NB! Du må klikke på tittelen for å komme til kommentarfeltet.

fredag 24. november 2017

La ikke Black Friday bli til Black Fraud Day

Siste.no

Fraud betyr bedrageri, og er noe de aller fleste vil unngå på Black Friday. Her er rådene for hvordan du ser opp for både dette og de dårlige tilbudene.

– Særlig på nett kan det være feller du bør styre unna, advarer Forbrukerrådet.

– Pass på at Black Friday ikke blir Black Fraud Day. Sjekk om det du tror er et varp, faktisk er det. Sjekk på nettet om førprisen stemmer, råder Pia Cecilie Høst, leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

– Sørg for å finne kontaktinformasjon til nettbutikken om du skal gjøre et kupp på nett. Gjør et nettsøk på selskapet for å sjekke om det er seriøst og hvordan andre kunder vurderer nettbutikken, oppfordrer Høst.

– Som regel må du betale frakt, og alle priser skal alltid være inkludert moms. Før du oppgir navn og adresse, bør du også sjekke at du ikke blir bundet av et kjøp eller et abonnement.

– Sjekk på kvitteringen hvilke bytterettigheter du har. Det kan gå bra, men det er noen ganger unntak for salgsvarer. En del butikker har også åpent kjøp. Da kan du levere tilbake det du ikke trenger, og få pengene tilbake, uttaler Høst.

Fordelen når du har handlet på nett, er at du har returmulighet. Du skal ha fått et angreskjema du kan sende.

– Da skal du få beløpet for varen tilbake, men har du mottatt det du har kjøpt, må du være forberedt på å betale returkostnadene. Vi anbefaler guiden på forbrukerrådet.no om hvilke rettigheter du har når du angrer på et kjøp, avslutter Pia Cecilie Høst.

Tre gode råd:
  • Gjør et kjapt nettsøk for å se om du finner varen billigere andre steder.
  • Be om byttelapp når du handler i butikk.
  • Du har angrerett når du kjøper på nettet.