Franz Kafka. |
Av May-Harriet Seppola.
Jeg
har alltid vært fascinert av Franz Kafka og jeg kjøpte tidlig de bøkene
han har skrevet , bl. A Dommen og andre fortellinger.
Den lånte jeg vekk til en venn for mange år siden og siden har jeg aldri sett den.
Denne
fortellingen minner om det rettssystem vi har i Norge , hvor den
enkelte mann og kvinne ikke har muligheter for å nå frem.
Kafka ble født i 1883 i en tyskspråklig jødisk familie i Prag (Praha) i Böhmen, da en del av Østerrike-Ungarn, i dag hovedstad i Tsjekkia. Faren var en Galanteriewaren (handelsmann), Hermann Kafka (1852–1931), og hans mor var Julie Kafka, født Löwy (1856–1934). Fra 1889 til 1893 gikk Kafka på Deutsche Knabenschule ved Fleischmarkt i Praha og tok sin Matura i 1901. Han begynte å studere jus, og avla eksamen i 1906. Deretter arbeidet han for et forsikringsselskap. Samtidig skrev han på fritiden. I 1917 ble han rammet av tuberkulose.
Kafka ble født i 1883 i en tyskspråklig jødisk familie i Prag (Praha) i Böhmen, da en del av Østerrike-Ungarn, i dag hovedstad i Tsjekkia. Faren var en Galanteriewaren (handelsmann), Hermann Kafka (1852–1931), og hans mor var Julie Kafka, født Löwy (1856–1934). Fra 1889 til 1893 gikk Kafka på Deutsche Knabenschule ved Fleischmarkt i Praha og tok sin Matura i 1901. Han begynte å studere jus, og avla eksamen i 1906. Deretter arbeidet han for et forsikringsselskap. Samtidig skrev han på fritiden. I 1917 ble han rammet av tuberkulose.
Kafka
anså at verden er absurd og ubegripelig. Han så tilværelsen som en
labyrint som mennesket ikke finner noen utvei fra. Det finnes også
kafkaforskere som anser at Kafkas tekster for det meste skal ses som en
metafor for hans forsøk på å ta seg inn i skrivendets sfære, en sfære
som han aldri anså seg verdig å tilhøre. Mange av Kafkas tanker knytter
an til August Strindberg, Søren Kierkegaard, Otto Weininger og Sigmund Freud, som Kafka fikk mange ideer fra, hvilket viser seg i hans verk i form av modernisme.[1]
Det er imidlertid ikke full enighet om alle disse tilknytningene; selv
om man for eksempel relativt enkelt kan dra koblinger til Freud i Kafkas
tekster så sa han at han ikke var så særlig inspirert av dennes tanker.
Han forkastet snarere en psykoanalytisk tolkning som Freud hadde gjort
av novellen Forvandlingen.
Foran loven står der en dørvogter. Til denne dørvogter kommer en mand fra landet og beder om adgang til loven.
Men
dørvogteren siger, at han ikke kan give ham tilladelse til at træde ind
nu. Manden tænker sig om og spørger så, om han da vil få lov til at
træde ind senere. «Det er muligt,» siger dørvogteren, «bare ikke nu». Da
lovens port står åben som altid og dørvogteren træder til side, bukker
manden sig for at se, hvad der er indenfor. Da dørvogteren bemærker det,
ler han og siger: «Hvis det sådan drager dig, så forsøg dog at gå ind
på trods af mit forbud. Men mærk dig: jeg er mægtig. Og jeg er kun den
underste dørvogter; fra sal til sal står der dørvogtere, den ene
mægtigere end den anden.
Allerede
den tredje kan ikke engang jeg tåle synet af.» Sådanne vanskeligheder
har manden fra landet ikke ventet; loven må dog til enhver tid være
tilgængelig for alle, tænker han, men da han nu ser nærmere på den
pelsklædte dørvogter, hans store spidse næse, det lange tynde sorte
tatarskæg, beslutter han sig alligevel til at vente, indtil han får
indgangstilladelsen.
Dørvogteren
giver ham en skammel og lader ham tage plads lidt skråt for døren. Der
sidder han i dagevis, i årevis. Han gør mange forsøg på at blive lukket
ind og trætter dørvogteren med sine bønner. Dørvogteren anstiller
hyppigt småforhør, udspørger ham om hans hjemstavn og om meget andet,
men det er lutter udeltagende spørgsmål, sådan som store herrer stiller
dem, og han ender altid med at sige, at han ikke kan lade ham komme ind
endnu.
Manden,
der har udrustet sig godt til rejsen, anvender alt, hvor kostbart det
end måtte være, for at bestikke dørvogteren. Denne modtager ganske vist
det hele, men siger samtidig: «Jeg tager kun imod det, for at du ikke
skal tro at have ladet nogen mulighed uforsøgt.» I de mange år iagttager
manden næsten uafbrudt dørvogteren. Han glemmer de andre dørvogtere, og
denne første forekommer ham at være den eneste hindring for hans adgang
til loven. Han forbander det ulyksalige tilfælde, i de første år højt
og hensynsløst, senere, efterhånden som han bliver gammel, nøjes han med
at brumme frem for sig.
Han
begynder at gå i barndom, og da han i sit årelange studium af
dørvogteren også har fået blik for lopperne i hans pelskrave, beder han
nu også disse dyr hjælpe til med at formilde dørvogteren. Til sidst
svækkes hans syn, og han ved ikke, om det virkelig bliver mørkere om
ham, eller om det kun er hans øjne, der bedrager ham. Men i mørket
formår han nu at erkende et lysskær, der uudslukkeligt bryder frem
gennem lovens dør.
Nu
har han ikke lang tid at leve i. Før hans død slutter alle de
erfaringer, han har gjort i alle disse år, sig sammen i hans hoved til
et eneste spørgsmål, som han endnu ikke har stillet dørvogteren. Han gør
tegn til ham, da han ikke mere formår at rette sin stivnede krop op.
Dørvogteren må bøje sig dybt ned til ham, thi størrelsesforskellen har i
høj grad ændret sig i mandens disfavør. «Hvad vil du have at vide?»
spørger dørvogteren, «du er umættelig.» «Alle stræber dog efter loven,»
siger manden, «hvordan kan det da være, at jeg er den eneste, der har
bedt om adgang i alle disse år?» Dørvogteren konstaterer, at det snart
er ude med manden, og for endnu at nå hans svigtende hørelse, brøler han
ind i øret på ham: «Der er ingen andre end dig, der kunne få adgang
her, thi denne indgang var kun bestemt for dig. Nu går jeg hen og lukker
den.»
Franz Kafka: Foran Loven
Oversat af Villy Sørensen
Trykt i: Dommen og andre fortællinger
Oversat af Villy Sørensen
Trykt i: Dommen og andre fortællinger
For
de mennesker som fremdeles har tro på at rettssystemet i Norge er å
stole på, anbefaler jeg å lese artiklene til Hermann Berge.
DOMMERE DELTAR IKKE I AVGJØRELSENE DE ”SIGNERER”
DOMMERSIGNATURER LIMES INN I AVGJØRELSER.
UTREDERNE FREMSTÅR SOM DE ”REELLE” DOMMERNE.
May-Harriet