Fra P54.
For
bare noen få år siden var elbiler hjørnesteinen i alle vestlige lederes
industristrategier. Frankrikes president Macron hadde en visjon om å
produsere millioner av elbiler årlig, Tysklands forbundskansler Scholz
satte et mål om 15 millioner elbiler på tyske veier innen 2030, og USAs
president Biden la frem en plan til 174 milliarder dollar for å gjøre
USA verdensledende på området. Selv Storbritannias Boris Johnson hadde
en plan på 1 milliard pund for å styrke ladenettverket.
Skrinlegger elbilplanene
Nylig
kunngjorde Renault at de skroter planene om å børsnotere sine elbil- og
programvarevirksomheter separat, mens Volvo avvikler elbilavdelingen
Polestar. I skyggen av kinesisk konkurranse og fallende salgstall er
drømmen om Vestens elbilfremtid i ferd med å gå i oppløsning.
- Det minner oss om hvorfor storstilte, statlige industristrategier sjelden varer", skriver Matthew Lynn i sin analyse.
Etterspørselen synker
Til tross for at myndighetene investerer milliarder i bransjen, ser det ut til at det vil ta lang tid før de godt betalte grønne jobbene og den forventede avkastningen på disse investeringene blir en realitet. Fordelene med elbiler for tettbygde strøk og miljøet, forutsatt at råvarene kommer fra riktige kilder og laderne ikke drives av kull, er uforandret.
- Problemet er imidlertid at etterspørselen synker på grunn av høyere kostnader enn forventet, og det gjenværende markedet vil sannsynligvis bli dominert av kinesiske produsenter som BYD, som kan produsere biler mye billigere enn det som er mulig i Vesten, analyserer Lynn.
Nødvendig med en ny vurdering
Kommentarer
Legg inn en kommentar