Hallaråker: - Ikke ødelegg for KrF

Aftenposten:
Tidligere KrF-stortingsrepresentant Anita Apelthun Sæle vurderer å melde seg ut av partiet etter fjerningen av kristenkravet. Indremisjonsgeneral Karl Johan Hallaråker advarer imidlertid verdikonservative trosfeller om å ødelegge for KrF.

Det nyetablerte kristenkonservative partiet De Kristne håper på vind i seilene etter at KrF i helgen fjernet bekjennelsesparagrafen.

- Mange kristne opplever fjerningen av bekjennelseskravet i KrF som et ankerkutt. Jeg tror mange nå heller vil stemme på De Kristne. Hos oss må alle være bekjennende kristne, sier leder i De Kristne, Erik Selle.

De Kristne stiller lister i samtlige fylker.

Bortkastede stemmer
Tidligere generalsekretæren i Indremisjonsforbundet, Karl Johan Hallaråker (69), ble lørdag valgt inn i KrFs sentralstyre. Mange i KrF mente det var viktig å få inn Hallaråker i sentralledelsen nå, for å berolige kristenkonservative velgere.

- Ingen seriøse kommentatorer tror De Kristne har noen som helst mulighet til å komme inn på Stortinget. Det eneste man kan oppnå ved å stemme på dem er å hindre utsatte KrF-kandidater en stortingsplass, sier Hallaråker.

Også Hallaråker var imot å fjerne bekjennelsesparagrafen, men stemte likevel for.

- Jeg var imot, men da jeg skjønte at et stort flertall mente noe annet, tenkte jeg: Hva gjør vi da? Jeg har jobbet for å få et nytt verdikapittel, et prinsipprogram, der både bibelen og ekteskapet, for mann og kvinne, er slått fast. Det lyktes vi til slutt med. KrF har faktisk en enda tydeligere verdiprofil nå enn tidligere, sier Hallaråker.

Hans argumentasjon for Bibelen og ekteskapet fikk solid oppslutning på landsmøtet.

Vurderer å melde seg ut
Apelthun Sæle er oppgitt over Hallaråker.

- Dette er latterlig argumentasjon av Hallaråker. Det er hodeløst det som har skjedd. KrF har mistet sin kristne identitet, sin sjel. Det KrF jeg kjenner, er lagt ned.

- Vil du melde deg ut av partiet?

- Hele min identitet, hele mitt liv har vært knyttet til KrF. Så jeg skal ikke ta beslutninger i en situasjon preget av sinne og sorg. Det er søndag, og jeg må fordøye dette. Jeg må bruke litt tid på å tenke på det.

- Vil du stemme på KrF til høsten, eller De Kristne?

- Så lenge jeg er medlem, stemmer jeg KrF. Vi får se.

Også KrF-veteranene Gunnar Prestegård, Kjell Furnes og Per Sævik var sterkt imot å fjerne bekjennelsesparagrafen, men alle tre sier imidlertid de vil stemme KrF valget i september.

Gode muligheter
Erik Selle mener at en avgjørende årsak til at Hallaråker er innvalgt i sentralstyret, og til at KrF skjerper Israel-støtten i det nye programmet, er etableringen av De Kristne.

- At Halleråker er innvalgt i et så viktig verv, har med oss å gjøre. Nå er han med i et forsøk på å legitimere at de er i kontakt med grasrota. Det viser at KrF har respekt for oss.

Selle mener De Kristne har gode muligheter til å kapre stortingsmandat, spesielt i Agder-fylkene, Hordaland og Rogaland.

Han avviser helt Hallaråkers argumentasjon.

- KrF er nå et parti som kan sammenlignes med andre parti. Folk er lei KrFs aversjon mot Frp. Vi vil ha et godt forhold til KrF, og vil gjerne samarbeide med Frp og Høyre.

Kommentarer