Bli styrket ved nåden

Fra I lys av Ordet. 

La dere ikke føre på avveier ved mange slags forskjellige og fremmede lærdommer. For det er godt at hjertet blir styrket ved nåden. (Heb 13, 9)

Guds barn er hele tiden utsatt for å bli ført på avveier. En av avveiene er å tenke at jeg frelses av nåde, men kristenlivet mitt skal jeg leve i kraft av formaningenes ord.

Det er riktig at formaningene hører med i en kristens liv. Men hele vårt kristenliv skal vi leve av nåden, ellers føres vi inn under loven og går fortapt.

"Ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart iblant oss, at Gud har sendt sin enbårne Sønn til verden, for at vi skal leve ved ham" (1 Joh 4, 9).

Vi skal merke oss at det her står "leve ved ham."

Hva er nåde? Nåde er det stikk motsatte av hva du har fortjent. Nåde er at Gud for Jesu skyld tilgir deg alle dine synder. Nåde betyr at Gud har velbehag i deg for Jesu skyld.

I Matt 20 fortelles det om himlenes rike at det er likt en husbond som gikk ut tidlig om morgenen for å leie arbeidere til sin vingård. Husbonden ble enig med arbeiderne om en denar for dagen. Ved den ellevte time sendte han også noen bort i vingården. Da utbetalingen skulle finne sted, fikk de første etter hva de fortjente. Men de siste som stod der og bare hadde arbeidet en time, de hadde ingen krav. De visste at de ikke kunne få noen full daglønn. Så skjer det at de fikk en hel dags lønn i gave.

Slik er himlenes rike. Der går det ikke etter fortjeneste, men alt fåes av nåde. Når jeg skal stå for Guds domstol og bli frikjent, så er det av bare nåde for Jesu skyld.

"Bli da du, min sønn, sterk ved nåden i Kristus Jesus!" (2 Tim 2, 1)

Kommentarer