Av Olav Hermod Kydland.
Guds
ord taler både om tilgivelig og utilgivelig synd. Jesus tok all
verdens synd og skyld på seg. Derfor er det tilgivelse for alle
synder, bortsett fra spott mot Den Hellige Ånd. Det vil si å
spotte, forakte og forkaste Guds Ånd som har til oppgave å
overbevise verden om synd, rettferdighet og dom.
Syndefallet
og Jesu frelsesverk
Det
mest tragiske og fatale som har hendt menneskeslekten er syndefallet.
Da Adam, menneskeslektens representant, var ulydig mot Gud og falt i
synd, kom synden og døden inn i verden med ufattelige konsekvenser
for alt det skapte. Hvert menneske er dermed født med arvesynd.
Luther sier at mennesket er innkrøket i seg selv. Følgelig er
mennesket en synder som daglig gjør synd i tanker, ord og
gjerninger.
For
å frelse den fortapte menneskeslekt sendte Gud sin enbårne Sønn,
Jesus Kristus, til jord. Ved sin fullkomne forsoning tok Jesus all
synd og skyld på seg og døde for alle mennesker. Derfor har Jesus
åpnet veien til himmelen for alle som tar sin tilflukt til ham og
lar seg døpe. Alt er ferdig fra Guds side. Den Hellige Ånds oppgave
er å overbevise verden om synd, rettferdighet og dom. Siden alle
mennesker er syndere og ikke kjenner Gud, vil Den Hellige Ånd
avsløre menneskenes ugudelighet og synd og peke på Jesus Kristus og
hans forsoningsverk.
Fariseernes
beskyldning mot Jesus
I
Matt 12,22-32 leser vi om en besatt som Jesus helbredet. Da
folkemengden undret seg og antydet at Jesus var Davidssønnen, grep
fariseerne hurtig inn og hevdet at det var ved Be`elsebul, de onde
ånders fyrste, at han drev de onde ånder ut. Jesus visste hva de
tenkte og avslørte dem med en gang ved å si at hvert rike som
ligger i strid med seg selv, blir lagt øde. ”Dersom
nå Satan driver Satan ut, da er han kommet i strid med seg selv.
Hvordan kan da riket hans bli stående? (v.
26). Videre sier Jesus: ”Men
er det ved Guds Ånd jeg driver ut de onde ånder, da er jo Guds rike
kommet til dere” (v.
28). Fariseerne lærte at hvor de onde ånder blir drevet ut, der
kommer Guds rike. Følgelig hevdet de her noe som var imot deres egen
lære eller oppfatning. Dermed ble deres usannhet avslørt.
Jesus
advarer dem og sier: ”Derfor
sier jeg dere: All synd og spott skal menneskene få forlatelse for,
men spott mot Ånden skal ikke bli forlatt” (v.
31). Fariseerne stod med andre ord i fare for å spotte Den Hellige
Ånd. Jesus sier at den som taler mot Menneskesønnen, skal få
forlatelse, men den som taler imot Den Hellige Ånd, skal ikke få
forlatelse, verken i denne tidsalder eller i den kommende. Dette var
en klar og utvetydig advarsel om at de var i en alvorlig og kritisk
situasjon. Dersom de fortsatte med de alvorlige beskyldningene mot
Jesus, etter at han hadde påvist hvor uholdbare de var, ville det
føre til spott mot Den Hellige Ånd.
Hebreerbrevets
omtale om spott
I
Hebreerbrevet finner vi spott av Den Hellige Ånd omtalt to steder.
I Heb 6,1-8 advares det mot frafall. Det tales først om
barnelærdommen, og det oppfordres til å gå videre mot det
fullkomne.
I
vers 4 tales det om dem som er blitt opplyst og dermed hadde sett sin
sanne stilling og fått tatt imot Guds nåde. Gud hadde latt lyset
skinne i deres hjerte (2 Kor 4,6) De hadde gått over fra mørket til
lyset. De hadde også smakt den himmelske gave og dermed fått sett
hva det himmelske innebærer for den troende. De hadde også fått
Den Hellige Ånd som gis til enhver som tar imot frelsen i Jesus
Kristus. De hadde også smakt Guds gode ord fra de kom til liv i Gud.
Brødet fra himmelen hadde de fått tatt til seg og visste hva ordet
sier både om livet her på jord og om evigheten sammen med Gud, hvor
alt er harmoni og glede. De hadde også erfart og forstått verdens
krefter. Verden som ligger i mørket hvor synden og dødens lov
hersker, og det endelige oppgjør mellom Gud og Satan nærmer seg.
