Dagen Kristus døde -- Var det på en torsdag eller fredag?

Av Professor James D Tabor

Senere kristen tradisjon la Jesu siste måltid med disiplene torsdag kveld og hans korsfestelse på det vi i dag kaller "langfredag". Vi vet nå at det er én fridag. Jesu siste måltid var onsdag kveld, og han ble korsfestet torsdag, den 14. i den hebraiske måneden Nisan. Selve påskemåltidet ble spist torsdag kveld, ved solnedgang, da den 15. Nisan begynte. Jesus spiste aldri det påskemåltidet. Han døde ved 15-tiden torsdag ettermiddag.


Grunnen til at det er viktig er at å få kronologien rett den helgen gjør oss i stand til å forstå den tidlige tradisjonen om at Jesus var i graven «tre dager og tre netter», samt kronologien til «Nattverden» og påsken og hvordan Sabbater og høytidsdager henger sammen det året. Denne alternative kronologien gjør at alle stykkene våre passer fra våre forskjellige kilder, inkludert de synoptiske evangeliene, Johannes og Peters evangelium.


Forvirringen oppsto fordi alle evangeliene sier at det hastet med å få kroppen hans av korset og begravet før solnedgang fordi "sabbaten" var nær. Alle antok at referansen til "sabbaten" måtte være lørdag -- så korsfestelsen må ha vært på en fredag. Men som jøder vet, er selve påskedagen også en "sabbat" eller hviledag - uansett hvilken ukedag den faller på. I år 30 e.Kr. fredag ​​var den 15. i den jødiske måneden Nisan også en sabbat -- så to sabbater skjedde rygg mot rygg -- fredag ​​og lørdag. Matteus ser ut til å vite dette når han sier at kvinnene som besøkte Jesu grav kom tidlig søndag morgen «etter sabbatene» (Matt 28:1).



Som ofte er tilfellet, bevarer Johannesevangeliet en mer nøyaktig kronologi over hva som skjedde. Johannes spesifiserer at "siste kveldsmat" onsdag kveld var "før påskehøytiden." Han bemerker også at når Jesu anklagere overgav ham til å bli korsfestet torsdag morgen, ville de ikke gå inn i Pilatus' gårdsplass fordi de ville bli urene og ikke kunne spise påsken den kvelden (Johannes 18:28). John vet at jødene skulle spise sitt tradisjonelle Seder-måltid torsdag kveld.


Ved å lese Markus, Matteus og Lukas kan man få inntrykk av at «det siste måltid» var påskemåltidet. Noen har til og med hevdet at Jesus kunne ha spist påskemåltidet en dag for tidlig – vel vitende om at han ville være død på forhånd. Men faktum er at Jesus ikke spiste noe påskemåltid i år 30 e.Kr. Da påskemåltidet begynte ved solnedgang på torsdag, var Jesus død. Han hadde raskt blitt lagt i en grav til etter festivalen da ordentlige og fulle jødiske begravelsesritualer kunne gjennomføres.


Det er noen hint utenfor Johannes' evangelium om at det var tilfellet. I Lukas sier Jesus for eksempel til sine etterfølgere ved det siste måltidet: "Jeg ønsket inderlig å spise denne påsken med dere før jeg lider, men jeg vil ikke spise den før den er oppfylt i Guds rike" (Luk 22:14) . En senere avskriver av manuskriptet satte inn ordet "igjen" for å få det til å si "Jeg vil ikke spise det igjen," siden tradisjonen hadde utviklet seg at Jesus feiret påsken den natten og endret den til den kristne eukaristien eller messen. En annen Indikasjon på at dette ikke er et påskemåltid er at alle våre opptegnelser rapporterer at Jesus delte "et brød" med sine disipler, ved å bruke det greske ordet (artos) som refererer til et vanlig brød -- ikke til det usyrede flate brødet eller matzos som jøder spiser til påskemåltidene. Dessuten, når Paulus refererer til "det siste måltid" sier han ikke "på påskenatten", men heller "den natten Jesus ble forrådt," og han nevner også "brødet" (1 Korinterbrev 11: 23). Hvis dette måltidet hadde vært påsken, ville Paulus sikkert ha ønsket å si det, men det gjør han ikke. For mer bakgrunn om denne diskusjonen, se "Nattverden og påsken." Vi har også en lignende tradisjon i Talmud som forteller oss: "De hengte nasareeren Yeshua på Erev Pesach" - som betyr "påskeaften" (f. Sanhedrin 67a og 43a)


Kommentarer

  1. Kudos on your latest post. Insightful, engaging, and greatly appreciated. Engage in polls and surveys about Aviator on our blog.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar