NRK prioriterte gudstjeneste foran tremila

Dagbladet
av Jonas Sætre
og Magnus Lutnæs Aas

nrk bergNRK ville ikke svikte sine faste lyttere, så de OL-interesserte ble henvist til det digitale nettet under tremila.

- Vi kan ikke undervurdere gudstjenestens rolle for P1, sier kanalsjefen.

(Dagbladet): Ved startskuddet for søndagens skiathlon under Sotsji-OL prioriterte NRK å heller sende den tradisjonstunge søndagsgudstjenesten. OL-sendinga ble flyttet til digitalkanalen NRK Sport, og dermed umulig å få med seg over det vanlige FM-nettet. Først etter 35 minutter kunne lytterne få med seg skigutta i aksjon, da gudstjenesten ble avsluttet.

- Jeg har kjørt bil i hele dag, men tremila går ikke på radio, sa Jan Åge Valstad (54) til Dagbladet tidligere i dag.

Da Dagbladet snakket med Valstad klokka 11.45 forteller han at NRK P1 startet sendinga fra tremila i Sotsji først når de hadde gått 18 kilometer.

- Jeg var på vei fra Ålesund til Trondheim, og hadde gledet meg til tremila på radio. Der jeg kjører er det ikke alle steder hvor det er mulig å få inn digitalradio, og jeg har dessuten ikke digitalradio i bilen, sier Valstad.

Les mer i Dagbladet

Kommentarer