De
som hadde opplevd alt dette og så faller i fra ved en bevisst vilje
og handling vender seg bort fra Jesus Kristus, de kan ikke fornyes
til omvendelse lenger. De som gjør dette er fortapte fordi de på
nytt korsfester Guds Sønn for seg. Det vil si at de ikke korsfester
Jesus fysisk igjen som den gang på Golgata, men de gjør det for seg
personlig. Det vil si at de bifaller korsfestelsen av Jesus og
samtykker i hva som ble gjort på Golgata mot han. Ved sin holdning
og handling gjør de Jesus Kristi offer til offentlig spott og
forakt. Deres handling vitner om at Golgataverket er bare et
skuespill som en kan spotte og latterliggjøre for hele verden.
I
Hebreerbrevet 10,26-27 leser vi: ”For
dersom vi holder på og synder med vilje etter at vi har lært
sannheten å kjenne, da er det ikke lenger tilbake noe offer for
synder, men bare en forferdelig gru for dom, og en nidkjærhetens
brann som skal fortære de gjenstridige”.
For
dem som har lært sannheten, Jesus Kristus og Guds ord, å kjenne og
som med viten og vilje synder og gjør imot hva Guds ord sier, de er
uten håp. For Jesus tok en gang for alle all verdens synd på seg,
men når en likevel fortsetter å synde med vilje, da er det ikke noe
offer som kan gis for å bøte på dette. Da er en fortapt, og denne
forferdelige situasjon medfører subjektivt, en forferdelig gru for
dom, og en nidkjærhetens brann som Gud skal fortære de gjenstridige
ved.
Når
noen i Den gamle pakt hadde brutt Mose lov for eksempel ved
avgudsdyrkelse, fikk de dødsstraff etter to eller tre vitners utsagn
(5 Mos 17,2-7). Avgudsdyrkelse er en fornektelse av og et brudd med
pakten med Gud. Derfor sier Guds ord om den frafalne i
nytestamentlig tid: ”Hvor
meget verre straff tror dere da den skal aktes verd, som har trådt
Guds Sønn under føtter og foraktet paktens blod, det som ble
helliget ved, og har spottet nådens Ånd?” (Heb
10,29). Når det gjelder frafallets synd, nevnes det her tre forhold.
For det første å trå Guds Sønn under føtter, det vil si
fullstendig å forkaste Jesus, Guds enbårne Sønn og verdens eneste
håp, som er ”åpenbart
en gang ved tidenes ende for å bortta synden ved sitt offer” (Heb
9,26). For det andre er det å betrakte paktens blod som vanhellig
selv om en tidligere hadde opplevd blodets helliggjørende virkning
(Heb 9,14; 10,10; 13,12). For det tredje er det å forakte Den
Hellige Ånd som meddeler nåden. De som faller fra, vender seg bort
fra Guds nåde. ”Å
håne nådens Ånd er å forakte ham, slik jødene gjorde på Jesu
tid
(Matt 12,24), det er å betegne hans ytringer som verk av en ond
ånd”(Studiebibelen
IV side 495).
Spott
mot Den Hellige Ånd er en tilstand
All
synd som begås er synd mot Den treenige Gud. Det å spotte Den
Hellige Ånd er ikke en gangs tilfelle, men det er noe som skjer
flere ganger over tid. Det er med andre ord en tilstand. Vi har før
nevnt hvordan Jesus advarte fariseerne om at de var i ferd med å
spotte Ånden ved sin beskyldning om at det var ved Be`elsebul han
drev ut de onde åndene. I Hebreerbrevet advares det mot frafall. Det
består i en bevisst handling og villet opprør mot det man har
opplevd ved gjenfødelsen og det nye liv. Man vender seg bevisst fra
Jesus, verdens eneste håp, og hans forsoning. Da må man også ta
konsekvensene av dette opprør eller brudd med Guds Sønn på dommens
dag.
Karl
K. Riis skriver i sin bok ”Sjælesorg blandt unge” (Dansk
Luthersk Forlag 1973) om bespottelse av Den Hellige Ånd og sier:
”Det er bespottelse, når man af Guds Ånd er fuldt overbevist om
Guds kærlighed, Jesu frelse, himmel og helvede og til trods for
denne overbevisning, taler imod, bevidst og villet vender sig bort,
definitivt – ligesom farisæerne, der var overbeviste om, hvem
Jesus var, og dog siger, at Han står i ledtog med den onde. Dette er
farligt, for det er vejen ind i forhærdelsen, hvor hjertet er
kapslet ind i forhærdelsens stål og har gjort sig stolt. De har
sagt Kristus et definitivt nej.
