«Vi ser ut til å befinne oss i en
situasjon hvor mange kristnes frimodighet har avtatt, og mange har
blitt mindre innstilt på å innta upopulære standpunkter, skriver
Tarjei Gilje i Dagen 070320.
Kommentar: Gilje er en sann
kristenbyråkrat og så lite frimodig at det er påfallende. I hver
setning forteller Gilje noe om seg selv, noe han burde forsøke å
skjule eller bearbeide: At han er kjedelig. Og med indre spenninger
som gjør ham uklar og underdanig, dvs: lite sant og overbevisende
misjonerende. Jeg utdyper i forfølgelsen her, (holdt jeg på å si).
Gilje: …. vi ser at kraften i
abortmotstanden har avtatt kraftig siden 1970-tallet. Sånn blir det
gjerne når man har kjempet i massiv motvind i lang tid.
Gilje viser så til forskning og
skriver at «Abort er et av de spørsmålene der nordmenn er mest
samstemte.» Like vel, eller på tross av dette, skriver Gilje:
Klassekampen forteller at hovedparolen i mange 8. mars-tog i år blir
et krav om å fjerne nemndene. Det vil i så fall innebære den mest
omfattende endringen i abortloven siden den ble vedtatt.
Han fortsetter: En av tre
kirkeaktive støtter dagens abortlov. En av fire KrF-velgere
at de støtter dagens abortlov. … Kanskje ligger noe av
forklaringen i at selv Kristelig Folkeparti har strever med å
utarbeide et helhetlig alternativ til dagens abortlovgivning.
Gilje: -Det er vanskeligere å
være imot noe hvis man ikke helt vet hva man skal være for. Mye av
forklaringen på at kampviljen har avtatt. … er at kristnes
frimodighet har avtatt, og mange har blitt mindre innstilt på å
innta upopulære standpunkter.
Gilje siterer så Bibelens salme
139, som ifølge Gilje, hittil har gjort det umulig for kristne å
støtte dagens abortlov. «Det handler om at livet er gitt av Gud, og
at ingen av oss har rett til å ta det i egne hender», skriver
Gilje.
Så kommer et ledende
«lammelsesspørsmål» fra «den lure misjonær» redaktør Tarjei
Gilje: «Men hvordan skal idealer settes ut i livet? Det spørsmålet
er det ikke alltid så lett å svare på».
Kommentar: Her argumenter Gilje
for at tvilen er av større vekt og verdi enn troen. At tvilerne
faktisk ikke bare KAN ha rett, men at de faktisk har rett, gitt det
jeg vil kalle «den politiske virkeligheten», og at hvis de mener
det seriøst, dypt og inderlig nok, så har livet like vel ingen
sjanse, fordi spørsmålet kan være vanskelig å svare på. Til og
med i livets største spørsmål, altså.
Og dette faktum må ikke bare «tvilen»
så bøye seg for, uten å mukke, men også troen. (Gilje ser ikke at
han her serviliserer seg under presset fra aborttilhengerne,
de som umulig da kan ta Bibelen på alvor i dyp tro).
Likevel står den kristne
overbevisningen fast, fortsetter Gilje. Når Jesus Kristus stod opp
fra de døde, kan ikke kristne mennesker gå rundt og mene at det er
greit å ta livet av barna sine.
Kommentar: Det ser ut for at
Gilje her på en pen pedagogisk «korrekt» måte forsøker å
skremme aborttilhengerne til å omvende seg. Han skremmer imidlertid
ikke med Helvete, men med Jesu oppstandelse fra det døde! Det er
sannelig litt av en forkynnelse! Det skal være «det glade budskap»,
slik Gilje ser det, og Dagen. Gilje bedyrer at han snakker «på
livets vegne».
Gilje konstaterer så at det kan
være rett å ta liv i krig og at mange forsvarer dødsstraff. Dette
er noe ganske annet enn at den enkelte skal ha rett til å velge liv
eller død for sitt ufødte barn.
