Natten som forandret alt for Negin (13)

Lister24
av:

Negin, Zahra og Ramtin Hekmatara i skjul et sted i Teheran.
– Kan noen vekke meg, spør 13 år gamle Negin Hekmatara, som har skrevet om sine hjerteskjærende opplevelser etter at familien ble hentet i sitt hjem i Farsund, natt til onsdag 15. januar, og sendt til Iran.

Negin, hennes bror Ramtin og moren Zahra skal fortsatt befinne seg i skjul i Teheran. Faren Amin skal ingen ha sett siden fredag 17. januar. Dette bekreftes nå av datteren Negin, som har skrevet et flere siders langt brev om sine opplevelser, etter at familien ble tvangssendt ut av landet.

«Det som er verst av alt er at jeg og mamma og Ramtin ikke vet hvor pappa er. Familien vår har blitt sprettet ifra hverandre… Det kan være at han er i fengsel eller om de har drept han. Jeg kan ikke se for meg at de har drept han», skriver hun blant annet.

 

Hentet hjemme


Innledningsvis i brevet skildrer hun hva hun opplevde, da det hele startet, natt til onsdag 15. januar.
«I kveld skulle jeg gjøre alt klart til i morgen på skolen. Genser, bukse, sokker, smykker og sminke og sånt dilldall. Når alt var klart går jeg og pusser tennene mine og går og gir nattaklem. Men jeg hadde en dårlig følelse om et eller annet. Visste ikke hva, det var ikke den franske gloseprøven, for den hadde jeg øvd på i to uker. Så nå skulle jeg bevise læreren at NEGHEK (Negin Hekmatara) er god i fransk altså», forklarer hun, og fortsetter:

«Men jeg har en dårlig følelse om et eller annet! Jeg gikk og la meg og skrudde av lyset og skrudde på det lille lyset. Og så begynte jeg og be til Jesus om at jeg skulle få en super dag i morgen, og ba om at den dårlige følelsen skulle forsvinne, og så ba jeg selvfølgelig om at vi skulle få lov til og bo i Norge. Så la jeg meg. Det var kjempedeilig å lukke øynene mine og bare hvile, for i dag har det vært en lang dag. Akkurat når jeg sovnet og begynte å drømme, så skjedde det som aldri skulle skje», skriver hun.

Les mer i Lister24

Kommentarer