– En dame med hijab vil aldri få jobb hos oss

Byavisa

Av Vanja Skotnes

Klinikksjef ved Trondheim Øyelegesenter, Jan Guldahl, ble svært provosert av Byavisas artikkel om Yasmin som ikke får seg jobb. Han mener hun ikke lykkes fordi hun bærer hijab.

Øyekirurgen holder opp sist ukes Byavisa, der Yasmin Ahmed fra Somalia forteller at hun har søkt på 60 jobber i Trondheim uten å lykkes.

– Jeg ser ei søt jente i hijab. Da slår det meg at det er synd at folk ikke får jobb. Men hun ville ikke fått jobb hos meg. På grunn av hodeplagget hennes.

Etter å ha lest artikkelen, snakket han med sine ansatte.

– Vi ble enige om at hun ikke kunne få jobb hos oss. Dersom hun hadde tatt av seg hodeplagget – ja, kanskje. Hun må selv forstå at hun ikke får jobb med det hodeplagget, sier Guldahl.

Legen vil gi henne tilbakemelding på at hun må ta av seg hodeplagget og søke 60 jobber på nytt.

– Da er sjansen for å få jobb mye større.

– Dra til et annet land

Guldahl trekker også frem skatt.

– Jeg er ikke interessert i å betale skatt til sosialhjelp til innvandrere når de ikke prøver å integrere seg i det norske samfunnet. Man må ta skikken dit man kommer! Dette blir det samme som når nordmenn besøker andre land med egne skikker og tradisjoner. Vi må selvsagt tilpasse oss.

Han forundres over at kvinner med hijab fortsetter å søke jobb i det antrekket.

– Det ender med at hun ikke får jobb. Deretter må hun på sosialstønad, og det må jeg og alle andre som jobber betale for av skattene våre.

Les med i Byavisa

Kommentarer