Men, skriver Gilje: Selve lovgivningen
er ikke primært et teologisk eller et kirkelig anliggende.
Kommentar: Her gir Gilje staten
– dvs den til enhver tid politiske sittende makt - «carte blance»
i abortsprømålet. Han skriver: Kirkens bidrag til debatten er først
og fremst av etisk art.
Gilje forsøker så å vri
sprømålet over fra statens anliggende til noe annet: «Hvis valget
står mellom at et foster dør og at et foster og dets mor dør, er
det bedre at kun fosteret dør». Med dette retoriske grepet forsøker
Gilje å vri seg unna. Han forsøker kanskje å trøste, eller
ufarliggjøre abort. Han forsøker kanskje å gjøre det til et
gradsspørsmål, i alle tilfeller; antakelig i frykt for ikke å
støte noen. Han vil – for å si det med litt andre ord - ha «alle»
med på laget, - sitt lag: Det mest tolerante laget, må vi
tro, og så får heller etikk og moral fly …
Gilje skriver så kjekt, så kjekt: Han
er kommet for å rydde opp i sakene, klargjøre!. Men hva er det han
rydder veien for? Han «irettesetter» riktig nok alle bispene i
Bispemøtet: Bispemøtets uttalelse fra i fjor ga for liten
oppmerksomhet til det etiske hovedspørsmålet knyttet til
fosterets krav på livsvern. Det skulle være mulig å komme med en
kraftfull oppfordring til å støtte og utvikle tiltak
som kan få ned aborttallene, for eksempel økt økonomisk støtte
til gravide i studentalder.
Så hva sier egentlig Gilje til
bispene: Jo, «møtet» bør utvikle tiltak som kan få ned
aborttallene. Gilje kritiserer med andre ord altså ikke biskopene
for å være imot abort, - for dårlig eller svak moral eller
antimoral - men for å unnlate å komme med «tiltak». Gilje
forlanger intet svar fra biskopene som avklare hovedspørsmålet:
U-moralen og anti-etikken i dette å ta et forsterliv. Det kommer
tydelig vis i annen rekke, eller helt nederst i rekken av
spørsmålene. Det viktigste er å treffe tiltak.
Gilje skriver riktig nok: Det er
vanskelig å forstå at noen som vil kalle seg kirkeledere aktivt kan
støtte dagens abortlov. Den er en ukristelig lov. (Han klager over
at biskopene har kommet så langt bortfor alt som heter kristendom,
skal vi tro ham på «stemmen», men ikke for umoral; han skriver at
biskopene er ukristelig, ja vel, men umoralske? Eller onde? Nei, det
kan Gilje ikke få seg til å skrive. Han må være meget redd for å
fornærme biskopene, slik jeg ser det. Han må ha et enormt
kategorisk imperativ inni seg for å være korrekt servil, - i mangel
av et bedre ord, her og nå. Behovet for å være korrekt tvinger ham
derimot til å «innta en maxime», en svært tydelig og
beleilig selvbetjende slags ad hoc moral, men dette synes ikke
å bekymre Gilje. Han er kanskje heller ikke klar over hva han gjør,
sett i dette perspektivet. Det er sannelig svakt av en Redaktør …
- Kristelig Folkeparti har de lite å
gå på - hvis kampen legges bort, fortsette Gilje. -Samtidig
risikerer partiet å skape større avstand til andre enn den lille
minoriteten abortmotstandere hvis de opprettholder den tradisjonelle
linjen.
Kommentar: A, ha, så det er
dette det dreier seg om. Partiet risikerer å skape større avstand;
som om det skulle være umulig å skape mer nærhet nettopp til
abortmotstanderne! Her skinner Giljes privat konstituerende moral
igjennom: Det er flertallet som egentlig kan bestemme hva som
er rett og galt i abortspørsmålet. Flertallet kan med andre
ord trumfe Gud ord. Men var det ikke nettopp Guds bud som «frimodig»
skulle komme først og trumfe «menneske-ordene» eller
«menneskefrykten»?
