Ikke alle som kommer hit kan bli

Fra Lillemor. 

Min datter kom hjem fra skolen her om dagen, og hun fortalte om en film de hadde sett. Den handlet om en (flyktning?)jente. Jeg tror egentlig at den handlet om hvordan hun levde her i Norge, men på ett tidspunkt hadde i alle fall familien fått beskjed om at de ikke kunne bli i Norge, og politiet hadde kommet for å hente dem. Det hadde gjort inntrykk på de små barna.

Så jeg hadde en samtale med henne, der jeg forklarte hvorfor ikke alle som kommer hit kan bli. Og at når noen får beskjed om å dra men velger å ikke gjøre det, så må jo noen følge dem ut, og da er det politiets jobb. Jeg illustrerte det med at selv om folk er snille, så kan de jo ikke bare komme inn i huset vårt og sette seg til og forsyne seg av kjøleskapet. Da må vi ringe politiet for å ordne opp.

Jeg tror det er omtrent det som har skjedd med Spikers Corner nå. Bare at der var gjester som valgte å sette seg til å drite ved siden av kjøkkenbordet i stedet for å gå inn på badet, og det eneste som sto igjen å gjøre etter utallige anmodninger fra husets eier, var å kaste ut alle og låse døra.

Jeg har jo flere ganger gitt uttrykk for min skepsis til demokrati, og jeg syns situasjonen på Spikers Corner den siste tiden har illustrert fint hvorfor absolutt ytringsfrihet i alle fora også er problematisk. Folk flest er altfor dårlig orientert til å kunne forventes å ta gode, opplyste valg på nasjonens vegne. Og med mulighet for å spre alt av tanker ukritisk, blir det rett og slett for mye for mange. 

På Spikers Corner har vi vært så heldige å ha et helt eget «rom» til bråk og spas og moro og kverulering og kvalm. Personlig syns jeg det er helt greit med OT, men sånne bør begrenses til naturlig utvikling i en replikkveksling - de bør ikke være starten på en replikkveksling. Hva meninger gjelder - både politiske standpunkt og forhold til Bibelen - har vi vært ekstremt heldige. Null sensur (med ett unntak). Skulle bare mangle at ikke vi er voksne nok til å kunne uttrykke disse meningene uten perversiteter og obskøniteter.

Jeg vil berømme Spikeren for endelig å sette foten ned. Han gjør en enorm jobb for oss, og han har holdt «åpent» for alle oss utskuddene (og de av oss som måtte være «normale mennesker») for at vi skal ha et sted å blåse ut. Personlig håper jeg han åpner opp for oss igjen etter hvert. Og hvis han gjør det, håper jeg at alle vi andre viser ham den respekten han fortjener ved å oppføre oss som veloppdragne, hvite mennesker - ikke som en gjeng bavianer.

- Lillemor

 Har du en mening eller lyst til å publisere en artikkel? 
      Send den til meg på: spikeren@rocketmail.com