Sensur eller sikkerhet

Av Roger Dyrøy. 

Bergens Tidendes eget Schibsted sensurer som kjent for harde livet, og vi vet hvordan det står til der i gården

Ingen kritiske spørsmål slipper gjennom Schibsted som modererer meningene våre, men det er vel de samme eierne som med helikopteret. Lockheed Martin og våpenindustrien i USA.

"Vi må bare ha tillit til at helikopterne er i orden" sies det, men ingen kjenner årsaken til styrten

Kommentaren er fjernet av moderator; Ser S-92 flyr over Sotra. Hvordan kan man si "det er trygt" nå? Finnes det ikke en rasjonell eller faglig begrunnelse?

Hva er grunnen til det mon tro? Har de ikke intervjuet pilotene? Er det eiernes advokater som hindrer dem i å snakke fritt, eller er det andre forhold som forrige gang Brussel stoppet streiken på sokkelen?

Bergens Tidende går ut å insinuerer at det kan ha vært menneskelig feil/svikt med sin overskrift; "Holdt trolig svært lav høyde"

Leder i flysikkerhetsforbundet og tidligere luftambulansepilot og uhellsgransker, John Kristoffersen, tror at helikopteret har holdt svært lav høyde.

– Mest sannsynlig har det vært mellom 25 og 45 meter over vannet.

Men dette er ikke unormalt for et redningshelikopter. Det er heller ikke problematisk på åpent hav, så lenge det ikke er noen hindringer. 

Selvsagt må man stole på at fagfolk kan og gjør jobben sin, men da må det gå an å få et fornuftig svar. Eller har vi blitt rammet av massepsykose nok en gang? Er det ingen som våger å stille de rette spørsmålene? 

Kommentarer