Slik er det riktig av oss å fullføre all rettferdighet.

Av Willy M. Nilsen. 

Men Jesus svarte ham og sa: La det nå skje! For slik er det riktig av oss å fullføre all rettferdighet. (Matt 3, 15)

 Rettferdigheten skal skje fyldest, bruker man å si i visse høve. Men er man klar over hva det er?

 Da Jesus kom til Jordan for å bli døpt av Johannes, reagerte døperen med forferdelse og ærefrykt. Han visste hvem som stod der, selv om han aldri før hadde møtt ham ansikt til ansikt.

 I lyset av Jesu hellighet må mennesket bøye seg i støvet.

 «Jeg trenger å bli døpt av deg, og du kommer til meg!» (v 14).

 Tidligere hadde han forkynt om ham og sagt: «Han som kommer etter meg er mektigere enn jeg – jeg er ikke en gang verdig til å bære skoene hans! Han skal døpe dere med Den Hellige Ånd og ild» (v 11).

 Han som døper syndere, Johannes, er selv lik alle andre en synder for Gud, født med Adams syndeforderv i seg. Derfor er det han sier: «Jeg trenger å bli døpt av deg!» Han vet at han har møtt Guds enbårne Sønn, han som er sann Gud og sant menneske. Støvet står overfor ham som alt er skapt ved.

 Da er det Jesus forkynner hvorfor dette må skje. Ikke fordi han trenger denne dåpen, men for å oppfylle all rettferdighet. Han går frivillig i synderes sted, tar på seg menneskeslektens skyld for å bære den bort som offerlammet (Joh 1, 29).

 All rettferdighet har han oppfylt, slik at den som tror på ham står rettferdig for Gud. I ham er du og jeg som tror på ham, himmelen verdig. Dette er den evangeliske hemmelighet som er åpenbart for oss i dag igjen. Derfor kan Paulus si: «Så er det da ingen fordømmelse for den som er i Kristus Jesus» (Rom 8, 1).

 La oss takke ham for det i dag.

Di rettferd er min bunad,
mitt lyse sjelelin,
min hovudkrans, mi kruna,
min skatt, mitt perleskrin.
Du gav meg alt av nåde
til vern mot domens våde,
du dyre Frelsar min.

Kommentarer