Analyse: Den vestlige verdens elbildrøm er i ferd med å kollapse

Fra P54. 

Vestens ambisjoner om en elbildrevet industriell revolusjon er i rask tilbakegang, noe som markerer begynnelsen på en ydmykende retrett for elbilsatsingen, mener Telegraphs analytiker Matthew Lynn.

For bare noen få år siden var elbiler hjørnesteinen i alle vestlige lederes industristrategier. Frankrikes president Macron hadde en visjon om å produsere millioner av elbiler årlig, Tysklands forbundskansler Scholz satte et mål om 15 millioner elbiler på tyske veier innen 2030, og USAs president Biden la frem en plan til 174 milliarder dollar for å gjøre USA verdensledende på området. Selv Storbritannias Boris Johnson hadde en plan på 1 milliard pund for å styrke ladenettverket.

Skrinlegger elbilplanene

Nylig kunngjorde Renault at de skroter planene om å børsnotere sine elbil- og programvarevirksomheter separat, mens Volvo avvikler elbilavdelingen Polestar. I skyggen av kinesisk konkurranse og fallende salgstall er drømmen om Vestens elbilfremtid i ferd med å gå i oppløsning.

- Det minner oss om hvorfor storstilte, statlige industristrategier sjelden varer", skriver Matthew Lynn i sin analyse.

Renaults beslutning om å avlyse børsnoteringen av elbilenheten Ampere og Volvos reduksjon av investeringene i Polestar, sammen med Volkswagens og Fords kutt i sine elbilprosjekter, signaliserer en klar retrett fra tidligere ambisiøse mål. Dette til tross for den tidligere intense konkurransen om å lansere batteridrevne fremtidsvisjoner, inspirert av Teslas suksess og ambisiøse nullutslippsmål.

Etterspørselen synker

Til tross for at myndighetene investerer milliarder i bransjen, ser det ut til at det vil ta lang tid før de godt betalte grønne jobbene og den forventede avkastningen på disse investeringene blir en realitet. Fordelene med elbiler for tettbygde strøk og miljøet, forutsatt at råvarene kommer fra riktige kilder og laderne ikke drives av kull, er uforandret.

- Problemet er imidlertid at etterspørselen synker på grunn av høyere kostnader enn forventet, og det gjenværende markedet vil sannsynligvis bli dominert av kinesiske produsenter som BYD, som kan produsere biler mye billigere enn det som er mulig i Vesten, analyserer Lynn.

Nødvendig med en ny vurdering

Ifølge Matthew Lynn understreker denne utviklingen ikke bare de økonomiske utfordringene ved vestlige elbilstrategier, men også viktigheten av å revurdere og tilpasse disse strategiene i lys av den globale markedsdynamikken og konkurransen. Det er tydelig at det er nødvendig å revurdere hvordan man fremmer fremtidige kjøretøyteknologier, og at en balanse mellom ambisjoner og realisme er avgjørende for å lykkes med overgangen til mer bærekraftige transportformer.

Kommentarer