2 Kor 5,21
I verden er det syndens og dødens lov som hersker. Like fra
syndefallets dag har menneskene prøvd å skjule seg for Gud og være sin egen
herre og lykkes smed. Adam og Evas ulydighet og fall i synd har fått fatale
konsekvenser både for den enkelte og samfunnslivet gjennom hele historien.
Mennesket er "innkrøket i seg selv" sier Luther. Det er
en synder og synder daglig i tanker, ord og gjerninger. Menneske er "av
naturen vredens barn" og søker ikke Gud, men vandrer på "denne
verdens vis, etter høvdingen over luftens makter." I verden er det
tidsåndens forføreriske og diktatoriske makt som besjeler det naturlige
mennesket. Det søker gjerne sine egne forløsningsveier, men Den treenige Gud
holdes på avstand, neglisjeres og forkastes.
Mot den falne og opprørske slekt er det at Gud viser sin
kjærlighet og nåde. "Så høyt har Gud elsket verden at han gav sin egen Sønn, den
enbårne, …" Gjennom inkarnasjonen ble Jesus Kristus medlem av
menneskeslekten. Han "er prøvet i alt i likhet med oss, men
uten synd".
"Hvem kan overbevise meg om synd?" sier Jesus,
Joh 8,46. Det var det ikke noen som kunne. Tre ganger slår Pilatus fast at
Jesus er skyldfri. (Se Joh 18,38) Og den romerske offiseren som holdt øye med
Jesus de siste timene utbrøt: "Sannelig, denne mannen
var rettferdig!" Luk 23,47
Selv om Jesus Kristus var ren og uten synd, ble han dømt og
korsfestet på Golgata. Han døde en synders død, forlatt av sin egen far og
smakte den evig død under Guds vrede og dom. Gud behandlet Jesus som all
verdens syndebærer. Han "fordømte synden i kjødet". At Jesus ble "gjort
til synd for oss", taler både om Guds hellighet og hans ufattelige kjærlighet mot
menneskeheten.
Hva det innebar at Gud ble menneske og at Kristus ble gjort til
synd, har den lutherske teologen Quenstedt beskrevet slik: "For at
mennesket ikke skulle gå glipp av himmelen for evig, drev kjærligheten Gud ut
av himmelen, så å si. Den kledde ham i kjøtt og blod, forente skaperen og
skapningen, sluttet ham inne i jomfruens liv, svøpte ham i kluter og la ham i
en krybbe. Og ikke nok med det: Etter et liv i fattigdom og kamp, ble Kristus
slått til jorden av kjærlighet i Getsemane. Den la ham i lenker, bant ham og
spyttet på ham. Den kronte ham med torner og slo spikrer gjennom hans hender.
Den hengte ham på korset, gav ham kalken med myrra å drikke og drev ham til
sist i døden – og dette alt for hans fienders og uvenners skyld."
Jesu Kristi fornedrelse og død skjedde for alle mennesker. "Kristus
døde for våre synder etter Skriftene", sier apostelen Paulus.
Alt vårt ble lagt på ham. Det er dette Luther kaller "det salige
byttet". Da all vår skyld og fordømmelse ble lagt på Jesus Kristus, ligger
den ikke lenger på synderen.
Om dette sier C. O. Rosenius: "Tar man en ting fra ett sted
og plasserer den et annet sted, da finnes den ikke mer på det første stedet.
Når en gjeld avskrives på en persons regning og overføres til en annens, da
står den jo ikke lenger der den stod før."
Dette er et herlig budskap å høre for en fortapt synder. Gud har
ved Kristi stedfortredende gjerning forlikt verden med seg selv. Verdens synd
ble tilregnet Kristus, mens synderen som tar sin tilflukt til Jesus, blir
tilregnet Jesu Kristi rettferdighet. Det vil si at Gud feller den dom eller
kjennelse at enhver som tror på Jesus, regnes å være rettferdig i hans øyne.
Den botferdige synder blir med andre ord fraregnet sine egne synder og
tilregnet alt det Jesus har gjort ved sitt liv og gjerning. Følgelig har den
botferdige synder forlatelse for syndene og skal aldri dø, men leve i all
evighet.
Dette budskapet har vi alle plikt til å fortelle andre om, både i
vårt land og i hele verden. Ikke alle skal reise ut på misjonsmarken, men alle
Guds barn kan være med i omsorg, forbønn, vitnetjeneste og offer.
Må påskens budskap røre vårt hjerte til personlig fornyelse og ny innsats i Guds rikes arbeid!
Olav Hermod Kydland.
Kommentarer
Legg inn en kommentar