De har fred i deres synd. De kan ikke nås mere.”
Hva
slags mennesker kan falle i denne synd?
Vi
ser at troende mennesker som bevisst, overveid og med vilje vender
seg bort fra kristendommens sannhet, spotter Den Hellige Ånd. Dette
bør få oss til å tenke på alvoret i denne situasjonen med frykt.
Luther sier: ”Hvor denne frykt ikke er, er faren til stede for å
falle i utilgivelig synd”. Videre sier han: ”Denne hellige frykt
er for enhver kristen som en beskyttende mur mot alle Satans anslag”.
Når
det gjelder dette spørsmålet, møter vi denne angst og frykt særlig
hos følsomme og nervøse mennesker. Men vi møter det også hos
andre i vanskelige livssituasjoner hvor problemer på mange områder
tårner seg opp, og mørket siger inn over tanker og sinn. Det kan
også hende med sunne og sanne kristne i anfektelsens mørke hvor den
onde setter inn og skyter sine brennende piler, for å få den
enkelte troende til å gi opp i fortvilelse, mismot og håpløshet.
Også
vantro mennesker som har stått Guds kall imot mange ganger, kan få
den tanken at en har gjort den utilgivelige synd. Men de som virkelig
har begått den utilgivelige synd, vil ikke bekymre seg over det, men
fortsette med å spotte (2 Pet 3,3-4; 1 Tim 4,1-2; Jud 18).
Frykten
eller angsten for å ha begått den utilgivelige synd, er det beste
kjennetegn på at en ikke har gjort den. Dette bør en merke seg og
gjerne bruke i sjelesørgeriske situasjoner overfor andre.
Det
er alltid en fare for at gjenfødte kristne kan falle fra og begynne
å spotte og forakte det de trodde på før. Når en messiansk jøde
vendte tilbake til jødedommen, skulle han offentlig, bevisst og med
vilje forbanne Kristus. Dette er å spotte Den Hellige Ånd. På
samme måte vil et frafall skje for en kristen ved en bevisst og
ønsket handling selv om frafallet begynner i det skjulte og
fortsetter til det blir åpenbart. Men at noen mennesker som kommer
bort fra Jesus Kristus, kan komme tilbake igjen taler Guds ord om (se
Åp 3,1-3). Med andre ord har de da ikke begått den utilgivelige
synd, men gjerne glidd bort fra samfunnet med Gud uten at det var et
bevisst ønske eller vilje som lå bak. Men selvsagt vil Satan
utnytte denne situasjonen og prøve å innbille den frafalne at
han/hun har begått den utilgivelige synd, slik at vedkommende gir
opp og blir uimottakelig for Guds kall til å komme tilbake og bli
frelst.
Avslutning
La
oss gjøre det klart at Gud vil at alle mennesker skal bli frelst.
Derfor sendte han sin Sønn til jord for at alle som tror på han
ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Det er Den Hellige Ånds
oppgave å kalle menneskene ved evangeliet, opplyse, helliggjøre og
oppholde de troende i Guds forsamling. Men når en gjenfødt kristen
bevisst og villet forkaster Den Hellige Ånds gjerning og faller fra
og blir værende i denne tilstand, da har vedkommende gjort den
utilgivelige synd og kan ikke oppreises til et nytt liv i Jesus
Kristus. Vantro mennesker som hele tiden skyver Guds kall fra seg,
gjør sitt hjerte hardere og hardere og forherder seg til slutt
fullstendig overfor Den Hellige Ånds gjerning. De spotter dermed Den
Hellige Ånd og da er det ikke noe håp om frelse lenger, men en evig
fortapelse venter. Men ennå lyder Herrens kall til frelse for dem
som ikke har forherdet seg.
Men
frafalne som har glidd bort fra Gud uten bevisst og med vilje, kan få
komme tilbake ved å erkjenne og bekjenne sitt frafall og ta sin
tilflukt til Jesus igjen. Til alle kristne som er i angst og redsel
for å ha gjort den utilgivelige synd, er det et tegn på at de ikke
har spottet Den Hellige Ånd. Men det er viktig å gå til Jesus med
alle ting og utøse sitt hjerte for ham. Han vil lede videre, både
i gode og vonde dager mot målet.
Olav Hermod Kydland