Hvor var Jesus i de tre dagene mellom hans død og oppstandelse?

Etter at Jesus sa: « Det er fullbrakt » på korset, «bøyde han hodet og gav opp sin ånd» ( Joh 19:30 ). Hans døde legeme ble hengende på korset til det ble tatt ned og plassert i en nærliggende grav ( Joh 19:40–42 ). Hans ånd var imidlertid et annet sted. Tre dager senere ble hans kropp og ånd gjenforent, og han sto opp fra de døde ( Joh 20 ). Det er noen spekulasjoner om hvor Jesus var – det vil si hvor hans ånd var – i de tre dagene mellom hans død og oppstandelse .

Den klareste indikasjonen vi har i Skriften på hvor Jesus var mellom sin død og oppstandelse kommer i samtalen hans på korset med en av tyvene korsfestet ved siden av seg. Den troende tyven ber om å bli husket når Jesus kommer inn i sitt rike ( Luk 23:42 ), og Jesus svarer: "Sannelig sier jeg deg: i dag skal du være med meg i paradiset" (vers 43). Så, etter sin død, dro Jesus til velsignelsens sted hvor Gud er – himmelen. Og dit gikk den troende tyven også.

I diskusjonen om hvor Jesus var i de tre dagene mellom hans død og oppstandelse, nevnes ofte et annet avsnitt. Første Peter 3:18-20 sier: "Kristus led også en gang for synder, den rettferdige for de urettferdige, for at han skulle føre oss til Gud, drept i kjødet, men gjort levende i den ånd han gikk i og forkynt for åndene i fengselet fordi de tidligere ikke adlød, da Guds tålmodighet ventet i Noahs dager, mens arken ble klargjort» (ESV). Noen oppfatter dette som at Jesus, en gang mellom sin død og oppstandelse, dro til helvete/Hades og ga en kunngjøring av en eller annen type til "åndene" som var fengslet der. Innenfor denne tolkningen kunne åndene Jesus henvendte seg til enten være demoniske eller menneskelige.

Hvis åndene nevnt i 1. Peter 3:19 er falne engler, så ble disse åndene sannsynligvis fengslet fordi de var involvert i en alvorlig synd før vannflommen på Noahs tid – Peter nevner Noahs vannflom vers 20. Peter forteller oss ikke hva Jesus forkynt for de fengslede åndene, men det kan ikke ha vært et budskap om forløsning, siden engler ikke kan bli frelst ( Hebreerne 2:16 ). Hvis disse var falne engler, var det Jesus forkynte sannsynligvis en erklæring om hans seier over Satan og hans hærskarer ( 1 Peter 3:22 ; Kolosserne 2:15 ).

Men det er en annen tolkning av 1. Peter-passasjen. I denne tolkningen er "åndene" mennesker for øyeblikket i helvete, men Peter sier ikke at Jesus tok en spesiell tur til Hades/helvete for å forkynne eller forkynne noe som helst. Snarere gir Peter informasjon i parentes om noe Jesus hadde gjort tidligere i historien, nemlig at han «i ånd» hadde forkynt for folket på Noahs tid mens de fortsatt levde på jorden. Den onde generasjonen hørte budskapet, avviste det, omkom i flommen og er  i fengsel. Ordet  i 1 Peter 3:19 er gitt for klarhet i Amplified Bible og New American Standard Bibles fra 1977 og 1995, og det står i kontrast til "lenge siden" (NIV) og "tidligere" (ESV) til 1. Peter. 3:20 .

I følge denne alternative tolkningen var Kristus i Noah (åndelig) da Noah forkynte for sine dødsdømte naboer. For å forklare bedre, her er en parafrase av 1. Peter 3:18–20 : «Jesus ble drept i kjødet, men han ble gjort levende i Ånden (det var ved denne samme Ånd Jesus for lenge siden forkynte for dem som er akkurat nå i fengsel – de sjelene som var ulydige under Guds store tålmodighet da Noah bygde arken.» Ifølge dette synet forkynte Jesus åndelig for folket på Noahs tid, og han gjorde dette gjennom profeten Noah, omtrent på samme måte som Gud taler gjennom oss i dag når vi forkynner Guds Ord.

Efeserne 4:8–10 er et annet avsnitt som brukes i diskusjonen om Jesu aktiviteter i de tre dagene mellom hans død og oppstandelse. Paulus siterer Salme 68:18 og sier om Kristus: "Da han steg opp i det høye, tok han mange fanger" ( Efeserne 4:8 ). ESV sier at Kristus «ledet en skare av fanger». Noen sier at dette refererer til en hendelse som ikke er beskrevet andre steder i Skriften, nemlig at Jesus samlet alle de forløste som var i paradis og tok dem med til deres permanente bolig i himmelen. Det vil si, etter å ha sikret deres frelse på korset, brakte Jesus Abraham, David, Josva, Daniel, tiggeren Lasarus, tyven på korset og alle andre som tidligere var blitt rettferdiggjort ved tro, og førte dem fra Hades (boligen). av de døde generelt) til deres nye åndelige hjem.

Et annet syn på Efeserbrevet 4 er at steget opp i det høye er en direkte referanse til Jesu himmelfart . Kristus vendte seirende tilbake til himmelen, som Gud. I sin triumf hadde Jesus beseiret og tatt til fange våre åndelige fiender: djevelen, døden og syndens forbannelse.

Alt dette er å si at Bibelen gir lite informasjon om nøyaktig hva Kristus gjorde i de tre dagene mellom hans død og oppstandelse. Det eneste vi vet med sikkerhet er at han, ifølge Jesu egne ord på korset, dro til paradis . Vi kan også si med sikkerhet at når hans forløsningsverk var fullført, behøvde Jesus ikke å lide i helvete.


Kommentarer