Menneskesyn og menneskeverd

Av Olav Hermod Kydland.  

I det siste har det foregått en debatt om menneskesynet, menneskeverdet og konverterings-terapi i media.

1. Vi vil først takke KrFs formann, Kjell Ingolf Ropstad, for at han har poengtert Bibelens menneskesyn mot miljøbevegelsens sekulære syn på mennesket og dets verdi.

Guds ord forteller oss at mennesket er skapt i Guds bilde til mann og kvinne med en uendelig verdi. I 1 Mos 1,26 leser vi: ”Og Gud sa: La oss gjøre mennesker i vårt bilde og etter vår liknelse. Og de skal råde over havets fisker, og over himmelens fugler, og over hvert kryp som rører seg på jorden.

Ordet viser oss at mennesket som er skapt i Guds bilde, skal herske over alle andre skapninger som dyr, fugler og fisker. Bare mennesket er skapt i Guds bilde og liknelse og har fått råderett over alle levende vesener på jorda. Derfor er det ikke holdbart å hevde at dyr og fugler er like verdifulle som menneskene. Men selvsagt skal alle skapninger behandles på en human og god måte, og vi har alle en plikt til å ta vare på skaperverket som Gud har gitt oss til å forvalte. 

Siden menneskene er skapt som mann og kvinne, er det Guds vilje at de skal leve i forpliktende og livsvarige ekteskap mellom én mann og én kvinne. (1 Mos 2,24; Mark 10,6-8) Alle andre seksuelle forhold betegner Guds ord som hor eller utukt.

Av forskjellige grunner ønsker noen å leve i enslig stand. Bibelen anerkjenner denne stand på samme måten som ektestanden mellom én mann og én kvinne. (Se Matt 19,12; 1 Kor 7,26-28!)

Ifølge Guds ord har Gud bare skapt to kjønn. Derfor er det ikke i samsvar med Bibelen å anerkjenne en tredje kjønnskategori.

2. Vi vil også takke KrFs stortingsgruppe for at de ikke vil være med på å kriminalisere konverteringsterapi.

Noen vil forby all form for terapi, også sjelesorg og bønn. At noen homofile som sliter med sine lyster og begjær mot sitt eget kjønn, ikke etter eget ønske skal få hjelp ved for eksempel sjelesorg og forbønn, er utilbørlig og ikke i samsvar med religionsfriheten.

Dersom Stortinget i lovs form vil kriminalisere sjelesorg og bønn overfor homofile, kommer myndighetene inn under Guds dom, for de har ikke fått mandat til å avgjøre ting i det åndelige regimente. Confessio Augustana artikkel 28, Om kirkemakten, sier: ”For statsstyringen har å gjøre med andre ting enn evangeliet. Øvrigheten verger ikke sjelene, men legemene og de legemlige ting mot åpenbar urett og holder menneskene i tømme med sverd og legemlige straffer.

Dette er den fullmakt statsstyringen har fått, men ikke å forholde seg til den enkeltes relasjon til Gud, for over sjelen hersker ikke statsstyret, men Gud alene. 

Det åndelige regimente derimot har fått mandat av Gud til å forkynne evangeliet, tilgi og fastholde synder og forvalte sakramentene.

Confessio Augustana sier også at en skiller mellom ”hver av de to makters plikter og befaler å holde begge i ære og anerkjenne at begge er en gave og en velgjerning fra Gud.

Mellom alle sekulære ideologier som markedsføres i dag, er det maktpåliggende for oss å framheve Bibelens syn på menneskene og menneskeverdet. Mennesket er ukrenkelig og har verdi fra foster til dødsdagen, ja, til evig tid.

Dette bør også myndighetene ta ad notam og ikke innskrenke religionsfriheten for noe menneske, men bare å holde seg til det verdslige regimentes oppgaver som Gud har gitt dem. 

Olav H. Kydland
Eivind Gjerde
Isak Skorpen
Eivind Nilsen
Olav Berg Lyngmo
Torstein Svela
Dagfinn Natland
Nils Terje Aarsland
Tor Henry og Irene Aase
Arne Husveg
Jostein Vedøy 
Arne Bjerga
Jon Olav Østhus
Gunnar Holth
Mangor Goa
Per Arild Andersen
Einar S. Bryn
Ottar Østebø
Gunnar Steinbru
Tom Dervola Oseberg
Erik Høiby