«Jeg
tror på Jesus Kristus,
Guds enbårne sønn, vår Herre,
som
ble unnfanget ved Den Hellige Ånd,
født av jomfru Maria,
pint
under Pontius Pilatus,
korsfestet, død og begravet,
fór ned
til dødsriket,
stod opp fra de døde tredje dag,
fór opp til
himmelen,
sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd,
skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.»
Det
er naturlig som Fredrik Wisløff gjør i sin bok ”Trosbekjennelsen”
å dele 2. artikkel opp i tre avsnitt:
- Kristi person. Han var Gud og mann.
- Kristi fornedrelse. Forsoningen.
- Kristi opphøyelse. Oppstandelsen, himmelfarten og gjenkomsten.
1. avsnitt:
«Jeg
tror på Jesus Kristus,
Guds enbårne sønn, vår Herre,
Guds enbårne sønn, vår Herre,
som
ble unnfanget ved Den Hellige Ånd,
født av jomfru Maria,»
Jeg
tror på Jesus Kristus
Jesus betyr Frelser. Kristus betyr den salvede og er en tittel. Jesus er altså den som Gud har salvet til å utføre en frelsesgjerning. I GT ble kongen, profeten og presten (ypperstepresten) salvet. Derfor har en også talt om Jesu tredelte embete: kongelige, profetiske og yppersteprestelige.
I den andre trosartikkel bekjenner vi at Jesus er den Gud har salvet til å utføre sin frelsesgjerning.
Jesus betyr Frelser. Kristus betyr den salvede og er en tittel. Jesus er altså den som Gud har salvet til å utføre en frelsesgjerning. I GT ble kongen, profeten og presten (ypperstepresten) salvet. Derfor har en også talt om Jesu tredelte embete: kongelige, profetiske og yppersteprestelige.
I den andre trosartikkel bekjenner vi at Jesus er den Gud har salvet til å utføre sin frelsesgjerning.
Guds
enbårne Sønn
Videre
bekjenner vi at Jesus Kristus er Guds enbårne Sønn.. At Sønnen er
født av Faderen fra evighet av, viser oss det rette og nære forhold
mellom Faderen og Sønnen. Sønnen er sann Gud fra evighet og har
dermed alltid vært til. Han er ikke skapt, men født av Faderen. Han
har åpenbart Gud. Apostelen Johannes sier (Joh 1,18): ”Ingen
har noensinne sett Gud. Den enbårne Sønn, som er i Faderens favn,
han har forklart ham”.
Derfor
kalles han også Ordet i Joh 1,1: ”I
begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud”. Her
blir det tydelig sagt at Sønnen var hos Gud, og at han er Gud.
Jesus
Kristus – vår Herre
Bibelen
vitner om at Jesus Kristus er Herre. Rom 10,9 sier: ”For
dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte
tror at Gud oppreiste ham fra de døde, da skal du bli frelst”.
Apostelen
Paulus sier i 1 Kor 12, 3 b: ”Og
ingen kan si: Jesus er Herre! – uten i Den Hellige Ånd”.
Det
er altså Den Hellige Ånd som må overbevise oss om at Jesus er
Herre. Det skjer ved gjenfødelsen når det nye livet begynner.
Jesus
er alle de troendes Herre. Det vil si Jesu herrevelde omfatter
menneskets hele eksistens, ikke bare gjerninger, men også hjerte og
vilje.
Uttrykket
”vår Herre” peker også videre. Han har skapt alle ting, holder
alt oppe og har betalt løsepengen for hele menneskeheten. Derfor
strekker hans herrevelde seg over alt, hele universet, både over
styresmakter og samfunnsliv.
Sann
Gud og sant menneske
”Jeg
tror på Jesus Kristus – unnfanget ved Den Hellige Ånd, født av
jomfru Maria”.
Jesus
er Guds Sønn fra evighet av. Han er ikke skapt, men født. Han er
dermed sann Gud.
Men
han er også sant menneske. Det vitner Skriften om. (Se Matt 1, 18;
Luk 1,31-33!) Maria var villig å være ”Herrens
tjenerinne”.
Jesus
ble unnfanget og født ved et under, ved en nyskapelse i Marias
morsliv.
Hva
er så innholdet av dette ledd i den andre artikkel? Apostelen
Johannes sier: ”Ordet
ble kjød”
(Joh
1,14). Jesus ble menneske. Dette kaller vi inkarnasjonen
(egentlig
«kjødpåtagelse»).
