Av Spikeren.
For en tid tilbake fikk jeg en mail fra FlixBus som reklamerte med følgende tekst:
Travel with FlixBus and join the climate fight!
Get a free FlixBus ride, if you join the Global Climate Strike.
Walk the talk and select CO2-compensation travelling with FlixBus. Book your ticket now and join the Global Climate Strike!
Send a picture of you and your ticket with the CO2-compensation chosen going to join a Global Climate Strike with FlixBus to climatestrike@flixbus.com before the 06.10.2019 and we will send you a voucher for a free ride.
Ifølge Wikipedia er Flixbus et tysk firma som tilbyr busstjeneste i Europa og USA. Det eies av FlixMobility GmbH, som også driver FlixTrain og FlixCar.
Flixbus eier ikke busser og ansetter ikke sjåfører; tjenestene drives i samarbeid med regionale busselskaper. Lokale partnere er ansvarlige for den daglige driften av ruter, mens Flixbus er ansvarlig for tillatelser, nettverksplanlegging, markedsføring , priser , kvalitetsstyring og kundeservice og beholder 25-30% av billettprisen, og overfører resten til sin driftspartnere. Denne forretningsmodellen er meget skalerbar og har gjort det mulig for selskapet å vokse raskt. Fra og med 2018 har selskapet en markedsandel på 90% av bussreiser i Tyskland.
Flixbus understreker bærekraften til bussene, lavere priser og gratis Wi-Fi ombord. Kunder kan velge å utligne sitt karbonavtrykk når de kjøper en billett online. Offset koster mellom 1-3% av billettprisen og går til internasjonalt sertifiserte klimaprosjekter. Flixbus har ruter som betjenes av elektriske busser laget av BYD Auto og Yutong i Frankrike og Tyskland.
Historikk:
Flixbus ble grunnlagt i 2011 i München av Daniel Krauss, Jochen Engert og André Schwämmlein og lanserte sine første 3 ruter i februar 2013 i Bayern , Tyskland. Det ble grunnlagt for å dra nytte av at Tyskland åpnet bussmarkedet for konkurranse i 2013.
I januar 2015 fusjonerte selskapet med MeinFernbus.
I november 2015 kjøpte Flixbus Liinita, et oppstartsfirma som utviklet en samkjøringstjeneste til butikkene, kjøpesentrene og restaurantene som hadde blitt finansiert av Business Incubation Center (BIC) fra European Space Agency (ESA) og regjeringen i Upper Bayern. Flixbus brukte teknologi utviklet av Liinita for å starte chartervirksomheten.
I mai 2015 gikk det inn i det liberaliserte franske markedet med "FlixBus France", og i august lanserte det et italiensk datterselskap i Milan.
I november 2015 kunngjorde Flixbus etablering av et nytt datterselskap kalt FlixBus BV i Nederland , og opprettet det aller første nasjonale nederlandske intercity-bussnettet. På den tiden hadde den også ruter til Østerrike , Sveits , Belgia , Luxemburg , Sverige og Danmark.
I 2015 kontrollerte Flixbus 71% av det tyske markedet (målt i kilometer kjørt av selskapet).
I januar 2016 kunngjorde Flixbus at den skulle inn i Sentral- og Øst-Europa med et nytt datterselskap FlixBus CEE, som dekker Tsjekkia , Slovakia , Ungarn , Romania , Polen , Slovenia og Kroatia.
I mars 2016 lanserte selskapet sine første ruter til Storbritannia og Spania.
I mars 2016 inkluderte nettverket omtrent 120 000 daglige forbindelser til 1700+ destinasjoner i 28 land.
Fra 1. juli 2016 kjøpte Flixbus Megabus Europe fra Stagecoach Group, hvor Stagecoach ble igjen som entreprenør for å betjene tjenestene.
3. august 2016 kunngjorde Flixbus oppkjøpet fra Deutsche Post av Postbus, en tysk konkurrent, for en ukjent sum.
I september 2016 kunngjorde Flixbus planer om å utvide til Skandinavia. Sammen med danske små og mellomstore bedrifter kunngjorde Flixbus planer om et nettverk i Danmark.
I mai 2017 kunngjorde Flixbus at det ville overta Hellö-bussnettverket fra Austrian Federal Railways (ÖBB) i august 2017.
Fra 24. august 2017 samarbeidet Flixbus med det tsjekkiske togselskapet LEO Express for å overta driften av jernbanetrafikken Locomore mellom Stuttgart og Berlin (via Hannover og Frankfurt) i Tyskland.
24. mars 2018 kjøpte FlixMobility åpen tilgangsoperatør Hamburg-Köln-Express, som opererte en rute mellom Hamburg og Köln, og integrerte HKX-ruten i Flixtrain-nettverket sammen med ovennevnte Locomore-tjeneste.
15. mai 2018 kunngjorde Flixbus ekspansjon til det amerikanske markedet, og opererte fra et hovedknutepunkt i Los Angeles. I mars 2019 lanserte selskapet tjenester i Houston, San Antonio, New Orleans, Baton Rouge og Biloxi, Mississippi.
I april 2019 kjøpte Flixbus Eurolines og Isilines-merkevaren fra Transdev.
I mai 2019 nådde Eastern Bus, som opererer langs Interstate 95- korridoren mellom New York City og Richmond, Virginia, en avtale med Flixbus om å betjene East Coast-nettverket for Flixbus.
Spikeren