Fra P54.
I Sverige finnes det en elektrifisert vei der elbiler kan lade mens de kjører[1]. Den 2 km lange veistrekningen er verdens første i sitt slag, og det er planlagt en utbygging av ytterligere 3000 km elvei innen 2045. Det hele høres ganske kult og futuristisk ut, og jeg kommer til å tenke på en sangtekst fra 1980-tallet der sangeren Eddie Grant sang "we're gonna rock onto Electric Avenue".
Men la oss se på om disse dyre elbilene faktisk er miljøvennlige, eller om de bare er en storstilt markedsføringssvindel?
Denne artikkelen viser at det siste er tilfelle. Realiteten er at de villedede miljøforkjemperne som kjøper disse bilene, er noen som har latt seg lure av megakonsernets reklame og er uvitende stolte av sine såkalte lavkarbonmiljøbiler.
De er tydeligvis ikke klar over at produksjonen av millioner av elbilbatterier krever enorme gruveoperasjoner for å utvinne og raffinere store mengder sjeldne jordartsmetaller som litium, rodium og kobolt, at disse metallene må hentes opp av bakken ved hjelp av maskiner som drives av diesel- eller bensindrevne kjøretøy som slipper ut karbondioksid, og ikke minst at gruve- og raffineringsprosessene kan forårsake betydelig og omfattende forurensning av land, luft og vann, for eksempel på landsbygda i Kina og Mongolia[2]. I motsetning til den falske klimaagendaen er dette reelle miljøproblemer.
2023 er forøvrig det første året hvor Kinas nasjonale gjennomsnittsnivå av PM2,5 har økt fra år til år siden Kinas "krig mot forurensning" startet i 2013. I 80 % av provinshovedstedene, inkludert Beijing, har PM2,5-nivået økt fra år til år.
Nedenfor er et bilde av et litiumutvaskingsfelt. Det er dette elbilbatteriene dine er laget av. Det er så nevrotoksisk at en fugl som lander på det, dør på få minutter. Gjett hva det gjør med nervesystemet ditt. Gi deg selv et klapp på skulderen for å ha reddet miljøet.
Dessuten er kravet om å slutte med bensin- eller dieseldrift innen 2035 til fordel for elbiler basert på en løgn, ettersom litium-ion-batteridrevne biler har et totalt "karbonavtrykk" som er verre enn dieselbiler, når man tar med effekten av litiumutvinning og produksjon av alle deler.
Dessuten drives elbiler fortsatt av elektrisitet produsert av fossilt brensel, og det vil de sannsynligvis fortsette å gjøre. Til tross for flere tiår med statlige subsidier står vindkraft for mindre enn 5 % av verdens energi, og solenergi for bare 1 %. Bruk av elektrisitet til å lade kjøretøy og apparater er også ekstremt ineffektivt, ifølge en studie utført av European Association for Battery Electric Vehicles på oppdrag fra EU-kommisjonen:
"Energieffektiviteten "Well-to-Tank" (fra primærenergikilden til stikkontakten), medregnet energien som går med til produksjon og distribusjon av elektrisitet, er anslått til rundt 37 %."
La oss ta en titt på den villedende markedsføringen av elbiler. Det første villedende markedsføringstrikset som millioner av miljøvernere falt for, var "hybrid". Hybridbiler er egentlig bensindrevne biler med et lite batteri, og det lille batteriet må lades av bensinmotoren.
Hvis den EPA-sertifiserte kjørelengden er 55 mpg (23.4 km/l), er den ikke forskjellig fra en ikke-hybrid som oppnår 55 mpg. En verden som er 100 % full av "hybrid"-sjåfører, er fortsatt 100 % avhengig av olje.
Se nå på en smart utformet markedsføringsstrategi for elbiler fra Elon Musk, medgrunnlegger og administrerende direktør i Tesla Motors. I en artikkel publisert på Tesla Motors' nettsted[3] sier han:
"Det overordnede formålet med Tesla Motors ... er å bidra til å fremskynde overgangen fra en hydrokarbonøkonomi basert på gruvedrift og forbrenning til en solelektrisk økonomi ... Jeg vil gjerne ta opp to gjentatte argumenter mot elbiler - avhending av batterier og utslipp fra kraftverk ... Tesla Motors litium-ion-celler er ikke klassifisert som farlige og kan derfor trygt deponeres ... batteripakken kan selges til resirkuleringsselskaper (uten subsidier) etter endt levetid på mer enn 160 000 km ...
En vanlig innvending mot elbiler som en løsning på karbonutslipp er at de bare overfører CO2-utslippene til kraftverket. Det åpenbare motargumentet er at man kan utvikle elektrisk kraft fra en rekke ulike kilder, hvorav mange, som vannkraft, vindkraft, geotermisk energi, kjernekraft, solenergi osv. ikke medfører CO2-utslipp. Men la oss for øyeblikket anta at elektrisiteten produseres fra en hydrokarbonkilde som naturgass ... den soleklare vinneren er ren elektrisk kraft:
vil vi tilby et solcelleanlegg av beskjeden størrelse og pris... Dette systemet kan... settes opp som en carport og vil generere ca. 80 km strøm per dag. Hvis du reiser mindre enn 50 mil i uken, vil du derfor være "energipositiv" med hensyn til din personlige transport ... du vil faktisk sette mer energi tilbake i systemet enn du bruker på transport!"
