Broilerne har tatt over i alle partier

Tipset av Kirkehøyden. 


Bent Arne Aasli har jobbet med vann og avløp siden han var 16 år. Nå mener regjeringen han ikke er kvalifisert til å gjøre jobben sin fordi han ikke har nok studiepoeng.

– Jeg har ikke mye skole å skryte av, fikk bare tatt ungdomsskolen før jeg begynte å jobbe. Men, jeg skaffet meg fagbrev og har jobbet med alle typer oppdrag i vann og avløp i 30 år. Jeg har solid real­kompetanse, sier Bent Arne Aasli, daglig leder i Bent Aasli AS.

Nå står Aasli AS og mange av de 2000 små og mellomstore bedriftene i anleggsbransjen i fare for å miste godkjenningen de trenger.

Nye utdanningskrav gjør at Aasli og mange av hans mest erfarne kolleger blir avskiltet til sommeren. Nå skal antall år på skolebenken avgjøre hvem som kan få oppdrag.

Godkjenningsordning:

• Direktorat for byggkvalitet har en sentral gradert godkjenningsordning som viser hvor avanserte oppdrag firmaer i bygg og anleggs­næringen kan ta.

• Ordningen er i prinsippet frivillig, men i praksis er godkjenningen viktig for hvilke oppdrag man får.

• Regjeringen skjerpet kravene til formell utdanning. Firmaer uten ingenører eller teknisk fagskoleansatte vil kun få utføre den minst krevende type oppdrag fra 1. juli 2018.

Les mer i Klassekampen.