Konklusjon: Giljes politikk
forutsetter opportunismens primat, ja, den gjøres til absolutt
imperativ og normerende, og overstyrende, i de største og
viktigste spørsmål og i spørsmålet om å verne de svakestes liv
og soleklare rett til liv. Giljes etikk forutsetter at opportunismen
og dermed verdinihilismen politisk legitimerer hans egen og
biskopenes og «forhåpentlig alle kristnes «frimodigheten» i
abort-spørsmålet. Giljes teologi retter seg etter tidens etiske
mote og blir en moral uten substans og verdighet. (Ikke minst fordi
Gilje sender ut motstridende signaler, noe som kan være basert i
hans psyke). Den er et uttrykk for dyp, irrasjonell frykt like mye
som den illustrerer en feighet som bare de alle mest «emosjonelt
og servilt betinget korrekt tolerante» kan oppvise og
standpunkter som ikke er noen standpunkter, men som overlater etikken
og valgene til andre. (En form for hypermagi, med andre ord).
Se
om relativisme og toleranse og Om
hypermagi, villspor og emosjoner, Den
nye hypermagikeren, Om
bl a Roe & Wade og juss i USA i dag, Klargjøring
av det juridico-religico mennesket, Om
Gilje, hatprat, manshard-syndromet, hypermagi og mücher
Gijle overlater til andre å ta
standpunkt til om det er rett eller galt å ta liv. I seg selv er
dette toppen av dette å «toe sine hender». Det er da ikke til å
tro at Dagen kan stå inne for Giljes posisjon. Han «truer eller
pedagogiserer» riktig nok med at «Jesus har stått opp fra
de døde», men dette lyder hult, sett i sammenheng med resten av det
han skriver. Han tror tydeligvis at tvil og inkonsistens i seg selv
er det nådemiddel som skal til for å redusere abortproduksjonen.
Men så skriver Gilje og tror at han
slipper å ta stilling, fundamentalt, (annet enn i snakk):
«Men uavhengig av KrFs strategi skulle
det fra et kristent ståsted stå fast at denne kampen ikke først og
fremst handler om politisk lovgivning. Den handler om ærefrykt for
Gud. … lovgivningen blir sjelden helt slik den enkelte av oss aller
helst hadde ønsket. Vi risikerer alle å bli stilt overfor dilemmaer
der det ikke er opplagt hvilken løsning vi bør velge. Men samtidig
som vi erkjenner dette, må vi også kunne fastholde at vi alle har
en etikk som går utover selve lovverket. På dette planet skulle
kirken frimodig løfte frem livets verdi. Det er et definerende trekk
ved en kristen kultur. Jesus døde og stod opp for å gi oss liv»
Sluttkommentar: Her tilgir Gilje både
kristne og ikkekristne politikere og ikke-politikere på Guds vegne,
nærmest for å gjøre alle til lags, og det attpåtil på forhånd,
før inngrepene foretas, fordi noe annet ikke er politisk mulig.
Gilje tror kanskje at han kan redusere
aborttallene på denne måten og at denne holdningen er mer moralsk
enn å fortelle folk og politikere rett ut at abort er galt, enkelt
og greit, fordi det uttrykkes i klartekst av Gud selv, både
konsekvent og konsistent, Den allmektige og Altseende.
At Gilje ikke nevner Helvete med et
ord, torde kanskje være overskriften over Tarjei Giljes etikk,
filosofi og teologi. Eller mangel på sådan.
Bakgrunnsartikler for denne
posteringen, se Når
"livstolkning" trumfer troen, Kristent
hykleri, Snart
dagen for Dagen?, Med
Dagen fra demring til skumring, Johannes
Morken fordømmer drap!, Morken:
Muslimsk terror blasfemi, Avisen
Dagen før lyset går, Manglende
mot og frimodighet i kristne redaksjoner - Morken og Gilje under
"lupen"
Hallgeir Oppraak