Følgelig
er Jesus sann Gud og sant menneske i en person. Det har han vært
fra unnfangelsen av og blir det i all evighet. Det var som
Gud-menneske Jesus ble verdens frelser.
Selv
om Jesus var sant menneske, så var han uten synd. (2 Kor 5, 21; Heb
4,15).
Jesus
var et menneske som oss, men forskjellen bestod i at han var uten
synd.
2.
avsnitt
«Pint
under Pontius Pilatus,
korsfestet, død og begravet,
fór ned til dødsriket,»
Luthers forklaring
korsfestet, død og begravet,
fór ned til dødsriket,»
Luthers forklaring
«Han
har gjenløst meg fortapte og fordømte menneske, frikjøpt og frelst
meg fra alle synder, fra døden og fra djevelens makt, ikke med gull
eller sølv, men med sitt hellige og dyre blod, og med sin uskyldige
lidelse og død.»
Han
har gjenløst meg fortapte og fordømte menneske
Mennesket
er fortapt og kan ikke frelse seg selv. Det naturlige menneske søker
ikke Gud eller frelse, men det begjærer bare det som hører til det
naturlige falne menneske (Se Rom 8, 5!). Derfor er mennesket også
fordømt.
Gud
er en hellig Gud som ikke tåler synd. Paulus skriver til efeserne
(Ef 2,3): ”Også
vi vandret alle blant dem (dvs. vantroens barn) i vårt kjøds
lyster, og vi gjorde kjødets og tankenes vilje. Vi var av naturen
vredens barn likesom de andre”.
Det
som er typisk for vantroens barn er å leve i samsvar med sine lyster
og begjær. I dag er nesten alt tillatt, bare en ikke skader andre.
Den
første Adam og den siste Adam
Menneskene
er skapt som en slekt. Adam var vår representant. Han var ulydig mot
Gud, dvs. han gikk imot Guds vilje. Da kom synden inn i verden.
Syndefallet har konsekvenser for hele menneskeslekten. Derfor fødes
alle mennesker med arvesynd, og arvesynd medfører arveskyld. For å
frelse den fortapte menneskeslekt sendte Gud så sin enbårne Sønn.
Han er den siste Adam. Han er Guds Sønn og menneskesønn. Han måtte
være sant menneske.
Bare
på den måten kunne han representere og handle på slektens vegne.
Den
siste Adam, Jesus, handlet også på hele menneskeslektens vegne.
Derfor heter det i 2 Kor 5, 15: ”Når
en er død for alle, så er de alle døde”.
«Pint
under Pontius Pilatus»
To
navn er nevnt i den andre trosartikkel. Det er Maria og Pontius
Pilatus. Jomfru Marias navn knyttes til Jesu fødsel og barndom og
dermed til en fast og begrenset historisk tid. Pontius Pilatus
knyttes til Jesu død på korset.
Korsfestet
Jesus
måtte lide på korset og ta all verdens synd på seg. Hadde han ikke
vært villig til det, ville hele menneskeslekten gått fortapt, og
han ville ikke kunne glede seg over menneskene. Men for å få den
gleden å bli Frelser for alle botferdige syndere, ble han lydig til
døden, ja, døden på korset.
Å
bli korsfestet ble forbundet med å få en død med vanære.
Det hevdes at korset som pine- og henrettelsesmiddel ble oppfunnet av
perserne, men en romerske borger ble aldri avlivet ved korsdød, bare
slaver, røvere, opprørere, mordere, tempelranere og desertører i
okkuperte land ble det.
Etter
domsavsigelse ble den dødsdømte overlatt til å hudstrykes. Med
hensyn til Jesus, ble han pisket før dommen ble avsagt. Den som ble
dømt til korsfestelse, ble også utsatt for både bøddelens,
tilskuernes og dommernes, bespottelse og ydmykende behandling.
Ifølge
Matt 27 ble Jesus også utsatt for spott og hån, ble spyttet på,
ble ristet på hodet av. Ifølge Heb 13,12-13 var også selve stedet
for henrettelsen, utenfor
byporten, et vanærens sted. Av
denne grunn ble også den korsfestede, Kristus, et anstøt for
jødene.
Korset
står som et symbol på den vanære og fornedrelse Jesus Kristus
frivillig tok på seg. Dette
skammens og forbannelsens tre gjorde Jesus Kristus ved sin død til
seierens tegn. Derfor er det tomme kors blitt kristendommens symbol.
