Mangfold synes en uheldig klang å ha fått

Mangfold i varer og tjenester er bra.
Av Dan Odfjell. 
 
Eller er det bare meg som oppfatter «mangfold» som en sosialistisk klisje å ha blitt, til  erstatning for hva, som for eksempel norsk nasjonalt fellesskap? Ordet «mangfold» er politisk snedig og ble av Ap-forlokkende lanserte for å kunne selge inn og innføre statssubsidierte aviser, et statsmedia. Med Høyre som bortreist. Fikk vi mangfold eller enfold? Hånden opp dem som mener det første. Men se, dette mangfolds-begrepet utvides og snedig videre, til det Jonas Gahr Støre kaller vårt nye lykkelige og store «Vi». Men, noen begynner å forstå både hvorfra han kommer og hvor til han vil: For han var Gro Harlem Brundtlands trofaste løpergutt, så sannsynligvis kommer bagasjen med helt derfra. 

Men hvor vil han, og kjenner han sine norske fjell regler om å snu før det er for sent? Jeg tør ikke forvente at han vil høre på meg, selv om jeg er ham langt eldre og burde vært respektert - om ikke annet som i østlige land. Og dessuten erkjenner jeg det gamle visdomsordet om at man skal være ytterst forsiktig med hva man ønsker seg. Så gnir Jonas på Aladdin's lampe og ber om råd og om å uttrykke sitt inderligste ønske, da bør han tenke nasjonalt langsiktig. Og ikke helt å stole på Allah. 
 
Jeg vet hva jeg ville gjøre var jeg i Jonas´ bukser, nemlig å kaste all ideologi over bord for å redde skuten og alt det som reddes kan. Seilføringen må minskes om ikke skuten skal kullseile, så straks ned med seilene; ta fullt rev. Det er ingen skam å snu for å redde skuten og alle om bord. Nå er Norge så usigelig heldig som kan lære av grunnstøtingen til Sverige som hovmodig holdt fast kurs til tross for alle seilasadvarslene. De svenske politikerne har demonstrert at ideologisk stahet har konsekvenser; dessverre en katastrofal utvikling for vårt kjære naboland. I Sverige har folk flest forstått det nå, nær alle bortsett da fra molboene. Og valget der borte til høsten vil alvorlig kunne demonstrere Europas og demokratiets farlige nedside, at det sprenges innenfra med altfor mye uforenelig mangfold. I Sverige, nå på oppløpssiden til årets valg, har muslimene dannet sitt eget parti, NYANS. Og spenningen stiger.. Mange, de som kan, de fraflytter Sverige; selv tidligere innflyttere. Dette blir lett til en akselererende negativ spiral. 
 
Nå opplyser jeg ikke om alt dette for å gni saltet inn i såret til svenskene - jeg synes oppriktig synd på «Du gamla du fria» og håper de rette høyere makter kommer til deres hjelp; for alternativet, det måtte Vår Herre forby - før «mangfoldet» helt tar over. For, for mye av en god ting kan bli for mye har jeg hørt. Derfor bør Jonas nå besinne seg som nyutnevnt statsminister - med det for Norges beste for øye. Tenk hvor heldig Jonas er, han er kommet til makt i grevens tid og med det overbevisende eksempelet Sverige i fullt dagslys, i sann tid og til å lære av. For dum er Jonas neppe, for til slutt oppnådde han jo å klatre helt til topps.. Det jeg ikke misunner ham er det mannskapet som fulgte med, ikke nettopp de skarpeste knivene i skuffen. Faktum er jeg synes synd på ham og håper inderlig, at han ikke mot sin vilje (?) legger grunnen til rette for at Erna Solberg tar over den «neste etappen». For hvem trenger fiender med venner som henne? Nei hei stopp, nå er jeg visst verre enn verst politisk ukorrekt, unnskyld, fy og fy i dette ytringsfrihetens foretrukne land. 
 
Jeg begynte idag å snakke mangfoldet ned, men det må selvsagt korrigeres: Mangfold i varer og tjenester er bra, veldig bra og normalt godt tilgjengelig i et fritt og noenlunde egalitært land, ja, to streker under det svaret! For det motsatte oppleves gjerne under et ufritt og autoritært styresett, som knebler ytringsfriheten samt propaganderer gjennom meningsmonopoler likt det gamle Pravda og vårt eget NRK; Ja, unnskyld meg for å falle ut i den politiske ukorrekte smørjen igjen. Men jeg føler meg ofte som manøvrerende mellom skjær og grunner, samt at jeg hele tiden må være ekstra på vakt i den politiske skjærgården. Men opplev forskjellen mellom Sovjet og Norge; der borte forsto leserne forskjell på sannhet og propaganda, det gjør ikke de mange godtroende i Norge. Det eneste de to statskanalene har til felles er å kjøre på sport og annet politisk ufarlig, dog med snedig indoktrinering innimellom; forsøksvis skjult.
 
Til slutt ønsker jeg Norge et strålende 17de mai med norske flagg vaiende og med norske barn og sang nasjonalt jublende frem til Slottsbalkongen og ellers. Barnetoget av uskyldige, knapt politisk forførte barn, er vårt beste håp for fremtiden. Ikke at noen lenger tror eller noensinne trodde at de kongelige var ufeilbarlige. Men de er norske, og de representer slik vår tradisjon og vår kultur. I disse turbulente tider trenger vi all den tradisjon vi kan mønstre frem til full offentlighet. At politiet har utkommandert seg selv (?) som bevæpnet til vår nasjonale feiring ser jeg som feilt og usigelig trist. Vi nordmenn skal vel ikke beskyttes mot oss selv? Dette egner seg mest til politisk undertrykkende skremsel til å fortviles over, det også. Hr. Statsminister, dette seneste unorske må De iallfall sikkert kunne ordne opp i, som landets øverste politiker.
 
Dan Odfjell, Samfunnsdebattant

Kommentarer