Israel agerar som en apartheidstat

Aftonbladet
av Somar Al Naher


Det är viktigt att kalla saker vid dess rätta namn. Israel är en apartheidstat. Olika regler gäller för olika människor beroende på vilken bakgrund man har. Detta fick jag uppleva den 9 juni 2008 när jag och fyra andra åkte till Israel. Resan arrangerades av Palmecentret och syftet var att träffa och utbilda palestinska lokalpolitiker. Ett klassiskt demokratiarbete.

I stället slutade resan på flygplatsen i Tel Aviv. I mitt pass står det att jag är född i ett arabiskt land vilket ledde till att jag var den enda vid passkontrollen som plockades ur mitt resesällskap. Eftersom jag inte begått något brott kände jag mig ganska trygg. Men förhören med mig pågick i flera timmar.

Till en början handlade frågorna om min bakgrund, mina föräldrar och vilka länder jag har besökt. Därefter gick förhören över till att bli allt mer politiska: Vad har du för uppfattning om Israel? Vad har du för religion?


Les mer i Aftonbladet

Kommentarer