- Lei av æreskulturen i Islam

Dagbladet

Av Trude Ringheim tri@dagbladet.no

Forfatter Mina Bai kritiserer at tro skal vises fram med burka.

burka- Jeg er så lei av æreskulturen som vi har tatt med oss fra hjemlandet vårt. Som barn blir vi indoktrinert og programmert. Religionen og kodene innhenter oss også her i Norge. Jeg ønsker at vi skal bli kvitt alle disse reglene og kodene og fokusere mer på innsiden — hvem vi er som mennesker — ikke på hva vi har på oss og hvorvidt vi handler etter strenge, moralske koder.

Hun er kritisk til at utviklingen der religion skal vises fram og demonstreres.

- Tro er blitt ekshibisjonisme. Skal en kvinne vise hvor religiøs hun er, skal hun gå med burka. Jo mer tildekket, jo mer religiøs. Jeg mener at tro er en sak mellom hvert enkelt individ og «den der oppe». Selv er jeg agnostiker og Sufi, sier hun.


- Islam legger beslag på kvinners kropper, og det er så mange koder for påkledning og seksualitet, sier Mina Bai og fortsetter.

- Det som er viktig for meg er at vi kvinner skal eie våre egne kropper og vår seksualitet. Vi må komme videre, vi kan ikke ha frihet hvis vi ikke eier vår egen kropp, sier hun alvorlig.

Enkelte vil nok mislike de åpenbare sparkene i boka mot både innvandrermiljøer og mot nordmenn.

-Kanskje kommer det reaksjoner fra dem som mener at man må være politisk korrekt hele tida, sier Mina Bai.

Les mer i Dagbladet

Kommentarer