Samfunnsoppløsende ukultur.

Av Dan Odfjell.

Dette uttrykket lærte jeg fra Ragnar Larsen som skrev kronikken nylig med tittelen «Norge - landet hvor korrupsjon godtas». Den bør leses. Jeg er en beundrer av denne flittige skribenten som sender meg direkte endel av sine kronikker. Og jeg er enig med ham i alt, tror jeg. Men i dette tilfellet bør det tilføyes at «bekjentskaps-korrupsjon» gjelder nok i de fleste land - uten overhodet å være noen unnskyldning for oss i lille Norge.

Utgangspunktet til Larsen var Mattilsynet - bestående mest av geskjeftige mest makt-aktivistiske kvinner med personlige kjepphester. Larsens eksempel og omtale gjelder en manipulerende urettferdig uthengning av en pelsdyrbonde i Sandnes.

Min egen erfaring fra flere år tilbake som birøkter i Fana bekrefter dette. Hvor de antatte venstrevridde møtte opp hjemme hos meg uten å ha peiling på praktisk birøkt, men med makt til ubehagelig å kunne herse med folk. Kanskje fordi de rent politisk mislikte sånne som meg. Jeg tar dem forøvrig i å være som øyentjenere - de blåser opp relativt ubetydelige saker for å kunne rettferdig-gjøre sine politiske synspunkter og sitt maktbehov.

Men saken til Ragnar Larsen ble Mattilsynet til liten ære. De skrev en falsk rapport om pelsdyr-bonden uten grunn eller forklaring. Kanskje mislikte de ham og/eller hans næringsvirksomhet, ingen andre enn de selv vet. Det er den nye landbruksministeren Olaug Bollestad som har fått denne skandalen opp i fanget. Men som vanlig blir nok ingen sparket og slik «forsvarlig-holdt» i det offentlige lys. Det viste seg at pelsdyrbonden hadde det meste helt i orden og Mattilsynet måtte i realiteten medgi bedrageri - og tilbød bonden en ny rapport, ja han kunne sågar få skrive den selv...

Det Larsen påpeker er at Stortinget har vedtatt bestemmelser som gjør det praktisk umulig å holde offentlige tjenestemenn ansvarlig for noe som helst. Og jeg vil tilføye, dette gjelder også politikerne selv. Ta den anti-nasjonale politikken som føres. Og som koster landet det hvite ut av øyet. Ta bare de 240 milliardene som «innvandring» årlig koster landet. En ting er pengene som gjør at oljefondet i sin helhet allerede er bort-lovet til fremtidige pensjoner og velferd. De yngre generasjoner skal få merke akkurat det. Verre er det at politikken er landsforædende når landet tapes rett for våre øyne, selv med nabo-Sverige som et demonstrende skrekkens eksempel. Snakk om samfunnns-oppløsende uvett og ukultur.

Tidligere kunne ministre stilles for riksrett. Hvorfor forsvant den bestemmelsen? Nei, vi blir lurt trill rundt av folk som ikke tenker på land og folk, kun på seg selv.

Dan Odfjell, Samfunnsdebattant.