Elon Musk nevner imidlertid ikke det faktum at:
overgangen fra en hydrokarbonøkonomi basert på gruvedrift og forbrenning til en solelektrisk økonomi i seg selv krever et enormt forbruk av fossil energi for å omstille hele det verdensomspennende industrisystemet, samt bygge enorme nye energinett for vind- og solenergi osv. bare for å redusere CO2-utslippene. Et nytt industrielt rammeverk som i seg selv fortsatt vil være svært forurensende for land, luft og vann på praktisk talt samme måte som det gamle rammeverket, ettersom det skaper stadig flere "produkter" som skal markedsføres og selges, for eksempel elbiler, som vi nå feilaktig blir fortalt at er greit fordi det er et "grønt produkt";
energiavkastningen på investert energi (EROEI) for sol- og vindenergi er for lav til å være levedyktig, og derfor er det sløsing med enorme mengder fossilt brensel å gjenbruke og gjenoppbygge verdens energi- og industrisystem for å avkarbonisere økonomien (ikke rart at sektoren søker subsidier);
Produksjonen av potensielt hundrevis av millioner av nye elbiler og elbilbatterier innebærer fortsatt omfattende gruvedrift og bearbeiding av sjeldne jordartsmetaller som litium, rodium og kobolt, som er en begrenset ressurs. Utvinning og bearbeiding av sjeldne jordartsmetaller har vist seg å være forurensende for land, luft og vannsystemer, for eksempel elver.
Hvis du lader bilen med solenergi, kan det hende at du sender litt mer energi tilbake i systemet enn du bruker når du "kjører bilen". Å kjøre elbilen er imidlertid bare en liten del av hele den energikrevende prosessen fra gruvedrift til produksjon og distribusjon, for ikke å snakke om den innebygde energien i de produserte materialene i en ny verdensomspennende industriell infrastruktur, inkludert biler, fabrikker, energinett, vindmøller, solceller osv.
og, ikke minst, at CO2-utslipp ikke er årsaken til klimaendringene. Dette fremgår av bøkene mine: Transcending the Climate Change Deception Toward Real Sustainability og CO2 Climate Hoax - How Bankers Hijacked the Real Environment Movement.
Som et eksempel på hvorfor elbiler er falsk miljøbevegelse, kan vi se på et Tesla model Y-batteri på bildet nedenfor.
Den tar opp all plassen under kupeen i bilen. For å produsere den er det anslått at du trenger:
12 tonn stein for litium; 5 tonn koboltmineraler (det meste av kobolt fremstilles som et biprodukt ved bearbeiding av kobber- og nikkelmalm. Det er svært vanskelig å få tak i og er veldig dyrt);
3 tonn nikkelmalm og 12 tonn kobbermalm. I tillegg må du flytte 250 tonn jordmasser for å få tak i: 12,5 kg litium, 14 kg nikkel;
22 kg mangan og 7 kg kobolt. For å produsere batteriet kreves det også 200 kg aluminium, stål og/eller plast og 51 kg grafitt.
Et Caterpillar 994A-kjøretøy brukes vanligvis til jordmasseflytting for å hente ut de viktige mineralene. Det er beregnet at den bruker mellom 950 og 2950 liter diesel på 12 timer[4]. Til slutt får du en "nullutslippsbil". I dag kommer mesteparten av mineralene som er nødvendige for å produsere batteriene fra Kina eller Afrika, og mye av det harde arbeidet med å skaffe mineralene i Afrika utføres av barn!
Prisen på Tesla-batterier til Teslas bilmodeller varierer fra 5 000 til 20 000 dollar.
Det tar sju år for en elbil å nå netto nullutslipp av CO2. Batteriene har en gjennomsnittlig levetid på 10 år. Først i løpet av de tre siste årene begynner du å redusere karbonavtrykket ditt. Deretter må batteriene byttes ut, og du mister alt du har oppnådd i løpet av disse tre årene.
Det er viktig å skille mellom virkeligheten og løgnene vi alle blir fortalt av FN, WEF og megaselskapenes reklame. Ordet "bærekraftig" ble kapret for flere tiår siden, og det brukes nå på en villedende måte for å fremme agendaen til megaselskaper og kommunistiske interesser som ikke bryr seg en døyt om miljøet. Målet er å katapultere menneskeheten inn i de "falske bærekraftige" totalitære armene til FNs Agenda 2030 og andre smarte markedsføringsplaner som i sin helhet er utformet av den såkalte eliten i bedriftsgruppen WEF Davos.
Notes
[2]Source: https://www.theguardian.com/environment/2012/aug/07/china-rare-earth-village-pollution
[3] The relevant article written by Elon Musk is available at:
https://www.tesla.com/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me
[4] Source: https://www.heavyequipmentforums.com/threads/cat-994-fuel-consumption.94089/
Kommentarer
Legg inn en kommentar