Død
og begravet
Jesus
døde på korset. Han var ikke skinndød, som noen hevder.
Dødsårsaken ved korsfestelse var vanligvis blodtapet. Sverd-stikket
i Jesu side viser at han døde ved at hans hjerte brast.
At
Jesus virkelig døde, bekreftes ved at han ble gravlagt. Men det at
Jesus døde og ble begravet, viser at Jesus var et sant menneske. Og
selv i graven, var Jesu guddom skjult.
Det
er en trøst for Guds barn at Jesus har helliget graven. Han har
ligget i graven som også jeg og du må en gang dersom vi ikke lever
til Jesus kommer igjen for å hente sine.
«Fór
ned til dødsriket»
1
Pet 3, 19 20 leser vi: ”I
denne gikk han også bort og prekte for åndene som var i varetekt,
de som tidligere var ulydige, den gang da Guds langmodighet ventet i
Noahs dager, mens arken ble bygd ….”.
Det
sies ikke noe om hva Jesus prekte for åndene som var i varetekt.
Derfor bør også vi være tilbakeholdende med det.
Men
når det i 1 Pet 4, 6 står at ”
evangeliet forkynt også for døde”,
må
dette forstås at evangeliet ble forkynt for dem mens de levde, men
at de var åndelig døde.
Å
hevde at det er en sjanse til å bli frelst etter den legemlige død,
har ikke noe grunnlag i Bibelen. Etter døden kommer dommen, sier
Guds ord (se Heb 9,27; Joh 5, 29!).
Hva
er så meningen med Jesu nedfart til dødsriket? Jesus proklamerer
sitt herredømme også i dødsriket. Hans seier når like til de
dødes rike. Sønnen er som Gud til stede alle steder, altså
allestedsnærværende. Der er ikke noe sted hvor Gud ikke er,
bortsett fra ildsjøen.
Salme
139, 7- 8 sier noe om at Gud er alle steder: ”Hvor
skal jeg gå fra din Ånd, og hvor skal jeg flykte fra ditt åsyn?
Farer jeg opp til himmelen, så er du der. Og vil jeg rede mitt leie
i dødsriket, se da er du der”. Og
Ord
15, 11 sier: ”Dødsriket
og avgrunnen ligger åpne for Herren, hvor meget mer da menneskenes
hjerter!”
3.
Avsnitt
«stod
opp fra de døde tredje dag,
fór opp til himmelen,
sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd,
fór opp til himmelen,
sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd,
skal derfra komme
igjen for å dømme levende og døde.»
«Sto
opp fra de døde tredje dag»
Men noen av Jesu motstandere hevdet at disiplene hadde stjålet Jesu legeme. Andre hevdet at disiplene var gjenstand for hallusinasjoner og visjoner. Mot alle disse falske forklaringer, sier Skriften: ”Men nå er Kristus stått opp fra de døde og er blitt førstegrøden av dem som er sovnet inn.” (1 Kor 15, 20).
Den korsfestede og oppstandne
Det hevdes at det er stor sannsynlighet for at Paulus hadde møtt Jesus under hans jordeliv. Men det viktigste for ham var at han hadde sett den oppstandne Jesus.
I
1 Kor 15 nevner Paulus flere personer som hadde sett den oppstandne.
I vers 6 sier han at den oppstandne ble sett av mer
enn 500 brødre på en gang.
Vers 8: ”Men
sist av alle ble han sett av meg da jeg var som et ufullbåret
foster”. Apostlene
hadde sett den oppstandne og var dermed øyenvitner. (Se 2 Pet
1,16!).
Korset
og den tomme grav er senteret i det kristne budskap
Korset, det tomme kors, – et henrettelsesmiddel - har blitt
kristendommens symbol. På samme måten som halvmånen er symbol for
Islam, og lotusblomsten for buddhismen.
På
korset seiret Jesus over døden, djevelen og hans åndehær.
Forsoningen
og oppstandelsen er to sider av samme sak Forsoningen
skjedde langfredag, men oppstandelsen fant sted 1. påskedag etter
Skriftene. Apostelen Paulus skriver i Rom 1, 3-4 om Jesus som Guds
Sønn og av Davids ætt ”som
etter hellighets Ånd er godtgjort å være Guds veldige Sønn ved
oppstandelsen fra de døde”. Oppstandelsen
er Guds sanksjon på Jesu forsoningsverk. og beviset for Jesu guddom.
