforskammet løgn: Du er ondskapsfull og
urettferdig som kommer med en slik falsk anklage mot vårt Sendebud;
for Koranen er Allahs Ord, han som kjenner alle himmelens og jordens
hemmeligheter. —The
Meaning of the Qur'an, Maududi, vol. III, pgs. 178-179.
Spørsmålet
om hvorvidt Islam hentet sin tro og seremonier fra himmelen eller fra
jorden er avgjørende. Dersom den har skaffet seg sin gud, sine
ritualer og seremonier, og sine doktriner fra tidligere eksisterende
hedenske religioner, da vil dens krav på å ha blitt ”brakt ned
fra himmelen” rase sammen.
Grunnleggende
prinsipper
- Vi kan alle være enige i det felles utgangspunkt: Koranen er litteratur.
- Vår fortolkning av Koranen er underlagt de samme analytiske og eksegetiske regler som styrer fortolkningen av en hvilken som helst litterært verk: grammatikk, syntax, litterær kontekst, historisk og kulturell sammenheng og bakgrunn.
- En litterær regel er at når en bok refererer til noe uten å forklare det til leseren, så betyr det at forfatteren forutsetter eller tar for gitt at dette er så velkjent at forklaring ikke er nødvendig.
- Koranen henviser til guder, folk, steder, og ting som ikke noe sted er forklart eller definert innen Koranen selv.
- Koranens forfattere gikk ut ifra at enhver allerede kjente til disse ting og at det derfor ikke var behov for noen forklaring.
- Det er mange avsnitt i Koranen som ville være uforståelig om man ikke gikk utenfor Koranen til det før-islamske Arabias historiske og religiøse samfunn.
- Alle lærde anvender før-islamsk historie for å forklare Koranens innhold.
Hvilken
type litteratur er Koranen? Er det en rasjonell avhandling eller en
historisk skildring? Er det sangbok eller diktsamling? Hva er den?
Koranens forfattere forteller oss at den primært er sammensatt av
vakre historier. I sannhet, dersom man fjernet alle de ”vakre
fortellingene” fra Koranen, så ville den bli redusert til noen
sider med trusler og advarsler.
Vi
forteller dere de mest vakre historier i det som vi åpenbarer for
dere i denne Koran. (Surah (12:3)
Hvorfra
kom disse historiene? Ble de ”brakt ned” fra himmelen eller ble
hentet fra gamle myter og sagn?
Mange
forskere er enige om at historiene man finner i Koranen er hentet fra
arabiske, jødiske, persiske og kristne legender og myter. Med andre
ord, de kom ikke fra himmelen, men fra jorden. Deres kilde er ikke
Gud (Allah), men menneskelige historiefortellere. Dette er grunnen
til at mange forskere betrakter Koranen som en fantasifull bok med
gamle sagn og myter.
Dette
kommer ikke som noen overraskelse på noen som faktisk leser Koranen.
Den er hovedsakelig sammensatt av gamle fabler og myter som ruller
sammen navn, tidspunkter, hendelser og steder fra bibelsk og sekulær
historie til usammenhengende fantasier. Slik fantastiske fortellinger
som ungdommene i hulen, hunkamelen, apefolket og nattreisen er kun
uklare forvrengte refleksjoner av de originale fortellinger.
Et
eksempel: Yusuf Alis oversettelse og kommentar av Koranen er velkjent
og akseptert over hele verden. I sin tekstkommentar, sporer han
Koranens historier tilbake til de originale arabiske, jødiske,
persiske og kristne legendene hvorfra de var hentet. Han benekter
ikke Koranens jordiske kilder, han dokumenterer dem.
Dersom
Koranen er en forvirret og sammenblandet nedtegnelse av gamle
”historier” hentet fra forskjellige folkeslag erobret av
araberne, da blir dette den alvorligste trussel mot Islams krav på
guddommelig åpenbaring. Maududi hadde rett. Straks vi identifiserer
Koranens kilder, da er den ikke lenger noen åpenbaring.