Ved Jesu oppstandelse er døden beseiret for evig.
Apostlene
hadde vært øyen- og ørevitner til Jesu gjerning.
Derfor sier Peter og Johannes i Apg 4, 20: ”For
vi kan ikke la være å tale om det vi har sett og hørt”.
Apostlene
ble kalt av Jesus, og hadde gått sammen med han omkring i Jødeland.
De hadde både sett hans undergjerninger og hørt hans tale.
«For
opp til himmelen,
sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd,»
Etter at Jesus hadde åpenbart seg for sine disipler og andre i 40 dager, fór han opp til himmelen. Apg 1 fortelles det at Jesus talte til sine om at de skulle få kraft og være hans vitner like til jordens ende. Så står det i vers 1, 9: ”Da han hadde sagt dette, ble han løftet opp mens de så på, og en sky tok ham bort fra deres øyne”.
sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd,»
Etter at Jesus hadde åpenbart seg for sine disipler og andre i 40 dager, fór han opp til himmelen. Apg 1 fortelles det at Jesus talte til sine om at de skulle få kraft og være hans vitner like til jordens ende. Så står det i vers 1, 9: ”Da han hadde sagt dette, ble han løftet opp mens de så på, og en sky tok ham bort fra deres øyne”.
«Skal
derfra komme igjen for å dømme levende og døde»
Jesus
sitter nå ved Guds høyre hånd i himmelen. Det er nådetid for
menneskene. Men Jesus skal komme igjen for å dømme levende og døde.
Det
vil bli vanskelig tider før Jesus kommer igjen, sier Guds ord. Men
før han kommer igjen skal det skje store tegn i naturen,
samfunnslivet og i kirken.
Tegnene
er mange i dag, og Herrens dag nærmer seg, men vi må være sindige
og edrue. Noen har regnet ut når Herren skal komme igjen. Noen har
fastsatt ulike datoer i historien, men de tok feil, og så begynte de
med nye datoer igjen. Men saken er den at ingen vet nøyaktig når
Jesus kommer igjen. Derfor må vi være rede til alle tider. Lukas
advarer og sier Luk 21, 34: ”Men
ta dere i vare, så ikke deres hjerte tynges av rus og svir og
timelige bekymringer, så den dagen skulle komme over dere som en
snare”.
Det
er viktig at vi holder oss våkne. Hvordan? Vi må holde oss til Guds
ord, lese det, høre bibeltro forkynnelse og leve i bønn og ikke la
oss forføre av djevelen og hans åndehær. For i de siste tider skal
det framstå falske messiaser og falske profeter som vil forvirre og
forføre mange (Matt 24, 11, 24).
Det
ser ut for at vi er inne i det store frafall nå. Bibelkritisk
teologi ser ut til å få stadig større plass både hos biskoper,
prester og lekfolk. Dermed blir kristenlivet svakt, forkynnelsen
saltløs og fører til likegyldighet overfor læren og det kristne
livet. Derfor oppfordrer Jesus oss til å holde oss våkne: ”Våk
derfor! For dere vet ikke hva dag deres Herre kommer.” (Matt
24, 42).
I
Daniels bok 12, 10 står det om menneskene i de siste tider: ”Mange
skal bli renset og tvettet og prøvd. Men de ugudelige skal bli ved å
være ugudelige. Og ingen ugudelig skal forstå det. Men de
forstandige skal forstå det”.
Er det ikke nettopp det vi er vitne til. De ugudelige gjør som de
vil i sin ugudelighet uten å tenke på eller bry som om himmelens
Gud, men de forstandige forstår situasjonen og venter på Herrens
komme.
Men
først må Antikrist, Dyret stå fram og kreve tilbedelse av alle
mennesker. De som ikke vil tilbe Antikrist, blir forfulgt og drept.
Men Herren ser til sine.
Bekjennelsen
taler om dommedag. Da skal det store skille komme. Dan 12, 2: ”Og
de mange som sover i jordens muld, skal våkne opp, noen til evig
liv, noen til skam og evig avsky.”
I
Åp 20, 11-15 fortelles det om dommen. Alle mennesker skal fram for
Guds domstol å bli dømt etter sine gjerninger som er nedskrevet i
bøker. De som er innskrevet i livets bok blir frelst, men de som
ikke ble funnet innskrevet i livets bok, ”ble
kastet i ildsjøen.”
Olav
Hermod Kydland